تلویزیون هیبرید QD-OLED سامسونگ، تحولی برای عبور از فناوری OLED

جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
مطالعه 5 دقیقه
تلویزیون‌های OLED در سال‌های اخیر بازار مناسبی را تجربه کرده‌اند و اکنون فناوری جدیدی به‌نام QD-OLED آن‌ها را تهدید می‌کند.
تبلیغات

همه‌ی فناوری‌ها روزی با نمونه‌های پیشرفته‌ی جدید جایگزین می‌شوند. همان‌طور که تلویزیون‌‌های تخت پلاسما روزی با تلویزیون‌های OLED جایگزین شدند، فناوری کنونی نیز در معرض جایگزینی با پلتفرم‌های جدید قرار دارد. البته با توجه به نفوذ کنونی اولد خصوصا در بخش حرفه‌ای بازار، نمی‌توان جایگزینی توسط فناوری جدید را با دقت و احتمال بالا پیش‌بینی کرد.

سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلویزیون در جهان که از سال‌ها پیش جایگزین‌های LED و QLED را هم با تکیه بر OLED به بازار عرضه می‌کند، به‌دنبال فناوری جدید هیبریدی در صنعت تلویزیون است. آن‌ها فناوری جدید را با هدف پیروزی بزرگ در بازار رقابتی آماده می‌کنند و نام QD-OLED را برای آن انتخاب کرده‌اند.

لی دونگ هون مدیرعامل سامسونگ دیسپلی در مصاحبه با رسانه‌های کره‌ای از برنامه‌های توسعه‌ای فناوری QD-OLED صحبت کرد که با هدف عرضه‌ به بازار انجام می‌شوند. او ادعا می‌کند که شرکتش پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌ی تولید انبوه پنل‌های مذور داشته و به ساخت مدل تجاری نزدیک شده است. کارشناسان پیش‌بینی معرفی تلویزیونی با فناوری جدید را در IFA 2019 دور از ذهن می‌دانند، اما به‌هرحال می‌توان انتظار معرفی محصولی این‌چنینی را در آینده‌ی نزدیک داشت.

رسانه‌ی فناوری تک‌رادار برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون فناوری جدید تماسی با سامسونگ داشت. سخنگوی شرکت در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت توسعه‌ی QD-OLED می‌گوید که برنامه‌ی قطعی برای توسعه‌ی سریع‌تر فناوری وجود ندارد. درواقع کره‌ای‌ها هنوز درگیر توسعه‌ی هرچه بیشتر فناوری‌های QLED و Micro-LED هستند. به‌علاوه برنامه‌‌ی شناسایی و رفع اشکال‌های موجود در پنل‌های OLED در اولویت بالاتری قرار دارد. سخنگوی سامسونگ پیرامون اشکال‌های مذکور می‌گوید:

سامسونگ الکترونیکس اعتقاد دارد پیشرفت‌های متعددی باید در توسعه‌ی پنل‌های کنونی OLED اتفاق بیافتد. به‌علاوه هنوز تصمیم مشخصی مبنی بر پیاده‌سازی پنل‌های QD-OLED در تلویزیون‌های شرکت وجود ندارد.
QLED TV

کره‌‌ای‌ها اخیرا یک مرکز تولید پنل‌های LED را تعطیل کرده‌اند. آن‌ها قصد دارند خط تولید جدیدی را در همان مرکز تأسیس کنند تا به تولید انبوه فناوری جدید بپردازد. همین برنامه‌ها تأیید می‌کنند که برنامه‌ی سامسونگ برای عرضه‌ی فناوری QD-OLED به بازار جدی است.

صرف‌نظر از زمان و نحوه‌ی ارائه‌ی QD-OLED به بازار، این سؤال ایجاد می‌شود که نام فناوری جدید، کلمه‌ی اختصاری چه عبارت‌‌هایی است. بخش اول نام پنل‌ها یعنی QD به فیلترهای کوانتوم دات اشاره کرده که سامسونگ در تلویزیون‌های حرفه‌ای QLED خود استفاده می‌کند. خود عبارت QLED هم نام اختصاری Quantum Light Emitting Diode یا Quantum LED بود. بخش دوم عبارت یعنی OLED به فناوری موجود در تلویزیون‌های کنونی بازار اشاره دارد و اختصاری برای Organic LED است. اکنون تولیدکننده‌های متعددی همچون های‌سنس، سونی، پاناسونیک و ال‌جی از همین پنل‌ها در تلویزیون خود استفاده می‌کنند.

تلویزیون‌های OLED نسبت به دیگر محصولات بازار مزایای متعددی دارند. پنل‌های آن‌ها نازک‌تر هستند و نیاز به بک‌لایت هم ندارند. درواقع پیکسل‌های آن‌ها هر کدام توانایی ایجاد نور دارند. درنتیجه چنین پنل‌هایی کنترل بالایی روی کنتراست و نور تصویر ارائه می‌کنند. البته پنل‌های OLED در مجموع تصاویری کمی تاریک‌تر از نمونه‌های LED دارند.

فناوری جدید هنوز در دستور توسعه‌ی اصلی سامسونگ قرار ندارد

برای رفع فاصله میان پنل‌های LED و OLED، راهکار QD-OLED مطرح می‌شود. پنل‌های QD-OLED به‌صورت خودکار نور پخش نمی‌کنند. در عوض یک پنل نور آبی OLED به‌عنوان بک‌لایت در آن‌ها استفاده می‌شود که در ترکیب با فیلترهای کوانتوم دات، نور را رنگ‌های قرمز یا سبز یا نمایشگری کاملا رنگی تبدیل می‌کند. درنتیجه پنل‌های جدید نقاط مزیت OLED یعنی تلویزیون‌های باریک‌تر با تنوع رنگ بیشتر را دارند. به‌علاوه آن‌ها مشکل تیره‌تر بودن OLED نسبت به LED را هم رفع می‌کنند.

اخبار کنونی تأیید می‌کنند که سامسونگ توسعه‌ی فناوری QD-OLED را در دستور کار دارد. کارشناسان صنعت نیز برتری این فناوری را نسبت به نمونه‌های موجود OLED تأیید می‌کنند. مدیر توسعه‌ی محصول شرکت TCL در اروپا درباره‌ی برتری‌های QD-OLED می‌گوید:

ما بر این باور هستیم که فناوری QD-OLED راهکاری مفید برای نمایشگرهای بسیار بزرگ نیازمند به طیف رنگ وسیع و نور بالا خواهد بود. از لحاظ بازدهی و روشنایی، هیچ آینده‌‌ای برای پنل‌های OLED وجود ندارد و تقریبا همه‌ی تولیدکننده‌های تلویزیون درحال توسعه‌ی فناوری جدید هستند.
سامسونگ میکرو LED

زمان عرضه‌ به بازار

سامسونگ درحال حاضر هیچ اظهارنظر روشنی درباره‌ی زمان‌بندی عرضه‌ی محصول QD-OLED به بازار ندارد. درنتیجه نمی‌توان انتظار ارائه‌ی محصول در آینده‌ی بسیار نزدیک دور از انتظار خواهد بود. اکنون تنها خطوط تولید درحال آماده‌سازی هستند و قطعا برنامه‌های جدی تحقیق و توسعه هم در دفاتر شرکت کره‌ای جریان دارد. در جریان همین برنامه‌ها، نمونه‌های اولیه هم تولید و اصلاح می‌شوند.

غول کره‌ای صنعت تلویزیون قطعا به‌دلیل عرضه‌ی محصول و فناوری جدید در صنعت، همه‌ی محصولات LED، QLED و Micro-LED خود را حذف نخواهد کرد. به‌هرحال می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای به‌اندازه‌ی چند سال، اولین محصولات فناوری جدید به بازار عرضه شوند. البته عرضه‌ی محصول تا پیش از سال ۲۰۲۱ آن‌چنان محتمل نیست.

بیانیه‌ی رسمی سامسونگ پیرامون توسعه‌ی فناوری‌های جدیدی در صنعت تلویزیون می‌گوید:

سامسونگ الکترونیکس با یک استراتژی دوسویه شامل QLED و Micro-LED در صنعت تلویزیون، در بازار محصولات حرفه‌ای پیش‌گام است.

با توجه به اظهارنظر بالا می‌توان ادعا کرد که با ورود فناوری QD-OLED به خطوط تولیدی کره‌ای‌ها، باز هم آن‌ها به‌جای تمرکز روی یک فناوری جدید، با سرمایه‌گذاری در چند فناوری متنوع به فعالیت ادامه خواهند داد.

در ابتدای سال جاری گزارش‌‌هایی در رسانه‌های فناوری ادعا می‌کردند که پنل‌های اولد ساخته شده با فناوری جوهرافشان به‌مرور به بازار وارد خواهند شد. در همان گزارش‌ها ادعا می‌شد که در صورت پیاده‌سازی فناوری جدید، روندهای تولید ارزان‌تر و پربازده‌تر خواهد شد. درنتیجه قیمت پنل‌ها نیز به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

درحال‌حاضر می‌توان قیمت را مانع اصلی عرضه‌ی عمومی و همگانی محصولات با فناوری جدید دانست. به‌علاوه محدودیت ابعاد قابل عرضه هم تولید گسترده را با چالش روبه‌رو می‌کند. البته خطوط تولیدی جدید برای توسعه‌ی تلویزیون‌ با ابعاد ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچی در دست توسعه قرار دارد. به‌هرحال با عرضه‌ی فناوری جدید می‌توان انتظار داشت که OLED مسیری سریع‌تر را به سمت سلطه‌ی بیشتر بر بازار طی کند.

مدل‌های جدید تلویزیون عموما در رویدادهایی همچون IFA رونمایی می‌شوند. رویداد بعدی ایفا به‌زودی برگزار می‌شود و احتمالا محصولی بر پایه‌ی QD-OLED در آن حضور نخواهد داشت. همان‌طور که گفته شد برای عرضه‌ی محصول نهایی و مخصوص مصرف‌کننده هم احتمالا باید یک یا دو سال دیگر منتظر بمانیم. البته به‌نظر می‌رسد سامسونگ برنامه‌ی توسعه‌ای جدی برای فناوری جدید داشته باشد. به‌هرحال اگر QD-OLED منجر به عرضه‌ی محصولاتی با نورپردازی و تنوع رنگ بیشتر برای مصرف‌کننده شود، همه‌ی کاربران و کارشناسان از آن استقبال می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات