اندروید 10 نام رسمی Android Q شد؛ خداحافظی با نام‌گذاری آب‌نباتی گوگل

پنج‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
نخستین‌بار در تاریخچه‌ی اندروید، گوگل نام‌گذاری مبتنی‌بر شیرینی‌جات را برای نسخه‌ی جدید اندروید کنار گذاشت؛ بنابراین، Android Q با نام اندروید ۱۰ منتشر خواهد شد.
تبلیغات

گوگل به‌صورت رسمی نام نسخه‌ی بعدی اندروید را مشخص کرد. این نسخه احتمالا در پاییز سال جاری برای عموم دردسترس قرار می‌گیرد. طبق اعلام گوگل، نسخه‌ی آتی اندروید که تاکنون با نام Android Q شناخته می‌شد، از‌این‌پس با عنوان اندروید ۱۰ شناخته خواهد شد.

با این کار، گوگل برای نخستین‌بار سنت ۱۰‌ ساله‌ی خود در نام‌گذاری نسخه‌های مختلف اندروید مبتنی‌بر شیرینی‌جات را کنار گذاشت؛ بنابراین، همان‌طورکه اندروید امسال شماره‌ی ۱۰ را با خود به یدک خواهد کشید، سال آینده با شماره‌ی ۱۱ روانه‌ی بازار خواهد شد. با‌وجود‌این، تغییرات تنها به‌ نوع نام‌گذاری خلاصه نمی‌شود و اهالی مانتین‌ویو لوگو سنتی اندروید را نیز مدرن‌سازی کرده‌اند. آود گاندون، مدیر برند جهانی اندروید، در‌‌باره‌ی این تغییر می‌گوید: 

ربات شاخصه‌ای است که اندروید را خاص جلوه می‌دهد. وجود لوگو‌ ربات درکنار نام اندروید این برند را انسانی و سرگرم‌کننده و قابل‌دستیابی می‌سازد. 
Android / اندروید
اندروید / Android

گوگل با تغییرنام قصد داشته است برگ جدیدی در تاریخچه‌ی اندروید ورق بزند تا فصل جدیدی آغاز کند. نام‌گذاری پیشین اندروید برای بسیاری از کشور‌ها با فرهنگ‌های مختلف نامأنوس و درک‌ناپذیر بود؛ اما روی‌آوردن اهالی مانتین‌ویو به نام‌گذاری مبتنی‌بر شماره، این موضوع را تا حدودی تسهیل کرده است. 

اندروید ۱۰ / Android 10

سمیر سمات، نایب‌رئیس بخش مدیریت محصول می‌گوید دلیل اصلی این تغییرنام سخت‌بودن تلفظ Q نبوده؛ بلکه موضوع ارتباط‌دادنِ آن با دسر‌ها بوده است:

ما با دیده‌ی شک و تردید به موضوع نام‌گذاری نگریستیم. نام‌های خوبی داریم؛ اما انتخاب هرکدام از آن‌ها در هر حالتی، اجبارا بخشی از جهان را از دست می‌داد. 

طبق باور سمات، جهانی‌بودن برند اندروید مانع از ادامه‌ی روند پیشین می‌شد. از‌آنجاکه اندروید در برزیل و هند بیشتر از ایالات‌ متحده‌ی آمریکا استفاده می‌شود، انتخاب نامی انگلیسی به‌معنای نادیده‌گرفتن دیگر کاربران بود.

سمات درادامه می‌گوید: 

پای همیشه دسر نیست و تلفظ لالی‌پاپ برای بسیاری از مناطق سخت است و مارشمالو در خیلی از نقاط هیچ معنایی ندارد؛ اما اعداد در تمام جهان یکسان هستند. 

شاید برایتان درباره‌ی وجود ایستر‌اگ نسخه‌های مختلف اندروید در تنظیمات این سیستم‌عامل سؤال پیش آید. طبق گفته‌ی مدیران گوگل، همچنان قابلیت یادشده باقی خواهد ماند؛ اما به‌جای نمایش حروف، از‌این‌پس شاهد خودنمایی اعداد هستیم.

افزون‌بر تمامی این موارد، تغییر برندنویسی اندروید نیز یکی‌ از موضوعات مهم بوده است. پیش‌تر نام اندروید با فونتی متفاوت، تنها به‌رنگ سبز نوشته می‌شد که این امر خوانایی برند مذکور را در برخی پس‌زمینه‌ها سخت‌ و بعضا ناممکن می‌ساخت. حال با تغییر رنگ‌نوشته‌ی اندروید به مشکی، شاهد افزایش خوانایی و امکان قرارگیری این برند در پس‌زمینه‌های بیشتری هستیم. موضوع یادشده به‌ویژه خود را در دستگاه‌هایی با صفحات‌نمایش کوچک بیشتر نشان می‌دهد. 

نکته‌ی دیگر، تغییرات کوچک در ظاهر رباتِ نمادین اندروید است که طبق گفته‌ی گاندون، اندکی در موقعیت‌ چشم‌ها و زاویه‌ی شاخک‌ها تغییرات اعمال شده است. درنهایت، اضافه‌شدن مقدار کمی از رنگ زرد به رنگ سبز مخصوص اندروید، ظاهر این ربات را مدرن‌تر از گذشته کرده است. بنابراین، درادامه برند اندروید فراتر از برند سبز و خاکستری خواهد بود؛ زیرا برخی‌ از پالت‌های رنگ گوگل نیز به دنیای اندروید راه پیدا کرده‌اند. 

برخلاف سال‌های گذشته، دیگر درباره‌ی نام پنهان‌شده پشتِ حرف Q اطلاع‌رسانی رسمی نخواهد شد؛ اگرچه طبق گفته‌ی سمات، بین کلمات گفته‌شده در جلسات، انتخاب نام Quince بیش‌ از همه محتمل بود. در‌حالی‌که نسخه‌های آتی اندروید همگی با اعداد شناخته خواهند شد، همچنان روند تیم مهندسان اندروید مانند سابق روی انتخاب نام رمز داخلی مبتنی‌بر حروف متمرکز است، تا آنجا که هم‌اکنون کلمه‌ی مربوط‌ به حرف R برای نسخه‌ی بعدی انتخاب شده است. 

آیا رویکرد جدید اندروید در نام‌گذاری را می‌پسندید؟ دیدگاه خود را در‌این‌باره با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات