آزمایش جدید تشخیص سرطان پروستات نیازی به نمونه‌برداری ندارد

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران آزمایش خون ساده‌ای طراحی کرده‌اند که به‌طور مؤثر و دقیق و بدون نیاز به نمونه‌برداری، سرطان پروستات تهاجمی را تشخیص می‌دهد.
تبلیغات

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در میان مردان غربی است و هرساله در سرتاسر جهان ۱/۳ میلیون مورد جدید تشخیص داده می‌شود. این سرطان درحال حاضر با استفاده از آزمایش خونی که سطوح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) را اندازه‌گیری می‌کند، تشخیص داده می‌شود. اگرچه این آزمایش تشخیص اولیه را انجام می‌دهد، اما دارای تشخیص‌پذیری پایین (مثبت‌های کاذب بالا) است و پس از انجام نمونه‌برداری (بیوپسی) مشخص می‌شود که ۷۵ درصد از تمام موارد PSA مثبت دچار سرطان نیستند.

هنگامی که سطح بالای PSA در خون تشخیص داده شود، از غده‌ی پروستات بیمار نمونه‌برداری می‌شود. این یک عمل تهاجمی است و خطر خونریزی و عفونت را به‌دنبال دارد. با انجام نمونه‌برداری مشخص می‌شود که بیشتر بیمارانی که سطح PSA در خونشان بالا است، مبتلا به سرطان نیستند. علاوه‌بر‌این، بیشتر سرطان‌های پروستات تشخیص‌داده‌شده در مراحل اولیه، اگر تحت درمان قرار نگیرند، کشنده نیستند. بنابراین رویه‌ی فعلی ترکیب آزمایش PSA و نمونه‌برداری برای تشخیص سرطان پروستان منجر به نمونه‌برداری غیرلازم، تشخیص افراطی و درمان غیرضروری در بسیاری از مردان می‌شود.

در آزمایش جدید تشخیص سرطان پروستات، سلول‌های سرطانی اولیه یا سلول‌های توموری در گردش (CTCs) که تومور اصلی را ترک کرده‌اند و قبل از انتشار در بدن وارد جریان خون شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. با اندازه‌گیری سلول‌های سرطانی زنده‌ی دست‌نخورده در خون بیمار، به‌جای پروتئین PSA که ممکن است در خون به دلایلی دیگری غیر از سرطان وجود داشته باشد، این آزمایش به‌طور بالقوه روش دقیق‌تری را برای تشخیص سرطان پروستات فراهم می‌کند.

در مطالعه‌ی حاضر که در مجله‌ی Journal of Urology منتشر شده است، آزمایش CTC روی ۹۸ بیمار در مرحله‌ی قبل از نمونه‌برداری و ۱۵۵ بیمار که به‌تازگی سرطان پروستات آن‌ها تشخیص داده شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. پژوهشگران دریافتند که حضور سلول‌های توموری در گردش در نمونه‌های خون قبل از نمونه‌برداری شاخصی از حضور سرطان پروستات تهاجمی است و به‌طور مؤثر و غیرتهاجمی، نتیجه‌ی عمل نمونه‌برداری را پیش‌بینی می‌کند. هنگامی که آزمایش‌ CTC در ترکیب با آزمایش PSA انجام شد، می‌توانست با دقت بیش از ۹۰ درصد، وجود سرطان پروستات تهاجمی را پیش‌بینی کند. علاوه‌بر‌این، تعداد و نوع سلول‌های توموری در گردش که در خون دیده می‌شدند، نشانگری از میزان تهاجمی بودن سرطان بود. تمرکز روی سرطان‌های پروستات تهاجمی‌تر ممکن است موجب کاهش درمان و نمونه‌برداری غیرضروری در وضعیت‌های خوش‌خیم و غیرتهاجمی شود. یونگ جی لو از دانشگاه کوئین مری لندن گفت:

آزمایش فعلی سرطان پروستات اغلب منجر به نمونه‌برداری تهاجمی و غیرضروری و تشخیص و درمان غیرضروری در بسیاری از مردان می‌شود و موجب واردآمدن صدمات زیادی به بیماران و اتلاف منابع درمانی باارزش می‌شود. روش انتخاب بیمارانی که لازم است مورد نمونه‌برداری قرار گیرند، باید بهبود پیدا کند. آزمایش CTC کارآمد، غیرتهاجمی و دقیق است و ما پتانسیل آن را برای بهبود استاندارد درمانی کنونی نشان دادیم. ما با ترکیب آزمایش‌های CTC و PSA توانستیم سرطان پروستات را با بیشترین دقت ممکن (نسبت‌به روش‌های قبل) تشخیص دهیم. این امر می‌تواند بسیاری از بیماران را از انجام نمونه‌برداری غیرضروری نجات دهد. این رویکرد می‌تواند درنهایت منجر به تغییر روش تشخیص سرطان شود.

از آنجایی که این مطالعه فقط در یک مرکز بهداشتی انجام شده، قبل از اینکه این روش توصیه شود، لازم است که در مراکز بهداشتی مستقل دیگری مورد آزمایش قرار بگیرد و تأیید شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات