اپل با iOS 13.1 عملکرد پردازنده آیفون XS و آیفون XR را محدود می‌کند

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
اپل اعلام کرده است که قصد دارد مشابه سال‌های قبل، با انتشار سیستم‌عامل iOS 13.1 عملکرد پردازند‌ی به‌کاررفته در گوشی‌‌های آیفون XS و آیفون XR را محدود کند.
تبلیغات

اپل به‌صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد ویژگی CPU Throttling را طی چند روز آینده با انتشار نسخه‌ی ۱۳/۱ از سیستم‌عامل iOS، به گوشی‌های آیفون ۱۰ آر (Apple iPhone XR) و آیفون ۱۰ اس (Apple iPhone XS) بیاورد. این قابلیت که هنگام انتشار اولیه با iOS 11.3 در سال ۲۰۱۷ شدیدا جنجال‌آفرین شده بود، به‌منظور جلوگیری از خاموش‌شدن ناگهانی آیفون‌ها، برخی از عملکرد آن‌ها را محدود می‌کند. این خاموشی‌های ناگهانی ممکن است به دلیل قدیمی‌شدن باتری آیفون‌ها صورت پذیرد و اپل قصد دارد با محدودکردن عملکرد پردازنده‌ی مرکزی، از چنین اتفاقی جلوگیری کند.

ظاهرا قابلیت CPU Throttling قرار است تنها برای آن دسته از گوشی‌ها فعال شود که باتری‌ قدیمی دارند. کاربران اپل که گوشی‌شان از باتری قدیمی بهره می‌برد، پیش‌تر از خاموشی ناگهانی گوشی‌شان خبر داده بودند و از همین رو اپل در سال ۲۰۱۷ چنین قابلیتی را معرفی کرد.

آیفون 10 اس مکس / iPhone XS Max

در ابتدا اپل قابلیت CPU Throttling را رسانه‌ای نکرده بود. کاربران آیفون متوجه شدند که به‌دنبال تعویض باتری، گوشی‌شان سرعت بیشتری می‌گیرد و از همین رو بحث‌هایی در این رابطه به راه افتاد. اپل سرانجام اعتراف کرد که به‌منظور جلوگیری از خاموشی ناگهانی آیفون‌ها، عملکرد آن‌ها را از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری محدود می‌کند که سرانجام به کندشدن سرعت گوشی منتهی می‌شود.

کوپرتینویی‌ها پس از رسانه‌ای‌شدن این موضوع، نحوه‌ی کار قابلیت CPU Throttling را شرح دادند و پس از آن برای جبران کارشان، باتری آیفون‌های معیوب را با تخفیف ویژه‌ای برای کاربران تعویض کردند. اپل همچنین فعال‌سازی قابلیت CPU Throttling را از حالت اجباری درآورد؛ بنابراین حتی اگر آیفون‌تان دارای باتری معیوب باشد، می‌توانید با غیرفعال‌کردن CPU Throttling دوباره سرعت عملکرد گوشی را بالا ببرید؛ البته نباید فراموش کنید که انجام چنین کاری، آیفون را در معرض خاموش‌شدن ناگهانی قرار می‌دهد. در ضمن این قابلیت تنها درصورتی فعال خواهد شد که آیفون به‌خاطر مشکلات باتری، به‌یک‌باره خاموش شود.

آیفون xr اپل / Apple iPhone Xr

CPU Throttling از خاموشی ناگهانی آیفون‌ها جلوگیری می‌کند

اپل گفته است که آیفون‌های جدید در مقایسه با مدل‌های پیشین دارای سخت‌افزاری پیشرفته‌تر برای نظارت روی مصرف انرژی هستند، امری که می‌تواند میزان تأثیرات CPU Throttling را روی عملکرد گوشی کاهش دهد. سخت‌افزار پیشرفته‌ی موردبحث قبلا در گوشی‌های آیفون ۸ و آیفون ۱۰ نیز استفاده شده‌اند؛ این گوشی‌ها سال گذشته در همین روزها بود که در قالب یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، قابلیت CPU Throttling را دریافت کردند. حال آیفون ۱۰ آر و ۱۰ اس نیز قرار است به این قابلیت مجهز شوند.

اپل تاکنون نگفته است که قصد دارد این قابلیت را سرانجام برای خانواده‌ی آیفون ۱۱ هم منتشر کند یا خیر، رسانه‌ی 9to5Mac مدتی پیش موفق به کشف صفحه‌ی جدیدی در سایت پشتیبانی اپل شد که در آن گفته شده بود، آیفون‌های جدید دارای باتری پیشرفته‌تری هستند و از سیستم مدیریت مصرف انرژی جدیدتری بهره می‌گیرند. اپل می‌گوید CPU Throttling یک قابلیت «خودکار» و «همیشه‌فعال» است و این یعنی ممکن است نسخه‌ای از آن در همین ابتدا برای آیفون‌های ۲۰۱۹ در دسترس قرار گرفته باشد.

تمامی دستگاه‌هایی که انرژی‌شان را از طریق باتری تأمین می‌کنند، به‌مرور زمان باتری‌شان دچار مشکل می‌شود؛ زیرا باتری‌ها به‌طور معمول در گذر زمان ضعیف‌تر می‌شوند و نمی‌توانند از تمام ظرفیت خودشان استفاده کنند. همین اتفاق می‌تواند به کاهش سرعت گوشی و همچنین خاموشی ناگهانی آن منجر شود، بدون اینکه پیش از خاموش‌شدن گوشی به کاربر اطلاع داده شود.

با همه‌ی این‌ها، ظاهرا اپل تنها شرکت گوشی‌ساز بزرگی است که به‌طور ویژه به فکر راه چاره افتاده است و همه‌ساله از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری، عملکرد پردازنده‌ی گوشی‌هایش را به‌منظور جلوگیری از خاموشی ناگهانی، محدود می‌کند. در سال ۲۰۱۷ به‌دنبال رسانه‌ای‌شدن قابلیت CPU Throttling گوشی‌های اپل، شرکت‌های سامسونگ، ال‌جی، HTC و موتورلا در اطلاعیه‌هایی جداگانه گفته بودند که از چنین قابلیتی در گوشی‌های‌شان استفاده نمی‌کنند. 

سیستم‌عامل iOS 13.1 قرار است در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲ مهر ۱۳۹۸) به‌همراه iPadOS در دسترس قرار گیرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات