در پی دستور ترامپ مبنی‌بر خروج شرکت‌های آمریکایی از چین، ارزش سهام شرکت‌ها کاهش یافت

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
جنگ تجاری چین و آمریکا همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور ایالات متحده در اقدامی تازه، از شرکت‌های آمریکایی خواست تا از چین خارج شوند.
تبلیغات

پس از دستور توییتی دونالد ترامپ به شرکت‌های چندملیتی مبنی‌بر یافتن جایگزینی به‌جای چین برای استقرار خط تولید خود، شرکت‌ها که نیازمند زنجیره‌ی تأمین چینی خود هستند، به دردسرهای جدی دچار شده‌اند. در پی انتشار توییت ترامپ در روز جمعه که خواستار انتقال خطوط تولید شرکت‌های آمریکایی از چین شد، سهام شرکت‌های اپل (۴.۶ درصد)، نایک و کاترپیلار (هر کدام سه درصد) سقوط کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز جمعه در حساب توییتر خود نوشت:

بدین‌وسیله به شرکت‌های بزرگ آمریکایی دستور داده می‌شود تا بلافاصله کار یافتن جایگزینی برای چین را آغاز کنند؛ از جمله اینکه شرکت‌های خود را به کشور انتقال بدهند و محصولات خود را در داخل آمریکا تولید کنند.
جنگ تجاری چین و آمریکا

این دستور پس از آن اعلام شد که چین روز جمعه، وعده‌ی تلافی اقدامات ایالات متحده را داد و اعمال تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکایی و همچنین، ازسرگیری عوارض مربوط‌به خودروها و قطعات آمریکایی را اعلام کرد. مالیات کالاهای آمریکایی وارداتی که به‌تازگی اعلام شد، پاسخ مستقیم چینی‌ها به برنامه‌ی ترامپ برای اعمال عوارض بر کالاهای وارداتی چینی به‌ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار است که از اواسط دسامبر آغاز خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که آیا شخص ترامپ، اختیار اجرای چنین حکمی را دارد یا خیر. به‌نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور ایالات متحده بدون اجازه‌ی کنگره‌ی کشور اختیار نداشته باشد که دستور چنین انتقالی را به شرکت‌ها بدهد؛ اما به‌ هر حال، سهام شرکت‌های نام‌برده‌شده در پی نگرانی از احتمال ایجاد مشکلات بیشتری بر سر راه آن‌ها برای تأمین از چین، توسط ابزارهای تحت اختیار مقامات دولتی، کاهش یافت.

به‌ گزارش CNBC، مقامات این کشور هنوز توضیح نداده‌اند که رئیس‌جمهور با استفاده از کدام اختیار اخلاقی یا قانونی دست‌به‌ صدور چنین حکمی زده است.

جنگ تجاری چین و آمریکا

شرکت‌های چندملیتی مستقر در چین بیش‌ از یک سال است که تلاش می‌کنند، با اقدامات تلافی‌جویانه‌ی دو کشور چین و ایالات متحده کنار بیایند. برخی از آن‌ها برنامه‌هایی برای این کار اعلام کرده‌اند و برخی نیز به‌خاطر تشدید جنگ تجاری، به انتقال خط تولید از چین فکر می‌کنند.

جدیدترین تعرفه‌هایی که ترامپ بر کالاهای چینی اعمال کرده است، پوشاک و لوازم الکترونیکی را شامل می‌شود و عمدتا بر شرکت‌های تولیدکننده‌ی کالاهای مصرفی تأثیر می‌گذارد. مؤسسه‌ی تحلیل بازار جی‌پی مورگان هفته‌ی گذشته اعلام کرد شرکت‌های رالف لارون، ویرپول، اچ‌پی و آندر آرمور از جمله شرکت‌های تاثیرپذیر از تعرفه‌های جدید هستند. بر همین‌ اساس، سهام شرکت‌های ویرپول و رالف لارون بیش از سه درصد افت قیمت را تجربه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات