A13 بایونیک اپل در سطح عملکرد از کرین ۹۹۰ هواوی پیشی می‌گیرد

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی با تولید تراشه‌ی کرین ۹۹۰ همراه‌با مودم 5G یکپارچه عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است؛ ولی این تراشه توانایی رقابت با A13 بایونیک اپل را ندارد.
تبلیغات

تراشه، عامل اصلی تقویت گوشی‌های هوشمند است و به‌همین دلیل، افراد در خرید خود به مدل آن توجه زیادی نشان می‌دهند. اوایل ماه جاری، هواوی از تراشه‌ی پرچم‌دار جدید خود با نام کرین 990 رونمایی کرده و خبر استفاده از آن را در گوشی‌ هوشمند میت 30 تأیید کرد. این گوشی هنوز عرضه نشده، اما به‌تازگی یک گوشی بی‌نام در میان ورودی‌های پایگاه داده‌ی گیک‌بنچ رؤیت شده است که ممکن است همان میت ۳۰ هواوی باشد. در بنچمارک منتشرشده از گوشی مذکور می‌توان ردپایی از پردازنده‌ی کرین ۹۹۰ و عملکرد احتمالی آن پیدا کرد.

اکنون سؤال اینجا است که آیا جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌ی هواوی می‌تواند با تراشه‌ی A13 بایونیک اپل رقابت کند؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

a13

نسخه‌ 5G تراشه‌ کرین ۹۹۰ باوجود ترانزیستورهای بیشتر در مقایسه با A13 بایونیک، سطح عملکرد پایین‌تری دارد

گوشی یادشده از اندروید ۱۰ بهره می‌برد؛ این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است گوشی، میت ۳۰ یا میت ۳۰ پرو هواوی باشد. بااین‌حال، شماره مدل این دستگاه NLE-AL00 است که قبلا در جایی دیده نشده و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مدل دیگری با ۸ گیگابایت رم باشد. با تمرکز بر عملکرد پردازنده‌ی کرین ۹۹۰ در دستگاه مورد نظر، به امتیاز ۳۸۴۲ در بخش پردازش تک‌هسته‌ای و ۱۱،۶۴۴ در پردازش چند‌هسته‌ای برمی‌خوریم. اگرچه چنین امتیازی برای دستگاه‌های اندروید رقم چشمگیری محسوب می‌شود، باید به نکته‌ای توجه کرد که در ادامه، پس از ذکر مشخصات این پردازنده، به آن اشاره می‌کنیم.

kirin 990

تراشه‌ی کرین ۹۹۰ با استفاده از فناوری 7nm+ EUV شرکت TSMC تولید شده است. نسخه‌ای از این تراشه با مودم 5G عرضه شده که ۱۰.۳ میلیارد ترانزیستور دارد و تعداد ترانزیستورهای نسخه‌ی 4G آن ۸ میلیارد است. به‌گفته‌ی هواوی، این تراشه از جنبه‌های زیادی در جهان اولین است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ارتباط 5G یکپارچه‌ با پردازنده و استفاده از تراشه‌ی گرافیکی ۱۶ هسته‌ای Mali-G76 و قابلیت کاهش نویز در حد لنزهای DSLR اشاره کرد. به‌رغم تمامی این مزیت‌ها، براساس نتایج بنچمارک گیک‌بنچ، تراشه‌ی مذکور در عملکرد نمی‌تواند به‌خوبی تراشه‌ی A13 بایونیک اپل باشد.

بنچمارک میت 30

براساس بنچمارکی که از گوشی آیفون ۱۱ پرو به‌دست آمده، پردازنده‌ی A13 بایونیک موفق شده در پردازش تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به‌ترتیب امتیازهای ۵۴۷۲ و ۱۳،۷۶۹ را کسب کند که بسیار بالاتر از دستگاه مجهز به پردازنده‌ی کرین ۹۹۰ است. به‌گفته‌ی اپل، A13 بایونیک سریع‌ترین تراشه‌ی موجود در گوشی‌های هوشمند است که پس از مقایسه‌ی نتایج بنچمارک‌ها چاره‌ای جز تصدیق این ادعا وجود ندارد؛ حتی آیفون‌های مجهز به A12 بایونیک سال گذشته از نظر عملکرد نمایشی، قابلیت قیاس با نوت‌بوک‌ها را داشتند و اکنون A13 از گذشته قوی‌تر نیز شده است.

نکته‌ی ذکرشده نباید باعث دست‌کم‌گرفتن عملکرد کرین ۹۹۰ هواوی شود؛ چراکه این تراشه اولین محصولی است که از مودم 5G توکار (Embedded) برخوردار است. بنابراین، برای افرادی که به‌دنبال گوشی هوشمند 5G با بازدهی بالا هستند، هواوی گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود؛ از طرف دیگر باید توجه داشت که شبکه‌ی 5G هنوز در دسترس همگان نیست و ترجیح ارتباط 5G بر عملکرد در حال حاضر نمی‌تواند گزینه‌ی معقولی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات