تلاش وزرات صنعت برای افزایش تعرفه واردات تلفن همراه

دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
معاون امور صنایع سازمان صنعت اعلام کرد تعرفه‌ی واردات تلفن‌همراه باید از ۵ به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند تا تولید داخلی توجیه اقتصادی داشته باشد.
تبلیغات

پیمان الماسی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، در مراسم رونمایی دو مدل گوشی جدید ساخت شرکت آلفاموب استان کردستان اعلام کرد در‌حال‌حاضر، کشور به ۲۴ میلیون دستگاه گوشی تلفن‌همراه نیاز دارد که حدود ۲۰۰ هزار گوشی در کشور تولید می‌شود و سیاست‌هایی خوبی در وزارت صنعت و معدن برای حمایت از تولیدات برندهای داخلی و برندسازی شکل گرفته است. وی در ادامه افزود:

در‌حال‌حاضر تعرفه‌ی واردات تلفن‌همراه ۵ درصد است؛ اما تعرفه‌ی قطعات آن ۱۵ درصد است که این مسئله باید اصلاح شود. اگر بتوانیم تعرفه‌ی واردات تلفن‌همراه را به ۲۰ درصد افزایش دهیم، قطعا تولید داخلی توجیه اقتصادی خواهد داشت که وزارتخانه نیز این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

وی درادامه افزود تاکنون ۲۰ هزار دستگاه گوشی برای شرکت آلفاموب ثبت سفارش شده است و معافیت گمرکی برای قطعات موردنیاز و سرمایه‌ی درگردش نیز برای این شرکت لحاظ خواهد شد. فعالیت‌های شرکت‌های بومی همچون آلفاموب به اشتغال پایدار تبدیل خواهد شد؛ چون از پایه درست شکل گرفته است. الماسی درادامه اجرای طرح رجیستری را در کاهش قاچاق گوشی همراه بسیار تأثیرگذار دانست و اعلام کرد قاچاق گوشی همراه در مقایسه با سال گذشته ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.

آلفاموب یکی از شرکت‌های بومی استان کردستان و تولیدکننده‌ی تلفن‌همراه و تبلت در ایران است که در سال ۱۳۹۴ تأسیس شده و تاکنون بیش از ۶ مدل گوشی تلفن‌همراه تولید کرده است. این شرکت به‌تازگی با همکاری گروه تجاری بلووم دو مدل گوشی همراه تولید داخلی A8 پلاس و T1 را رونمایی کرده است. دانیال حسینی، مدیرعامل شرکت آلفاموب، گفت:

در گذشته، تولید گوشی آلفاموب فقط در کردستان صورت می‌گرفت و توزیع آن در استان نبود؛ اما به‌لطف شرکت تجاری بلووم که با ما همکاری می‌کند، در‌حال‌حاضر این گوشی‌ها نه‌تنها در کردستان، بلکه در تمام بازار ایران توزیع می‌شوند.

وی همچنین ظرفیت تولید سالانه‌ی این شرکت را بالغ‌بر ۵۰ هزار دستگاه موبایل و ۵۰ هزار دستگاه تبلت اعلام کرد که تا این لحظه به این میزان تولید دست نیافته است؛ اما در یک ماه اخیر، تولید ماهانه‌ی خود را از دوهزار گوشی به ۱۶ هزار گوشی ارتقا داده است. همچنین، آلفاموب گارانتی محصولات خود را از ۱۲ به ۱۸ ماه افزایش داده‌ و به‌صورت مستقیم برای ۲۰ نفر و غیرمستقیم ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مراسم رونمایی از گوشی جدید آلفاموب

مدیرعامل آلفاموب درادامه صادرات گوشی به کشورهای همسایه ازجمله کردستان عراق و اضافه‌شدن منو کُردی برای کُردزبانان را از چشم‌اندازهای این شرکت اعلام کرد. وی همچنین افزود تقریبا هر دو ماه، یک مدل گوشی جدید طراحی و تلاش می‌شود با ارتقای زیرساخت‌ها، تا سال ۹۹ گوشی‌های هوشمند دیگری طراحی و به بازار عرضه شود. وی گفت:

در‌حال‌حاضر با توجه به بحث تحریم‌ها و سختی واردات، هدف ما ارزآوری برای ایران است و اینکه گوشی ایرانی را به کشورهای خارجی صادر کنیم. ما به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم که در این زمینه با شرکت‌های چینی و کره‌ای قراردادهایی منعقد کرده‌ایم که ازجمله مفاد آن انتقال دانش و تکنولوژی تولید گوشی همراه به‌داخل کشورمان است.

الماسی در پاسخ به این پرسش که در‌حال‌حاضر مواد اولیه از کشورهای خارجی وارد می‌شود، گفت:

در سطح دنیا شرکت‌های بزرگ تولید گوشی همراه نیز قطعات موردنیاز خود را جمع‌آوری می‌کنند و هیچ‌کدام گوشی ۱۰۰ درصد ساخت کشور خود را ندارند؛ اما گام بعدی این است که برخی از قطعات موردنیاز را نیز بتوانیم در داخل تولید کنیم.

علیرضا نیک‌نفس، مدیر فروش گروه تجاری بلووم، نیز در مراسم حضور داشت و اعلام کرد گروه تجاری بلووم از سال ۱۳۵۵ به‌نام تجارت‌خانه‌ی حاج‌قاسم فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است. این شرکت ابتدا درزمینه‌ی واردات ماشین‌های اداری و سپس کامپیوتر و لوازم تجاری فعالیت می‌کرد و اکنون درزمینه‌ی واردات گوشی همراه و تولید داخلی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. گروه تجاری بلووم در‌حال‌حاضر چهار برند گوشی همراه آلفاموب، شیائومی، لیگو و میزو را پشتیبانی می‌کند و در کشور می‌فروشد. وی درپایان اضافه کرد این شرکت در تمامی استان‌ها نمایندگی دارد و از دو سال پیش نیز با شرکت آلفاموب همکاری خود را در کردستان شروع کرده‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات