آشفتگی بازار از مسدود شدن گوشی های رجیستر شده
در روزهای اخیر، سامانهی همتا با انتشار بیانیهای اعلام کرده بود، بیش از ۳۰ هزار تلفن همراه که با روشهای متخلفانه ثبت شده بودند را مسدود کرده است. این موضوع واکنشهای زیادی را به همراه داشت و برخی کاربران مدعی شدند که با وجود بررسی وضعیت رجیستری گوشی موبایل پیش از خرید، گوشی موبایل آنها از شبکه خارج شده است.
زومیت برای روشن شدن این موضوع با یکی از فروشندگان موبایل تماس گرفته است تا نظر وی را در مورد اقدامات اخیر سامانهی همتا جویا شود. فروشنده در مورد این موضوع توضیح داد، اغلب فروشگاههای فیزیکی یا اینترنتی فروش موبایل، بعد از خریداری قانونی موبایل آنها را با کد ملی یا شماره تلفن خود فعالسازی میکنند تا روند انتقال مالکیت گوشی به مشتری راحتتر انجام شود. حال ربات سامانهی همتا با مراجعهی غیرقانونی به پنل همتای کاربران و نقض حریم خصوصی کاربر برخی از سریالها را بهصورت رندوم انتخاب و اقدام به مسدودسازی و سلب مالکیت گوشیهای تلفن همراه کرده است؛ گوشیهایی که به نام مشتری انتقال و ثبت شده بودند. وی در ادامه توضیح داد، برخی گوشیهای مسدودشده در سال ۹۷ فعالسازی شده بودند و برخی دیگر تنها ۲۴ ساعت از زمان فعالسازی آنها گذشته بود. این نشان میدهد، قانون و الگوریتم خاصی برای مسدودسازی گوشیها در نظر گرفته نشده و روند انتخاب تصادفی بوده است و صرفا بر مبنای تعداد ثبت سریال در یک روز و انتقال مالکیت در همان روز بوده است.
تصویر گارانتی تعدادی از گوشیهای رجیسترشده که از شبکه خارج شدهاند
سامانهی همتا در توضیح اقدام جدید خود گفته است، این کار برای جلوگیری از امکان رجیستری گوشیهای مسافری برای مصارف تجاری انجام شده است در حالی که بهگفتهی فروشندگان موبایل هیچ قانون یا مصوبهای به فروشندگان اعلام نشده است؛ همچنین شنیدهها حاکی از آن است که برخی گوشیهای واردشده توسط شرکتهای وارداتی نیز از شبکه خارج شدهاند. به عبارتی میتوان گفت، این موضوع ارتباطی با رجیستری گوشیهای مسافری نداشته است یا احتمال استفاده از گوشیهای مسافری از سوی شرکتهای واردکننده نیز وجود دارد.
اگر شما هم تجربهی مشابهی از قطعشدن گوشی تلفن همراه خود دارید، این موضوع را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.