اپل: تراشه A13 بایونیک قوی‌ترین CPU و GPU گوشی‌های هوشمند را دارد

سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
اپل همچون همیشه با رونمایی آیفون‌های جدید، آخرین نسل از تراشه‌ی پردازشی خود را نیز رونمایی کرد. به ادعای این شرکت تراشه‌ی A13 بایونیک قوی‌ترین CPU و GPU را در گوشی‌های هوشمند دارد.
تبلیغات

اپل همراه‌ با جدیدترین نسل گوشی‌های هوشمندش، آخرین نسل تراشه‌های خود را نیز رونمایی کرد. A13 Bionic نام تراشه‌ی جدید اپل است که در آیفون 11 پرو و آیفون 11 مکس پرو به‌کار رفته است و بنابر ادعای کوپرتینویی‌ها، از قوی‌ترین CPU و GPU استفاده‌شده در گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار قوی‌تر است. البته، این اولین‌بار نیست که اپل چنین ادعایی را مطرح کرده است؛ چراکه در سه سال اخیر اپل با رونمایی آیفون‌های جدید، مدعی شده تراشه‌های به‌کار‌رفته در این گوشی‌ها جزو قوی‌ترین‌ها محسوب می‌شود که البته ادعایی دور از واقعیت نیز نبوده است. اپل این‌بار نیز با نمایش نمودارهایی، تراشه‌ی A13 بایونیک را دارای قوی‌ترین CPU و GPU در دنیای موبایل خوانده است. 

اپل البته تنها به قدرت بسیار زیاد اکتفا نکرده است. بنابر ادعای این شرکت، A13 Bionic بهینه‌ترین تراشه‌ای به‌شمار می‌آید که تاکنون ساخته است؛ به‌طوری‌که صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف انرژی این تراشه باعث شده آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به‌ترتیب ۴ و ۵ ساعت عمر باتری بیشتری داشته باشند. 

تراشه a13 بایونیک اپل / apple a13 bionic chip

اگر به مشخصات سخت‌افزاری تراشه‌ی A13 Bionic نگاه کنیم، با اعداد اعجاب‌انگیزی رو‌به‌رو می‌شویم. این تراشه از وجود ۸.۵ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد که باعث شده عملکرد پردازشی ۲۰ درصد بهبود یابد. همچنین به‌گفته‌ی این شرکت، با بهره‌گیری از هشت هسته‌ی پردازش عصبی، تراشه‌ی مذکور عملکرد درخشانی در حوزه‌ی یادگیری ماشین دارد؛ به‌طوری‌که بنچمارک‌ها از پردازش یک‌تریلیون دستور در ثانیه و ۶ برابر سرعت بیشتر در ضرب ماتریسی حکایت می‌کند. همچنین، باید به وجود ۶ هسته پردازشی در A13 بایونیک اشاره کرد که دو هسته‌ی پردازشی برای عملکرد سنگین و چهار هسته‌ی پردازشی کم‌مصرف را شامل می‌شود. همچنین، باید به وجود چهار هسته‌ی پردازشی برای پردازنده‌ی گرافیکی نیز اشاره کرد که تفاوتی با A12 بایونیک ندارد. اپل در A12 بایونیک نیز از وجود ۶ هسته پردازشی شامل چهار هسته‌ی کم‌مصرف و دو هسته برای عملکرد سنگین بهره برده بود. 

اپل در نسل‌های قبلی نیز اعلام کرد گوشی‌هایش از قوی‌ترین پردازنده‌ی موجود در بازار برخوردار بوده و قدرت پردازشی در مقایسه با نسل پیشین پردازنده‌هایش تفاوت فاحشی کرده است. بهبود‌ در قدرت پردازشی تراشه‌های اپل وجود دارد؛ اما این بهبود ازنظر کاربر محسوس نیست. بی‌شک افزایش قوای پردازشی تراشه‌های اپل را باید به فال نیک بگیریم و منتظر باشیم این تراشه‌ها از پس عملیات پردازشی پیچیده‌تری برآیند تا درنهایت در قلب مک‌بوک‌های اپل جا بگیرند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات