بررسی پاناسونیک GH5S

چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 27 دقیقه
مهندسان پاناسونیک، لومیکس GH5S را تنها با یک هدف توسعه داده‌اند؛ تسخیر بازار فیلمبرداران حرفه‌ای و سینمایی.
تبلیغات

اگر تجربه‌ی ضبط کلیپ‌های ویدئویی حرفه‌ای را داشته باشید، قطعا تاکنون با سری GH‌ دوربین‌های پاناسونیک آشنا بوده‌اید؛ محصولاتی که درکنار قیمتی رقابتی با قابلیت‌های متعدد فیلم‌برداری، برای رقابت با بزرگان این عرصه تا دندان مسلح شده‌اند. همین موضوع به افزایش درخورتوجه محبوبیت دوربین‌های بدون‌آینه و میکرو چهارسوم سری لومیکس GH‌ پاناسونیک منجر شد. 

پاناسونیک با معرفی GH5 در سال ۲۰۱۷، جان تازه‌ای به سری دوربین‌های عکاسی میکرو چهارسوم خود بخشید. این دوربین با امکانات بسیار در بخش فیلم‌برداری، به‌سرعت به گزینه‌ی محبوبی بین کاربران تبدیل شد. پس از یک سال از عرضه‌ی GH5، پاناسونیک در اقدامی دور از انتظار، نسخه‌ی توانمند‌تر این دوربین را خاص کاربران حرفه‌ای و به‌خصوص سینمایی رونمایی کرد.

لومیکس GH5S بسیاری از قابلیت‌های برادر خود را در بدنه‌ای مشابه به ارث برده است. با این حال پاناسونیک با کاهش رزولوشن حسگر و افزایش توان پردازشی، عملکرد بهتر در شرایط نوری اندک در کنار قابلیت ضبط رزولوشن‌ و نرخ‌فریم بیشتر را به ارمغان آورده است. پاناسونیک حتی الگوریتم پردازش تصاویر و تولید رنگ را در این دوربین تغییر داده و آن را به نمونه‌ی موجود در دوربین‌‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای خود نزدیک کرده است تا کاربران قادر به استفاده از آن به‌عنوان B Cam در پروژه‌های حرفه‌ای باشند. 

پاناسونیک تلاش زیادی برای سلطه بر بازار دوربین‌های مخصوص فیلم‌برداری انجام داده و GH5S یکی از جدی‌ترین اقدامات غول ژاپنی دنیای فناوری است که در ادامه به بررسی عمیق آن پرداخته‌ایم. در نظر داشته باشید، با توجه به مشخصات فنی (به‌خصوص رزولوشن حسگر) و کاربری GH5S، در این مقاله تنها به بررسی عملکرد دوربین در زمینه‌ی فیلم‌برداری پرداخته شده است.

دوربین پاناسونیک GH5S را شرکت آژند سرویس، نماینده‌ی رسمی پاناسونیک در ایران دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدئویی

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

طراحی

پاناسونیک برای تولید لومیکس GH5S از همان بدنه‌ی GH5 بهره برده است. در همین راستا به‌جز مولفه‌های قرمز رنگ حرف S، نوار زیر کلید چرخشی Drive و کلید ضبط ویدئو، شاهد بدنه‌‌ای کاملا یکسان بین‌ دو دوربین هستیم. استفاده از طراحی مشابه با GH5 را نمی‌توان به‌معنای نبود پیشرفت در این بخش تلقی کرد. پاناسونیک در زمینه‌ی دریافت بازخورد و اعمال آن‌ها در محصولات تولیدی خود، یکی از شرکت‌های برتر حوزه‌ی فناوری است. در همین‌ زمینه، غول ژاپنی دنیای تصویر تلاش زیادی برای بهبود طراحی و ارگونومی پرچم‌داران جدیدش کرده و نتیجه‌ی کار نیز کاملا مثبت تلقی می‌شود.

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

پس از در دست‌ گرفتن GH5S، اولین نکته‌ای که به کاربر القا می‌شود، گریپ بسیار مناسب آن است؛ جایی که دوربین به‌خوبی در دست کاربر قرار می‌گیرد. چینش عالی کلید‌های کنترلی نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که به افزایش لذت کاربری با GH5S منجر می‌شود. کلید‌های کنترلی همگی در محدوده‌ی مناسبی قرار گرفته‌اند و الگوهای مختلف ساخت هر یک باعث شده تا کاربران بدون نیاز به توقف عملیات عکاسی و تنها به‌واسطه‌ی لمس، بتوانند کلید مناسب را بیابند و تنظیمات مدنظرشان را اعمال کنند.

بدنه‌ای یکسان با GH5؛ به‌معنای ارگونومی و کیفیت ساخت بالا

پاناسونیک در GH5S نیز از سه رینگ چرخان برای تغییر سریع تنظیمات بهره برده است تا در سریع‌ترین زمان، امکان تغییر تمام تنظیمات در دسترس باشد. پاناسونیک در ادامه پا را از این نیز فراتر گذاشته و نه‌تنها امکان تغییر کاربری هریک از رینگ‌ها را مهیا می‌کند؛ بلکه امکان سفارشی‌سازی جهت چرخش آن‌ها را برای افزایش یا کاهش مولفه‌ی مدنظر نیز دردسترس قرار داده است. دو کلید‌ تغییر حالت فعالیت دوربین نیز در بخش بالایی آن قرار گرفته که امکان تغییر سریع حالت کاری دوربین و Drive را فراهم می‌کند. پاناسونیک همچنین، ۱۰ کلید قابل سفارشی‌سازی را در بدنه‌ی GH5S به‌کار گرفته که امکان تخصیص هر یک از آن‌ها به طیف گسترده‌ای از تنظیمات دوربین وجود دارد تا کاربر بلافاصله بتواند گزینه‌ی مدنظرش را اعمال کند؛ این کلیدها عبارت‌اند از: یک عدد بالای دوربین، ۴ عدد در بخش پشتی، یک عدد جلوی دوربین و کنار لنز و ۴ کلید جهت در بخش پشتی دوربین. اگر کلید‌های نام‌برده برای رفع نیازتان کافی نباشد، ۱۰ کلید میان‌بر دیگر در رابط کاربری تعبیه شده است تا بتوانید دوربین را متناسب با نیاز خود شخصی‌سازی کنید.

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S
پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

از قابلیت‌های جذاب‌ GH5S در بخش سفارشی‌سازی تنظیمات و کلید‌های میان‌بر، امکان ذخیره‌ی آن‌ها در کارت حافظه است که با راحتی بتوانید از تنظیمات شخصی خود در نمونه‌ی دیگری مانند GH5 در این دوربین استفاده کنید تا مهاجرت در سریع‌ترین و ساده‌ترین زمان ممکن انجام شود.

اتصالات دوربین هم‌چنان در بخش چپ دوربین قرار گرفته و اکنون با جابه‌جایی مکان جک هدفون، کاربران می‌توانند آزادی عمل بیشتری در تغییر زاویه‌ی نمایشگر و بدون نیاز به خارج‌کردن سوکت هدفون داشته باشند. جک میکروفن نیز همچنان در قسمت بالایی این بخش قرار گرفته تا مزاحمتی برای تغییر زاویه‌ی نمایشگر ایجاد نکند. استفاده از درگاه Full HDMI‌ نیز در نوع خود جالب است؛ جایی‌که تمامی رقبای GH5 از درگاه mini HDMI بهره می‌برند. پاناسونیک در جعبه‌ی GH5S، گیره‌ی مخصوص پورت‌ها را نیز قرار داده است تا پس از اتصال سیم‌های مدنظر و بستن این گیره، امکان خارج شدن آن‌ها از مکان خود موجود نباشد.

درگاه کارت حافظه‌ی SD نیز طبق روال دنیای دوربین‌های عکاسی، در بخش راستی بدنه قرار گرفته است؛ پاناسونیک مانند GH5، در GH5S نیز از دو شکاف کارت حافظه بهره برده که هر دو از انواع UHS II با حداکثر سرعت U3 پشتیبانی می‌کنند که برای ضبط کلیپ‌های 4K با نرخ بالا به آن‌ها نیاز مبرمی خواهید داشت. پاناسونیک سه حالت برای استفاده‌ی ترکیبی از دو کارت حافظه فراهم کرده که به‌‌ترتیب زیر هستند:

  • استفاده از یک کارت و پس از اتمام فضای آن، استفاده از کارت دوم
  • ثبت عکس روی یک کارت و ضبط کلیپ ویدئویی روی دیگری
  • ثبت اطلاعات به‌صورت هم‌زمان روی هر دو‌ کارت برای پشتیبان‌گیری از محتوا

به‌دلیل کاربری فیلم‌برداری سری GH لومیکس، پاناسونیک همواره این دوربین‌ها را به نمایشگر و منظره‌یاب توانمند و باکیفیتی مجهز کرده است. GH5S نیز از این قاعده مستثنی نیست و پاناسونیک از منظره‌یاب OLED با رزولوشن ۳/۶۸ میلیون نقطه (۱۲۸۰ در ۹۶۰ پیکسل) در آن بهره برده است. افزایش ۲۵ درصدی رزولوشن این منظره‌یاب درمقایسه‌با نسل پیشین و بزرگ‌نمایی ۰/۷۶ برابری آن، GH5S را به یکی از دوربین‌های توانمند در‌ این‌ زمینه تبدیل کرده است. حسگر مجاورت کوچک زیر منظره‌یاب نیز امکان انتقال سریع تصویر از نمایشگر به آن را به‌صورت خودکار و پس از نزدیک‌شدن سر کاربر به دوربین فراهم می‌کند.

نمایشگر چرخان ۳/۲ اینچی لمسی با رزولوشن ۱/۶۲ میلیون نقطه نیز دردسترس کاربران است. با اینکه نمایشگر لمسی و رابط کاربری پاناسونیک یکی از نمونه‌های برتر موجود در دنیای دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای است، این شرکت نام‌دار ژاپنی اکنون از جوی‌استیک در بخش بالایی نمایشگر بهره برده تا راحتی بیشتری برای کاربران با سلایق و عادات مختلف در کار با دوربین ایجاد کند.

پاناسونیک با استفاده از آلیاژ منیزیم، سعی کرده کیفیت و طول عمر لومیکس GH5S را افزایش دهد. آب‌بندی عالی پورت‌ها و دهانه‌ی مانت و کلید‌ها نیز به مقاومت این دوربین در شرایط مختلف جوی و آب‌و‌هوایی منجر شده تا کاربران بدون نگرانی بتوانند تصاویر و کلیپ‌های ویدئویی خود را در باران و برف و گرد‌و‌غبار ثبت کنند.

باتری آشنای BLF19 در GH5S نیز وظیفه‌ی تأمین توان دوربین را به‌عهده‌ دارد. به‌واسطه‌ی این باتری، امکان ثبت ۴۴۰ تصویر با هربار شارژ براساس استاندارد CIPA دراختیار کاربران خواهد بود که از بهبود ۱۰ درصدی در مقایسه با GH5 خبر می‌دهد.

قابلیت‌های فیلم‌برداری

لومیکس GH5، به‌خودی خود محصولی بسیار توانمند در بخش فیلم‌برداری است و همچنان در برخی جوانب در نوع خود منحصر‌به‌فرد به شمار می‌رود. اما شاید بتوان پاشنه‌ی آشیل این دوربین‌ را عملکرد آن در شرایط نوری تاریک و ایزو‌های بالا دانست. با وجود پیشرفت قابل‌توجه GH5 نسبت به GH4، باز هم سنسورهای میکرو چهارسوم به دلیل ابعاد کوچک‌تر نسبت به فول‌فریم‌ها، از عملکرد ضعیف‌تر در بخش ایزو‌های بالا و گسترده‌ی دینامیکی کمتر رنج می‌برند.

در همین راستا، پاناسونیک هدف اصلی از توسعه‌ی GH5S را بهبود عملکرد آن در شرایط نوری اندک عنوان کرد. این موضوع منجر به استفاده از حسگر ۱۰/۲ مگاپیکسلی با ابعاد میکرو چهارسوم در این دوربین شد. با استفاده از تعداد پیکسل‌های کمتر، اکنون هر یک از پیکسل‌ها در GH5S ابعاد بسیار بزرگ‌تری داشته تا با جذب نور بیشتر، کاهش نویز در تصاویر را به ارمغان بیاورند. رزولوشن حسگر این دوربین به نحوی تعیین شده است که نیازی به Oversampling‌ (مانند GH5) یا دیگر تکنیک‌های استفاده از رزولوشن بالاتر برای تولید ویدئو‌های 4K نیست و هر پیکسل سطح حسگر، یک پیکسل در ویدئو را تشکیل می‌دهد.

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

افزایش ابعاد پیکسل‌ها تمام حربه‌ی پاناسونیک برای افزایش توانایی دوربین خود نیست. پاناسونیک در GH5S از فناوری Dual Native ISO بهره برده است که استفاده از آن پیش‌تر در دنیای دوربین‌های حرفه‌ای و سینمایی چند ده هزار دلاری، امری رایج بود. 

اکثر دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، از یک میزان حساسیت به نور (یا ایزو) بومی بهره می‌برند که در سایر بازه‌های حساسیت با تقویت سیگنال برای نمایش میزان بیشتری از جزئیات در بخش‌های تاریک قاب، نویز ایجاد می‌شود. ایزو بومی با توجه به کاربری دوربین در شرایط مختلف نوری و در راستای تولید بهترین تصویر در تمامی بازه‌ی ایزو، تعیین می‌شود. اما در دوربین‌های رده بالا و البته GH5S، دو الگوریتم پردازش تصویر و در واقع رفتار دوربین وجود دارد. در شرایط نوری مناسب دوربین مثل سایر نمونه‌های متداول از ایزو بومی پایینی خود برای ثبت تصاویر استفاده می‌کند. اما در صورت کاهش نور، دوربین به‌صورت خودکار یا با انتخاب کاربر، به بازه‌ی حساسیت بالایی خود مهاجرت می‌کند؛ بدین ترتیب حتی با وجود تقویت سیگنال دریافتی حسگر، شاهد نویز کمتری در تصاویر به‌خصوص نمونه‌های ثبت‌شده با ایزو‌های بالاتر از ۶۴۰۰ خواهیم بود. 

GH5S نیز این قابلیت را از براداران سینمایی خود (پاناسونیک VARICAM و EVA1) به ارث برده است. حد ایزو‌های بومی پایینی و بالایی در این دوربین به‌ترتیب برابر با ۴۰۰ و ۲۵۰۰ است. در همین راستا در شرایطی که دوربین به ایزو بالاتر از ۲۵۰۰ نیاز داشته باشد، حسگر به حد بالایی ایزو بومی خود تغییر الگوریتم خواهد داد.

سنسور میکرو چهارسوم پاناسونیک Gh5s

ایزو بومی حسگر‌های رایج دوربین‌های عکاسی

فناوری Dual Native ISO در GH5S

اما دیگر تغییر مهم در GH5S‌ نسبت به GH5 و بسیاری از دوربین‌های دیگر، حسگر چندوجهی و ایده‌آل آن فیلم‌برداری است. این حسگر که ابعاد بزرگ‌تری نسبت به سایر میکرو چهارسوم‌ها دارد، به نحوی طراحی شده‌ است تا با تغییر نسبت و رزولوشن فیلم‌برداری، همواره بیشترین مساحت از حسگر به‌کار گرفته شود تا در کنار جذب نور بیشتر، قاب وسیع‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد. در سایر دوربین‌ها، در صورت تغییر رزولوشن، بخشی از قاب تصویر برش می‌خورد.

برای درک بهتر این موضوع، به تصویر زیر دقت کنید؛ جایی که ابعاد بزرگ‌تر حسگر GH5S (با توجه به محدوده‌ی دایروی لنز) مشخص است. با توجه به این موضوع که تصویر نهایی باید درون دایره قرار داشته باشد، حسگر چندوجهی امکان ثبت تصاویر با قاب بزرگ‌تر و بدون نیاز به کراپ را فراهم می‌کند.

حسگر چند وجهی GH5S و فضای بیشتر قاب در نسبت‌های متفاوت ویدئو

پاناسونیک در بخش ابزار‌های کمکی نیز GH5S را به تمام انواع موجود در GH5 مجهز کرده است. فهرست این قابلیت‌ها در حدی طولانی است که برای آشنایی کامل و استفاده از تمامی آن‌ها، به زمان زیادی نیاز خواهید داشت. درحالی‌که پیش‌تر برای استفاده از ابزار‌های کمکی ویدئویی به نمایشگر‌های اکسترنال نیاز بود، GH5S برای جلب نظر کاربران حرفه‌ای بسیاری از این ابزار را درون خود قرار داده است. از بین این ابزارها می‌توان به این‌ها اشاره کرد: Histogram ،Vector Scopes ،Waveform ،Focus Peak‌ و خطوط Zebra. امکان تنظیم زاویه‌ی شاتر برای کاربران حرفه‌ای به‌جای روش‌ سنّتی تنظیم سرعت شاتر نیز دردسترس است.

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب به‌کاررفته در پرچم‌دار فیلم‌برداری پاناسونیک، امکان تغییر روان فوکوس از روی سوژه‌ی فعلی به نمونه‌ی بعدی است. در این حالت، حداکثر تا سه نقطه‌ی فوکوس و زمان موردنیاز برای تغییر فوکوس بین آن‌ها را می‌توان به دوربین داد تا بدون نیاز به انجام فرایند دستی و به‌راحتی با دستور به دوربین، روند گذار فوکوس به‌صورت روان و به‌دلخواه کاربر انجام بگیرد.

پاناسونیک قابلیت ایزو خودکار GHS5 را در جوانب گوناگونی بهبود داده است. در حالت جدید، پس از تنظیم حداقل سرعت شاتر موردنظر، دوربین همواره ایزو را تنظیم می‌کند و آن را در حداقل مقدار ممکن قرار می‌دهد. GH5S پس از GH5 دیگر دوربین پاناسونیک است که امکان ایزو خودکار را در حالت نوردهی دستی دراختیار کاربران قرار می‌دهد. در این حالت، می‌توان پس از قراردادن ایزو در حالت خودکار و سرعت شاتر و دیافراگم در حالت دلخواه، به‌صورت دستی میزان نوردهی دوربین را تغییر داد تا وضعیت نوری مانعی در ثبت تصویر ایده‌آل کاربر نشود؛ مثلا هنگام فیلم‌برداری در وضعیت بسیار روشن. البته این موضوع به‌معنای عدم نیاز به فیلتر‌های ND نیست و GH5S تنها کمک اندکی به حل این چالش می‌کند.

جعبه‌گشایی پاناسونیک لومیکس GH5S

برای کنترل بهتر وضعیت نوری قاب، قابلیت تغییر میزان نوردهی بخش‌های Highlight و Shadow نیز ازطریق خود دوربین دردسترس است. همچنین، کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند بازه‌ی میزان ثبت نوری را در عمق ۸ و ۱۰ بیت تغییر دهند تا به‌عنوان مثال، با کاهش بازه‌ی حداکثری، از نوردهی بیش‌ از‌حد بخش‌های روشن تصویر جلوگیری کنند.

دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای باید بتواند ویدئویی با پروفایل‌های لاگ را نیز ضبط کند. ازاین‌رو، پاناسونیک در GH5S امکان استفاده از پروفایل لاگ اختصاصی خود با نام V-Log L را فراهم کرده تا کاربران با افزایش گستره‌ی دینامیکی، جزئیات بیشتری از بخش‌های تاریک قاب استخراج کنند. برخلاف GH5، این قابلیت از ابتدا در دوربین قرار داشته و برای استفاده از آن نیاز به خرید کد مربوطه نیست. همچنین، قابلیت جذاب LUT به Rec 709 نیز دردسترس است تا پیش‌نمایش موجود در نمایشگر مشابه با پروفایل Rec 709 باشد. بدین‌ترتیب، فیلم‌بردار درک بهتری از میزان روشنایی ویدئو لاگِ پس از پس‌پردازش خواهد داشت. ترکیب امکان استفاده از پروفایل‌های لاگ درکنار قابلیت فیلم‌برداری و ضبط داخلی ویدئو با عمق ۱۰ بیت و رنگ‌برداری ۴:۲:۲، دوربین GH5S را به یکی از گزینه‌های قدرتمند موجود در دنیای دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

پاناسونیک به‌خوبی از بدنه‌ی بزرگ‌ GHS5 درمقایسه‌ با سایر دوربین‌های میکرو چهارسوم بهره برده که یکی از این موارد، امکان ضبط نامحدود کلیپ‌های 4K است؛ جایی‌که تقریبا تمامی دوربین‌های موجود در بازار، دراین‌زمینه محدودیت ۳۰ دقیقه‌ای دارند. اگر ضبط کلیپ‌های صحنه‌آهسته بخش زیادی از کاربری شما را تشکیل می‌دهد، GH5S محصولی ایده‌آل در‌این‌زمینه است. به‌لطف پردازنده‌ی بهینه‌شده‌ی Venus Engine 10، این دوربین توانایی ضبط کلیپ‌های Full HD تا نرخ ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه و 4K تا ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه را دارد. بدین‌ترتیب، امکان خروجی ویدئو‌های صحنه‌آهسته تا حداکثر ۱۰ برابر در رزولوشن 1080p و 4K تا ۲/۵ برابر را می‌دهد. 

پاناسونیک در طراحی GH5S، کاربری تصویربرداری چنددوربینه را نیز مدنظر قرار داده؛ از این‌رو، عملکرد فناوری Time Code درون دوربین را نسبت به GH5 بهبود داده است. پیش‌تر برای این منظور باید از اپلیکیشن مخصوص پاناسونیک استفاده می‌شد. اما در GH5S می‌توان از طریق درگاه همگام‌سازی فلاش برای اتصال دوربین‌ها به یکدیگر جهت ایجاد تایم‌کد نیز استفاده کرد. بدین‌ترتیب و با همگام‌سازی هر یک از دوربین‌ها، می‌توان کلیپ‌های ضبط‌شده را در تایم‌لاین نرم‌افزار‌های ویرایش ویدئو به‌راحتی با یکدیگر همگام کرد. 

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

GH5S یکی از توانمند‌ترین دوربین‌های موجود در تنوع رزولوشن و نرخ فیلم‌برداری است

فیلم‌برداری آنامورفیک، دیگر قابلیت جذاب GH5‌S است. بدین‌ترتیب، می‌توان با استفاده از لنز‌های آنامورفیک تصاویر عرضی با رزولوشن ۳۳۲۸ در ۲۴۹۶ (رزولوشن 4K) ضبط کرد؛ البته به دلیل رزولوشن کمتر حسگر، فیلم‌برداری آنامورفیک 6K از GH5S حذف شده است. قابلیت پیش‌نمایش غیرفشرده‌شده‌ی موجود در دوربین نیز امکان نمایش صحیح ویدئو را به‌جای حالت فشرده‌شده‌ی افقی دردسترس قرار می‌دهد تا کاربران حین ضبط ویدئو، پیش‌نمایش مناسبی از قاب و شرایط موجود داشته باشند.

پاناسونیک GH5 را مملو از حالت‌های مختلف فیلم‌برداری کرده است تا تمامی نیاز‌های کاربران حرفه‌ای را برای کاربری‌های مختلف برآورده کند. برخی از حالت‌های فیلم‌برداری (ضبط روی کارت حافظه‌) پرچم‌دار پاناسونیک به‌ شرح زیر هستند:

(Full HD MOV/MP4 (H.264

 (4K - UHD MOV/MP4 (H.264

1920 x 1080 @ 59.94p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 29.97p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 23.98p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 50p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 25p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 24p / 200 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 59.94p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 29.97p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 23.98p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 50p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 25p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 24p / 200 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

1920 x 1080 @ 59.94p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 29.97p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 23.98p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 50p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 25p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

1920 x 1080 @ 24p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 24p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 23.98p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 29.97p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 25p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 24p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 23.98p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

4096 x 2160 @ 59.94p / 150 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 50p / 150 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 29.97p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 25p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 24p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

4096 x 2160 @ 23.98p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 29.97p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 23.98p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 25p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 24p / 400 Mbps, All-I, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 29.97p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 23.98p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 25p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 24p / 150 Mbps, IPB, 4:2:2 10-bit

3840 x 2160 @ 59.94p / 150 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 50p / 150 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 29.97p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 23.98p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 25p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

3840 x 2160 @ 24p / 100 Mbps, IPB, 4:2:0 8-bit

در صورتی که از ضبط‌کننده‌های خارجی مانند محصولات اتوموس بهره می‌برید، می‌توان قابلیت‌های GH5S در ضبط رزولوشن و نرخ‌های مختلف را بیش‌ازپیش نیز افزایش داد:

ضبط داخلی

خروجی HDMI

23.97p / 24p / 25p / 29.98p

4:2:2 10-bit

4:2:2 10-bit

50p / 59.94p

4:2:0 8-bit

4:2:2 10-bit

GH5S در بخش صدابرداری نیز از قابلیت‌های متعددی بهره می‌برد. امکان تنظیم سطح صدای دریافتی، میکروفن حذف نویز محیطی، مانند صدای باد و موتور زوم و فوکوس، الگوریتم بهبود‌یافته‌ی ثبت صدای شفاف و نمایش سطح صدای در‌حال‌ضبط، بخشی از امکانات پرچم‌دار پاناسونیک در بخش صدابرداری است. 

فوکوس خودکار

پاناسونیک سال‌ها است مشغول توسعه‌ی فناوری انحصاری خود با نام DFD است که از تکنولوژی تشخیص کنتراست برای درک سوژه و فوکوس روی آن بهره می‌برد؛ بااین‌حال در GH5S، تلاش زیادی برای بهبود این فناوری کرده تا در فیلم‌برداری رفتار آرام و دقیقی داشته باشد و حین عکاسی، در کمترین زمان روی سوژه‌ی مدنظر فوکوس کند. پردازنده‌ی سریع‌تر این دوربین نیز در مقایسه با GH5 بهبود اندکی در عملکرد سیستم فوکوس خودکار دیده است. در فناوری DFD که اکنون از ۲۲۵ نقطه‌ی فوکوس بهره می‌برد، از الگوریتم هوشمندی استفاده شده تا با درک سوژه، حرکات بعدی آن را نیز پیش‌بینی کند و آماده‌ی تغییر فوکوس در جهت صحیح باشد.

پاناسونیک پس از عرضه‌ی GH5 به بازار، زمان زیادی صرف بهبود عملکرد فوکوس خودکار DFD کرد. خوشبختانه GH5S با نسخه‌ی بهبودیافته‌ی این فناوری به بازار عرضه شده که عملکرد آن پیشرفت قابل توجهی نسبت به نمونه‌ی اولیه داشته است. 

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

اگر از کاربران حرفه‌ای دنیای عکاسی باشید، قطعا با تفاوت سیستم‌های فوکوس تشخیص کنتراست و نمونه‌های تشخیص فاز آشنا هستید. فناوری DFD نیز همان‌گونه که انتظار می‌رفت، با درک عمکلرد لنز و تغییر فوکوس به تشخیص بهترین نقطه‌ برای اعمال فوکوس دست می‌یابد. این موضوع به ایجاد تغییرات ریزی (تغییر شدت بوکه) در اجسام به‌خصوص انواع موجود در پس‌زمینه منجر می‌شود. با اینکه عملکرد DFD در‌حال‌ حاضر و در بخش فیلم‌برداری، پیشرفت بسیار زیادی کرده و به‌خوبی از پس وظایف خود در بسیاری از کاربرد‌ها بر‌می‌آید، هنوز سیستم‌های فوکوس تشخیص فاز موجود در دوربین‌های سونی و کانن دقت بیشتری دارند و برای کاربری‌هایی که فوکوس خودکار نقش بسیار پررنگی در آن دارد، گزینه‌ی مناسب‌تری به‌شمار می‌روند. تغییر روان و نبود پدیده‌ی Wobble (تغییر اندک فوکوس و در نتیجه‌ی جلوه‌ی بوکه در پس‌زمینه) اصلی‌ترین دلایل برتری آن‌ها است.

طبق تجربه‌ی زومیت، برای بهبود عملکرد فوکوس و تغییر روان‌تر آن، پیشنهاد می‌شود از نرخ ۶۰ فریم برای فیلم‌برداری استفاده کنید و در ادامه در پس‌پردازش خروجی با نرخ مورد نظر خود را تولید کنید.

پاناسونیک امکان شخصی‌سازی رفتار سیستم فوکوس خودکار را نیز فراهم کرده است. مؤلفه‌های دردسترس برای بهبود عملکرد این سیستم باتوجه‌به کاربری مدنظر به‌شرح زیر هستند:

  • AF Sensitivity: این مؤلفه به‌معنای رفتار سیستم در تغییر عمق میدان فوکوس است. با افزایش آن، فوکوس سریع‌تر برای عمق قاب تغییر می‌کند و برای عکاسی از سوژه‌هایی مناسب است که به‌سرعت به دوربین نزدیک می‌شوند.
  • AF Area Switching Sensitivity: این مؤلفه رفتار سیستم را در تغییر سوژه‌ در قاب تعیین می‌کند. با افزایش آن، سیستم فوکوس خودکار با دریافت حرکت دیگری در قاب، فوکوس را روی سوژه‌ی دوم اعمال می‌کند.
  • Moving Subject Prediction: مؤلفه‌ی آخر نیز رفتار سیستم فوکوس را در پیش‌بینی حرکت سوژه و تغییر فوکوس در آن راستا را تعیین می‌کند.

کیفیت فیلم‌برداری

درکنار الگوریتم‌ بهینه‌تر، امکان ضبط کلیپ‌های ۱۰ بیت به‌صورت داخلی و بدون نیاز به رکوردر خارجی، یکی از قابلیت‌های جذاب‌ دوربین‌های میکرو چهارسوم پاناسونیک است. بدین‌ترتیب، ثبت بیش از یک میلیارد رنگ در دسترس خواهد بود که ایجاد گرادیان‌های رنگی فوق‌العاده، به‌‌ویژه در فیلم‌برداری از ژانر طبیعت و آسمان را به‌همراه دارد. البته، در نظر داشته باشید برای اصلاح رنگ این کلیپ‌ها، به نمایشگر‌هایی با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ و ویرایش در نرم‌افزار داوینچی محتاج خواهید بود.

پاناسونیک تا چندی پیش در بخش فیلم‌برداری و به‌خصوص بازه‌ی قیمتی ۲۰۰۰ دلار، رقبای اندکی در برابر خود می‌دید. اما طی سال‌های گذشته، سونی و فوجی‌فیلم محصولات جذاب و باارزشی با قابلیت‌های متنوع فیلم‌برداری عرضه کرده‌اند که می‌توان به فوجی‌فیلم X-T3 و سونی a7 III و a6500 اشاره کرد. در همین راستا و با توجه به حسگر بزرگ‌تر رقبا، پاناسونیک برای ارائه‌ی عملکردی بهتر GH5S‌ را روانه‌ی بازار کرد.

عدم استفاده از پیکسل‌های تشخیص فاز در سطح حسگر منجر به عملکرد بهتر GH5S در حذف پدیده‌های Moire و Aliasing شده است. با بررسی ابتدایی خروجی رزولوشن 4K در GH5S، جزئیات عالی آن به‌خوبی خود را نشان می‌دهد. پدیده‌ی Moire نیز در سطح بسیار خوب و شاید بهتر از تمام رقبای موجود در بازار، کنترل می‌شود؛ به‌همین‌ دلیل، نتیجه‌ی نهایی ثبت ویدئو از سوژه‌های با وجود الگو یکنواخت، مانند پارچه بسیار جذاب خواهد بود.

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

این موضوع در رزولوشن 1080p نیز صادق است؛ جایی‌که پرچم‌دار پاناسونیک را می‌توان توانمند‌ترین دوربین (در رده‌ی محصولات کامپکت و نه در مقایسه با دوربین‌های حرفه‌ای ۳۵‌میلی‌متری و سینمایی) در ثبت این دسته از ویدئو‌ها دانست. سطح عالی جزئیات، ثبت دقیق رنگ‌ها، شارپنینگ و کنترل بسیار خوب Moire و حذف مؤثر نویز باعث می‌شود خروجی نهایی بسیار مطلوبی را شاهد باشیم. عملکرد عالی GH5S در فیلم‌برداری 4K و 1080p درحدی است که می‌توانید به‌راحتی عکس‌های باکیفیت و خاطره‌انگیزی از درون کلیپ‌های ویدئویی استخراج کنید.

کیفیت عالی در ایزو‌های بالا

پیش‌تر، حسگر‌ کوچک‌تر دوربین‌های سری GH آن‌ها را در بخش کنترل نویز و درمقابل رقبای فول‌فریم خود، همواره در سطح پایین‌تری قرار می‌دادند؛ اما این موضوع در GH5S، شرایط کاملا متفاوتی دارد. به‌لطف پیکسل‌های بزرگ‌تر، الگوریتم پردازشی متفاوت و فناوری Dual Native ISO، پاناسونیک موفق به بهبود چشمگیر عملکرد دوربین در ایزو‌های بالا شده است تا جایی که می‌توان کلیپ‌های 4K با ایزو ۶۴۰۰ و تصویری شارپ و بدون نگرانی از وجود محسوس نویز ضبط کرد. اگر نیاز به استفاده از ایزو‌های ۱۲۸۰۰ و بالاتر دارید، قویا پیشنهاد می‌شود از عمق رنگ ۱۰ بیت و پروفایل‌های تصویر V-Log L یا HLG استفاده کنید تا با آزادی عمل بیشتر در پس‌پردازش اقدام به اصلاح رنگ، حذف نویز و افزایش کنتراست تصویر کنید. عملکرد GH5S در این زمینه، در حدی عالی است که می‌توان آن را در کنار هیولایی مانند a7S II سونی قرار داد که تنها با هدف تولید ویدئو‌هایی باکیفیت در محیط‌های تاریک تولید شده بود.

داده‌های گسترده‌ی ثبت‌شده در ویدئو‌های ۱۰ بیت GH5S با نرخ فوق‌العاده‌ی ۴۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه، آزادی عمل بسیار خوبی به کاربران در اصلاح رنگ در پس‌پردازش می‌دهد. اگر ویرایش حرفه‌ای رنگ و تصاویر بخشی از کارتان است، پروفایل V-Log L بهترین گزینه‌ی موجود است تا امکان افزایش یک استاپ گستره‌ی دینامیکی تصاویر را نیز در دسترس داشته باشید. 

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، GH5S از الگوریتم پردازش رنگ متفاوتی در مقایسه با GH5 بهره می‌برد. این الگوریتم که پیش‌تر در دوربین‌های سینمایی پاناسونیک مانند VARICAM به‌کار گرفته شده است، رنگ‌هایی دقیق‌ و طبیعی‌تر در مقایسه با GH5 را به ارمغان می‌آورد. رنگ‌های ثبت شده با دوربین به‌طور کلی کمی‌ سرد‌تر به نظر می‌رسند که برای بسیاری از تولیدکنندگان پروژه‌های سینمایی جذاب خواهد بود. با توجه به عملکرد عالی دوربین در ایزو‌های بالا، الگوریتم حذف نویز نیز شدت کمتری در مقایسه با قبل دارد تا سطح بیشتری از جزئیات حفظ شود.

پدیده‌ی رولینگ‌شاتر یکی از مشکلات آزاردهنده‌ی موجود در دوربین‌های فاقد حسگر‌های گلوبال شاتر است. GH5S نیز مانند عموم دوربین‌های حال حاضر بازار، از حسگری با داده‌برداری رولینگ‌شاتر بهره می‌برد. بااین‌حال، مهندسان پاناسونیک به‌لطف پردازنده‌ی سریع‌تر موفق شده‌اند آن را بیش‌ازپیش (در مقایسه با GH5) کاهش دهند تا عملکرد عالی دوربین در کنترل این پدیده و درمقابل بسیاری از رقبای توانمند خود، مانند سونی a6500 و a7 III را شاهد باشیم. 

حذف سیستم لرزشگیر Dual I.S 2

شاید بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف GH5S را باید نبود فناوری لرزشگیر Dual I.S 2 پاناسونیک دانست. این فناوری با قابلیت حذف لرزش‌ها تا ۶/۵ استاپ در GH5 و G9 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و به سرعت با افزایش محبوبیت، تبدیل به یکی از نقاط قوت در فروش دوربین شد. اما یکی از مشکلات سیستم‌های لرزشگیر، عملکرد نامطمئن آن‌ها هنگام استفاده از گیمبال و ریل‌های مخصوص فیلم‌برداری است. در این حالت، فناوری لرزشگیر با درک نامناسب از شرایط، مشکلاتی اعم از پرش ناگهانی تصویر را ایجاد می‌کند. همچنین در حال حاضر راه‌حلی برای قفل شدن حسگر در محل خود ارائه نشده است؛ به‌همین دلیل حتی در صورت خاموش کردن سیستم لرزشگیر داخلی، حسگر حرکت کاملا مشابهی و در راستای بدنه‌ی دوربین نخواهد داشت که این موضوع نیز برای کاربران حرفه‌ای ناخوشایند است.

با توجه به موارد بالا، پاناسونیک اقدام به حذف سیستم لرزشگیر داخلی دوربین کرده است. شاید این اقدام به مذاق کاربران حرفه‌ای خوش بیاید، اما در بسیاری از شرایط چالش‌هایی برای کاربری‌های عادی ایجاد می‌کند. فناوری Dual I.S 2 در GH5 به‌حدی عملکرد خوبی داشت که تولید کلیپ‌های بدون لرزش و بدون نیاز به گیمبال و روی دست را ممکن می‌کرد. نبود آن در GH5S افسوس بزرگی برای بسیاری از علاقه‌مندان به این دوربین خواهد بود. البته در نظر داشته باشید، در حال حاضر حداقل تمامی رقبای DSLR این دوربین اعم از کانن 5D Mark IV‌ نیز از این فناوری بی‌بهره هستند.

نمونه ویدئو ساخته‌شده با پاناسونیک GH5S:

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب | تماشا در IG TV

لوازم جانبی

لوازم جانبی یکی از عوامل مهم خرید محصولات عکاسی و فیلم‌برداری برای کاربران است. اگر دوربینی هرچند با قابلیت و عملکرد بسیار مناسب، تجهیزات جانبی و گستره‌ی مناسب لنز‌ها را نداشته باشد، قطعا جایی بین سبد خرید کاربران نخواهد داشت. بنابراین، پاناسونیک تجهیزات جانبی متنوعی برای محصولات خود، به‌خصوص GH5 عرضه کرده است که بسیاری از نیاز‌ها را به بهترین شکل برطرف خواهد کرد.

مهم‌ترین مولفه‌ی مدنظر کاربران در خرید دوربین عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای و ورود به سیستم برند، وجود لنز‌های باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه است. پاناسونیک بیش از ۱۰ سال است که با همکاری المپوس به توسعه‌ی سیستم میکرو چهارسوم مشغول است. این، سیستمی است که کوچک‌بودن، قابلیت حمل بالا، کیفیت مناسب عکاسی و فیلم‌برداری درکنار قیمت مقرون‌به‌صرفه، مهم‌ترین مؤلفه‌های موجود در طراحی آن بوده است. GH5 با وجود تجهیز به حسگر کوچک‌تر از رقبا، بدنه‌ی کوچکی ندارد؛ اما این موضوع به‌معنای حجم بزرگ‌تر لنز‌های این دوربین نیست و همچنان از ابعاد کوچکتر و وزن به‌مراتب سبک‌تری درمقایسه‌با انواع مخصوص سیستم فول‌فریم بهره‌مند هستند. سال‌ها توسعه‌ی سیستم میکروچهارسوم باعث شده تا شرکت‌های نام‌دار زیادی در حوزه‌ی ساخت لنز محصولات خود از انواع عادی تا نمونه‌های پیشرفته‌ی عکاسی و سینمایی را برای دوربین‌های این سیستم نیز عرضه کنند. در‌حال‌ حاضر، سیستم‌ میکرو‌چهارسوم با ۱۶ برند سازنده‌ی لنز و نزدیک به ۱۵۰ لنز، گسترده‌ترین لنزها را بین دوربین‌های بدون آینه دراختیار دارد. مشهورترین شرکت‌های تولید‌کننده‌ی لنز برای دوربین‌های میکروچهارسوم عبارت‌اند از:

  • پاناسونیک
  • المپوس
  • سیگما
  • لایکا
  • روکینون
  • سامیانگ
  • تامرون
  • اوپتکا
  • فوخلندر

اما ورود به حوزه‌ی فیلم‌برداری حرفه‌ای، بحث کاملا جداگانه‌ای است. بسیاری از فیلمبرداران فعلی، بازه‌ی گسترده‌ای از لنز‌های سینمایی به‌خصوص از مانت EF را در اختیار دارند که تمایلی به هزینه برای خرید لنز‌های سایر سیستم‌های عکاسی ندارند. قابلیت‌های فیزیکی مانت میکرو چهار سوم (قطر دهانه و فاصله‌ی فلانج) باعث شده است تا امکان تولید آداپتور‌های مختلفی برای اتصال لنز سایر سیستم‌ها در دسترس باشد.

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

اما اتصال لنز سایر سیستم‌‌ها تنها نکته‌ی جذاب در استفاده از این آداپتور‌ها نیست. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، تمامی آداپتور‌ها از ضریب تبدیل فاصله‌ی کانونی بهره می‌برند. درحال‌ حاضر اکثر انواع موجود برای میکرو چهارسوم‌ها از برند اسپیدبوستر یا ویلتراکس، دارای ضریب ۰/۷۱ یا ۰/۶۴ هستند. این موضوع بدین معنا است که در صورت اتصال لنز ۳۰ میلی‌متری (با استاندارد فول‌فریم)، دیگر فاصله‌ی کانونی ۶۰ میلی‌متری را به دلیل ضریب کراپ ۲ برابر میکرو چهارسوم‌ها نخواهید داشت. با ضرب نسبت تبدیل فاصله‌ی کانونی ۰/۷۱ یا ۰/۶۴ آداپتور در نسبت ۲ برابری میکرو چهارسوم‌ها، به نسبتی برابر با ۱/۴۲ یا ۱/۲۸ خواهید رسید. اما ابعاد بزرگ‌تر حسگر GH5S‌ که نسبت کراپ کمتر از ۲ برابر تمامی میکرو چهارسوم را دارد، منجر می‌شود در صورت استفاده از آداپتور‌های ۰/۶۴ برابری، به نسبت کراپ نهایی کمتر از ۱/۲ برابری دست یابید تا بخش بسیار زیادی از قاب و بوکه‌ی ازدست‌رفته در مقایسه با فول‌فریم‌ها به دوربین بازگردد.

قاب وسیع‌تر تمام جذابیت آداپتور‌ها نیست؛ ضریب نام‌برده در گشودگی دیافراگم لنز نیز تأثیر می‌گذارد تا به‌عنوان مثال با لنز ۳۵ میلی‌متری F1.4، بتوان به گشودگی حداکثر F1 دست یافت و نور بیشتری وارد دوربین کرد تا در نهایت تقریبا بوکه‌ی یکسانی در مقایسه با دوربین‌های فول‌فریم مشاهده شود؛ امری که پیش‌تر یکی از دلایل اصلی عدم استفاده از دوربین‌های کراپ مانند میکرو چهارسوم‌ها توسط فیلم‌برداران حرفه‌ای بوده است. البته در نظر داشته باشید که عملکرد فوکوس خودکار در صورت استفاده از این آداپتور‌ها، بسیار افت پیدا می‌کند و تقریبا غیرقابل استفاده می‌شود تا جایی که تنها می‌توان از آن برای فوکوس روی نقاط ازپیش‌تعیین‌شده در GH5S استفاده کرد. البته عموم فیلمبرداران حرفه‌ای ترجیح به استفاده از فوکوس دستی و افراد مخصوص این کار دارند. 

یکی از لوازم جانبی جذاب GH5S، ورودی صدای DMW-XLR1 پاناسونیک است که با نصب روی درگاه هات‌شو، امکان اتصال دو میکروفن XLR را درکنار کلید‌های کنترل صدا و خروجی ۹۶ کیلوهرتز و ۲۴ بیت به‌ارمغان می‌آورد. گریپ باتری دیگر وسیله‌ی جانبی اختصاصی لومیکس GH5 است که امکان استفاده از باتری دوم را درکنار عکاسی در حالت پرتره فراهم می‌کند. با تمام این‌ها، قابلیت جذاب گریپ باتری GH5S، امکان دستور به دوربین برای استفاده از باتری دوربین، تنها در حالت خالی‌بودن باتری موجود در گریپ است. بدین‌ترتیب، می‌توان پس از اتمام شارژ باتری گریپ و سوئیچ خودکار روی باتری درون دوربین، نمونه‌ی موجود در گریپ را تعویض کرد تا مجدد توان موردنیاز باتری حاضر در گریپ تأمین شود. براین‌اساس، می‌توان بدون وقفه در عملکرد دوربین، به‌مدت طولانی‌ فیلم‌برداری کرد.

البته، پاناسونیک برای کاهش نگرانی از کاربری‌های بلندمدت مانند فیلم‌برداری، ابزار جانبی دیگری برای اتصال مستقیم دوربین به پاوربانک یا برق شهری عرضه کرده است. محبوبیت گسترده‌ی سری GH بین کاربران باعث شده تا سازندگان لوازم جانبی، همواره محصولات خود را باتوجه‌به دوربین‌های مختلف تولید و با آن‌ها سازگار کنند تا برای استفاده از گیمبال و عکاسی و فیلم‌برداری درون آب و فیلم‌برداری حرفه‌ای و نیاز به نمایشگر‌های اسکترنال، کمبودی حس نشود و ابزار موردنیاز به‌راحتی پیدا شود.

پاناسونیک همچنین زمان زیادی برای توسعه‌ی اپلیکیشن و نرم‌افزار کنترل دوربین صرف کرده تا پس از استفاده، عملکرد عالی آن‌ها را ستایش کنید. بدین‌ترتیب، به‌واسطه‌ی اپلیکیشن مختص سیستم‌عامل‌های موبایل و نرم‌افزار مخصوص کامپیوتر می‌توانید تمامی جوانب دوربین را از‌ راه‌ دور کنترل کنید.

جمع‌بندی

پاناسونیک سال‌ها تجربه‌ی تولید محصولاتی توانمند در بخش فیلم‌برداری دارد. سری GH نیز با همین هدف همواره در خط مقدم توانمند‌ترین گزینه‌های موجود برای فیلم‌برداران حرفه‌ای بوده است.

GH5S یکی از توانمند‌ترین دوربین‌های بازار در بخش فیلم‌برداری است

لومیکس GH5S با تجربه‌ی تغییراتی بنیادین در مقایسه با GH5، اکنون خود را به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های بازار در بخش فیلم‌برداری به‌خصوص در شرایط نوری کم و ایزو‌های بالا معرفی می‌کند؛ جایی‌که پیش‌تر DSLRهای کانن و بدون‌ آینه‌های سونی قدرت‌نمایی می‌کردند. امکانات گسترده‌ی GH5S اعم از فیلم‌برداری با رزولوشن UHD و Cinema 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و ضبط داخلی کلیپ‌های ۱۰ بیت با رنگ‌برداری ۴:۲:۲ در کنار ابزار‌های کمکی مانند LUT و Waveform و Waveform درکنار عملکرد مطلوب، این دوربین را در بسیاری از جهات به بهترین گزینه‌ی موجود تبدیل می‌کند.

پاناسونیک GH5S

برای فیلم‌برداران حرفه‌ای و سینمایی ‌می‌توان لومیکس GH5S را به‌صورت قطعی، به‌عنوان یکی از گزینه‌های ایده‌آل‌ پیشنهاد کرد که تمامی نیاز‌های آن‌ها را به بهترین شکل ممکن تأمین می‌کند. 

پاناسونیک GH5S دوربینی است که برای امور حرفه‌ای فیلم‌برداری توسعه یافته و در‌ این‌ زمینه نیز تا دندان مسلح شده است. پاناسونیک بازخورد کاربران خود را طی ۱۱ سال توسعه‌ی سری GH به‌خوبی شنیده و درک کرده است؛ از این‌رو، GH5S را می‌توان یکی از محصولات کامل‌ این غول ژاپنی دانست؛ زیرا تمام نیاز‌های هر کاربر حرفه‌ای و سینمایی را در بالاترین سطح ممکن برآورده می‌کند.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت و ارگونومی عالی
  • مقاوم در شرایط جوی محیطی مانند باران
  • عملکرد عالی در شرایط تاریک و ایزو بالا
  • فیلم‌برداری و ضبط داخلی با رنگ‌برداری ۴:۲:۲ و عمق ۱۰ بیت
  • فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و Full HD با نرخ ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • کیفیت و سطح عالی جزئیات در فیلم‌برداری
  • ابزار‌های کمکی متعدد برای فیلم‌برداری حرفه‌ای
  • منظره‌یاب و نمایشگر لمسی باکیفیت
  • درگاه‌های اتصالی متعدد و دو درگاه کارت حافظه
  • لوازم جانبی متعدد مانند آداپتور لنز سایر مانت‌های عکاسی

نکات منفی

  • رزولوشن پایین حسگر و در نتیجه کاهش قابل‌توجه قابلیت عکاسی
  • نبود لرزشگیر داخلی
  • عملکرد ضعیف‌تر سیستم فوکوس در مقایسه با رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات