چه آینده‌ای در انتظار صنعت لپ‌تاپ است؟

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
لپ‌تاپ‌ها روز‌به‌روز کوچک‌تر، هوشمندتر و قوی‌‌تر می‌شوند. دراین‌میان تأثیر انواع جدید از فرم فاکتورها و تصور آینده‌ی صنعت لپ‌تاپ، جالب خواهد بود.
تبلیغات

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، دستگاه‌های کامپیوتری با قدرت پردازشی بسیار بالا، ابعادی نزدیک به یک اتاق داشتند. امروزه ماشین‌های پردازشی این‌چنینی ابعاد بسیار کوچک دارند، به‌راحتی حمل می‌شوند و قدرت آن‌ها نیز روز‌به‌روز افزایش می‌یابد.

کاربران امروزی به‌دنبال ماشین‌های کوچک و سبک هستند که تجربه‌ای کامل و جامع را از دنیای پردازش ارائه کنند. به‌همین دلیل، تولید‌کننده‌ها (OEM)‌ به‌دنبال راه‌‌هایی برای افزایش هرچه بیشتر بازدهی محصولات خود هستند. آن‌ها در این مسیر تلاش می‌کنند تا در محدودیت‌های فرم و طراحی محصول، محدود نشوند. به‌هرحال روند مذکور موجب ساخت لپ‌تاپ باریک‌تر، کوچک‌تر، باهوش‌تر و قدرتمندتر می‌شود. این روند در آینده به تولد انواع جدید از محصولات پردازشی منجر خواهد شد که بررسی آن‌ها خالی از لطف نیست.

لپ‌تاپ‌های سبک دو در یک با قابلیت نصب و جدا کردن بخش‌های کاربردی، به‌مرور نفوذ خود را در بازار افزایش می‌دهند. آن‌ها به‌راحتی حمل می‌شوند و روز‌به‌روز هم بر انواع‌شان افزوده می‌شود. کاربران جوان دنیای فناوری، بیش از همه به چنین محصولاتی علاقه نشان می‌دهند. امکان جدا کردن کیبورد لپ‌تاپ و استفاده‌ی آسان از آن به‌عنوان تبلت، مصرف‌کننده‌های زیادی را به محصولات دو در یک جذب می‌کند. شاید بتوان این نوع از لپ‌‌تاپ را به‌عنوان بخش مهمی از آینده‌ی صنعت در نظر گرفت.

از میان مهم‌ترین محصولات بازار دو در یک می‌توان به خانواده‌ی سرفیس مایکروسافت و خصوصا سرفیس پرو 6 اشاره کرد. لپ‌تاپ ردموندی‌ها مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و نسل هفتم از پردازنده‌های اینتل Core است. سرفیس پرو 6 در بسیاری از وظایف عملکرد قابل‌قبولی دارد و به‌عنوان انتخابی عالی برای عملکردهای روزرمره شناخته می‌شود. این محصول همه‌کاره، تمام نیازهای کاربران را از یک لپ‌تاپ قابل‌حمل حرفه‌ای برطرف می‌کند.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

لپ‌تاپ‌های قدرتمند فوق سبک

همان‌طور که گفته شد کاربران امروزی دنیای فناوری به‌دنبال بالاترین کارایی و قدرت در لپ‌تاپ‌ها هستند. آن‌ها محصولی جامع می‌خواهند که تمامی پیشرفت‌های بزرگ دنیای فناوری را در خود جای داده باشد. از میان محصولات کنونی که چنین کارایی را ارائه می‌کنند می‌توان به Lenovo Thinkpad X1 Extreme اشاره کرد. لپ‌تاپ جدید چینی‌ها کارایی بالا را با امکاناتی همچون  تجربه‌ی عالی MR/VR و کارایی بالا در بازی به کاربر ارائه می‌کند. به‌علاوه باتری قدرتمند و مشخصات سخت‌افزاری قوی، تینک‌پد ایکس وان اکستریم را به انتخابی عالی برای کاربران تبدیل خواهد کرد. درنهایت مشتری می‌تواند این لپ‌تاپ را با مشخصات بالاتر همچون نمایشگر 4K لمسی مجهز به Dolby Vision نیز خریداری کند.

کاربران امروزی، حداکثر کاربرد را با وزن پایین و طراحی نازک نیاز دارند

لپ‌تاپ‌های مجهز به دو نمایشگر

مجهز بودن یک لپ‌تاپ به دو نمایشگر تاحدودی یک رویاپردازی آینده‌نگرانه محسوب می‌شود. البته جالب است بدانید توشیبا در سال ۲۰۱۰ اولین تلاش‌ها را برای ساخت چنین لپ‌تاپ‌هایی انجام داد. محصول ژاپنی به‌نام Libretto W100 به بازار راه یافت و محصولی بین لپ‌تاپ و تبلت، مجهز به ویندوز ۷ بود. به‌هرحال توشیبا محصول خود را به‌صورت محدود به بازار عرضه کرد و موفق به کسب سهم مناسبی نشد. به‌علاوه فناوری مذکور بسیار جلوتر از زمان خود بود. در آن سال‌ها، گوشی‌های هوشمند به‌مرور درحال تبدیل شدن به گجت‌های پرکاربرد بودند و هنوز زمان استفاده از لپ‌تاپ‌های دوکاره فرا نرسیده بود.

نوآوری بعدی در اضافه کردن نمایشگر دوم به لپ‌تاپ، توسط اپل و در خانواده‌ی محصولات مک‌بوک انجام شد. کوپرتینویی‌ها یک تاچ‌بار به لپ‌تاپ خود اضافه کردند که با وجود بحث‌برانگیز بودن کارایی، کنترل مناسب لمسی را به کاربر ارائه می‌کند. تاچ‌بار در مک‌بوک بسته به اپلیکیشن درحال اجرا کارایی‌های متفاوتی دارد، اما درنهایت مفهوم لپ‌تاپ با دو نمایشگر را تأیید نمی‌کند.

لپ تاپ توشیبا نمایشگر دوگانه

شرکت‌های بزرگی همچون ایسوس و اچ‌پی تلاش می‌کنند تا مفهوم لپ‌تاپ‌های مجهز به دو نمایشگر را به یک واقعیت قابل دسترسی برای کاربران حرفه‌ای تبدیل کنند. گیمرها، کاربرانی با ووظایف پیچیده‌ و چندگانه، تولیدکننده‌های محتوا و دیگر کاربران مشابه، تمایل بالایی برای استفاده از این نوع محصولات دارند. HP Omen X 2S یکی از محصولات مذکور بوده که اکنون برای خرید در بازارها موجود است. ایسوس نیز به‌زودی Zenbook Pro Duo را با همین ساختار و عملکرد به بازار عرضه می‌کند.

ایسوس در لپ‌تاپ جدید خود امکاناتی عالی را به کاربران عرضه می‌کند. Zenbook Pro Duo با مشخصات سخت‌افزاری حرفه‌ای تجربه‌ی استفاده از لپ‌تاپ با دو نمایشگر را به‌خوبی ارائه خواهد کرد. نمایشگر اول با ابعاد ۱۵/۶ اینچ، نسبت تصویر ۱۶:۹ و کیفیت 4K UHD یکی از برترین نمونه‌های بازار محسوب می‌شود. نمایشگر ثانویه نیز کیفیت بالایی دارد و در ابعاد ۱۴ اینچ با نسبت تصویر ۳۲:۹ و کیفیت 4K، کارایی بالایی برای مشتری خواهد داشت. ایسوس، نمایشگر دوم را ScreenPad Plus می‌نامد و آن را دقیقا بالای کیبورد جانمایی کرده است.

نمایشگر اولیه‌ی لپ‌تاپ ایسوس برای کاربردهای اصلی نمایش محتوای تصویری استفاده می‌شود و در فعالیت‌هایی همچون بازی، طراحی و تولید محتوا تجربه‌ای لذت‌بخش را رقم خواهد زد. درمقابل نمایشگر ثانویه برای کاربردهای دیگر مانند بزرگ‌نمایی در محیط‌های کاربری گوناگون یا هرگونه فرایند مبتنی بر دستورها لمسی کاربرد خواهد داشت.

نمایشگرهای ثانویه در فرم فاکتورهای جدید لپ‌تاپ کارایی‌های گوناگونی ارائه می‌دهند. قطعا کاربران برای استفاده‌ی آسان‌تر با این اعضای جدید در طراحی لپ‌تاپ نیاز به آموزش دارند. به‌هرحال شاید بتوان آینده‌ی دنیای لپ‌تاپ را در همین محصولات دید. دراین‌میان تلاش تولیدکننده‌ها برای آموزش هرچه بیشتر کارایی نمایشگرهای ثانویه، اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات