گوگل از موتورهای جست‌وجو برای قرار گرفتن در فهرست پیش‌فرض اندروید هزینه دریافت می‌کند

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گوگل با وجود تمام محدودیت‌های رقابتی و انحصاری، باز هم به‌دنبال روش‌هایی است تا با استفاده از ابعاد نفوذ خود، از رقبا هزینه دریافت کند.
تبلیغات

گوگل از ابتدای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ی جدیدی برای درآمدزایی از پلتفرم محبوب خود، اندروید دارد. غول موتور جست‌وجو برای کاربران اروپایی خود صفحه‌ای با هدف پیشنهاد موتور جست‌وجو ارائه می‌کند تا موتور پیش‌فرض جست‌وجوها را در آن مشخص کنند. پس از انتخاب، سرویس مورد نظر در کل گوشی هوشمند یا تبلت و همچنین مرورگر کروم (در صورت نصب) فعالیت خواهد کرد.

سرویس‌های جست‌وجویی که تمایل به قرارگیری در فهرست پیشنهادی مذکور داشته باشند، باید هزینه‌ای را به گوگل پرداخت کنند. در واقع هر مرتبه که کاربری یک موتور جست‌وجو را از فهرست انتخاب کند، مالک آن ملزم به پرداخت هزینه خواهد بود. حضور موتورها در فهرست نیز به‌صورت مزایده‌ای به معامله گذاشته می‌شود و سه عدد از بالاترین پیشنهادها در کنار گوگل قرار می‌گیرند.

اخبار گوگل پیرامون پرداخت هزینه برای قرارگیری در فهرست جست‌وجو، کمی بعد از خبر پرسروصدای جریمه‌ی آن‌ها در اروپا منتشر می‌شود. غول موتور جست‌وجو چندی پیش به‌خاطر نقض قوانین ضد انحصار اروپا، به پرداخت پنج میلیارد دلار جریمه محکوم شد. پرونده‌ی مذکور در ماه ژوئیه سال گذشته بسته شد و گوگل را از افزودن الزامی کروم و سرویس‌های جست‌وجو در اندروید منع کرد. کمیسیون اروپا پس از اعلام حکم سال ۲۰۱۸، شیوه‌ی اجرایی آن را بر عهده‌ی خود گوگل گذاشت و تنها فرایند اجرا را نظارت می‌کند.

گوگل در یک پست وبلاگی چگونگی اجرای برنامه‌ی جدید موتورهای جست‌وجو را این‌گونه شرح می‌دهد:

مزایده در هر کشور به‌صورت مجزا برگزار می‌شود. شرکت‌کننده‌ها قیمت پیشنهادی خود را برای هر بار انتخاب موتور جست‌وجو توسط کاربران آن کشور اعلام می‌کنند. هر کشور نیز یک قیمت حداقلی دارد. در نهایت سه پیشنهاددهنده‌ی برتر که بالاترین قیمت‌ها را بالاتر از حداقل مصوب ارائه کنند، در فهرست پیشنهاد موتور جست‌وجوی کشور مذکور قرار می‌گیرند.
استفاده از اندروید بدون گوگل

گوگل در متن بالا اشاره‌ای به حداقل پیشنهاد برای ورود به مزایده نکرد. تعداد شرکت‌کننده‌ها در مزایده‌های کشوری و پیشنهاد‌های هر کدام، مخفی باقی خواهد ماند. اگر تعداد برنده‌های مزایده (آن‌هایی که قیمت بالاتر از حداقل مصوب پیشنهاد می‌دهند) کمتر از سه عدد باشد، خود گوگل به‌صورت تصادفی از میان سرویس‌های موجود جاهای خالی را پر می‌کند. شایان ذکر است نمایش سرویس‌های جست‌وجو در فهرست انتخاب هم به‌صورت تصادفی انجام می‌شود.

اقدام گوگل از سوی بسیاری از شرکت‌ها، سوءاستفاده از قدرت محسوب می‌شود

اریک لاندری، مدیرعامل Qwant، یکی از موتورهای جست‌وجوی مبتنی بر حریم خصوصی است که در پاریس فعالیت می‌کند. او می‌گوید که برای شرکت در مزایده اقدام خواهد کرد. البته او عملکرد گوگل را به‌صورت صریح «سوء استفاده از برتری رقابتی» می‌داند. از نظر لاندری، «دریافت هزینه تنها برای نشان دادن چند گزینه‌ی جایگزین برای جست‌وجو» یک سوء استفاده‌ی واقعی است.

گابریل واینبرگ، مدیرعامل موتور جست‌وجویی دیگر به‌نام DuckDuckGo، نظرات خود پیرامون برنامه‌ی مزایده‌ای گوگل را در توییتر بیان کرد. او در رشته توییتی نوشت:

یک صفحه‌ی انتخابی، در صورت طراحی صحیح، روشی بسیار عالی برای افزایش قدرت انتخاب کاربران محسوب می‌شود. متأسفانه گوگل در بیانیه‌ی امروز نشان داد که انتخاب را آن‌طور که باید و شاید به کاربران ارائه نخواهد کرد. مزایده‌ای که تنها به چهار جایگاه در صفحه‌ی انتخاب منجر می‌شود، بدین معنی است که کاربران همه‌ی گزینه‌ها را به‌صورت برابر مشاهده نمی‌کنند. ما از تنظیم‌گران قانون تقاضا داریم تا روند شفاف‌تری در قبال گوگل، ما و دیگران به کار بگیرند تا بهترین سیستم برای کاربران طراحی و عرضه شود.
جست‌وجوی مرجع عکس

گوگل در بخشی از بیانیه‌ی خود به پرسش‌ها و پاسخ‌های احتمالی می‌پردازد. یکی از بخش‌ها، توضیحی قابل‌توجه را درباره‌ی روند مزایده اعلام می‌کند:

مزایده را می‌توان روشی عادلانه و عملی برای انتخاب موتورهای جست‌وجوی حاضر در فهرست انتخاب نامید. این رویکرد به سرویس‌های جست‌وجو امکان می‌دهد تا ارزش قرارگیری در فهرست انتخاب را خودشان مشخص کنند و به همان ترتیب، پیشنهادهای مالی ارائه دهند.

گوگل قبلا در بیانیه‌های متعدد اعلام کرده بود که متصل کردن جست‌وجو به اندروید و مرورگر کروم اقدامی الزامی برای آن‌ها محسوب می‌شود؛ اقدامی که برای درآمدزایی از سرمایه‌گذاری‌های عظیم شرکت در سیستم‌عامل، باید انجام شود. کمیسیون اروپا ادعای گوگل را رد کرد. آن‌ها درآمد میلیارد دلاری غول موتور جست‌وجو از پلی استور را به‌عنوان دلیلی مبنی در درآمدزایی مناسب گوگل از سیستم‌عامل بیان کردند. به‌علاوه داده‌های عظیم جمع‌آوری شده از کاربران و استفاده از آن‌ها در سیستم تبلیغات نیز به‌عنوان بخش درآمدی دیگر شرکت بیان شد.

نکته‌ی قابل‌توجه درباره‌ی بیانیه‌ی گوگل این است که کاربران اروپایی پس از اجرای طرح فوق باز هم توانایی تغییر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض را خواهند داشت. در ادامه‌ی پست گوگل آخرین فرصت زمانی برای ورود به مزایده، ۱۳ سپتامبر سال جاری بیان می‌شود. برنده‌های مزایده در هر کشور و اضافه شدن آن‌ها به فهرست انتخاب تا ۳۱ اکتبر مشخص می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات