SMIC وارد تولید تراشه با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری می‌شود

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی چینی SMIC تولید تراشه‌ با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری را آغاز کرده و تا پایان سال در این حوزه به درآمدزایی می‌رسد.
تبلیغات

در حدود ۲۰ سال قبل، زمانی‌که تولید پردازند‌ه‌های ۱۸۰ نانومتری فناوری پیشتازی به شمار می‌رفت، در آن مقطع زمانی تنها ۲۸ کارخانه‌ی ساخت ویفرهای سیلیکونی مشغول فعالیت بودند. سال‌ها است که تعداد محدودی شرکت‌ در زمینه‌ی ساخت نیمه‌هادی فعالیت می‌کنند.

به‌جرات می‌توان گفت که در حال حاضر تنها سه شرکت سامسونگ، TSMC و اینتل امکان تولید انبوه پردازند‌‌‌ه‌هایی با فناوری ساخت ۷ نانومتری را دارند. اما شرکت چهارمی با نام Global Foundries در خاک آمریکا هم در این بازار حضور دارد که تاکنون از فعالیت در حوزه‌ی این فناوری پیشتاز کناره‌گیری کرده و بر ساخت تراشه‌های مخصوص با لیتوگرافی ۲۲ نانومتری و ۱۲ نانومتری FDX متمرکز است. 

SMIC

با این وجود، مسئله‌ی مهمی که گاهی در صنعت ساخت تراشه نادیده گرفته می‌شود، حضور شرکت‌های ریخته‌گری است که به ساخت ویفرهای سیلیکونی مشغول هستند ولی روش‌های تولید آن‌ها جزو فناوری‌های پیشتاز نیست. شرکت سازنده‌ی نیمه‌هادی چینی SMIC اعلام کرده قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹ در تولید انبوه تراشه‌ی ۱۴ نانومتری به درآمدزایی برسد. گفتنی است اینتل ساخت چنین تراشه‌هایی را از ۵ سال قبل آغاز کرده است. هر سه شرکت TSMC، سامسونگ و Global Foundries از مدت‌ها قبل توانایی ساخت تراشه‌ی ۱۴ نانومتری را دارند. همچنین شرکت تولیدکننده‌ی نیمه‌هادی UMC نیز از سال ۲۰۱۷ قادر به ساخت چنین نودی بوده است.

باتوجه به اینکه شرکت‌هایی همچون UMC و SMIC سال‌ها بعد از معرفی فناوری‌های پیشتاز ساخت نود، اقدام به تولید ویفر‌های سیلیکونی با این فرایندها کرده‌اند، عموما نام آن‌ها در نمودارهای مقایسه‌ای و رقابتی مانند نمودار ذیل درج نمی‌شود. معمولا چنین شرکت‌هایی، مشتریان محدودی دارند و اخبار مربوط به آن‌ها رسانه‌ای نمی‌شود.

mp

اما شرکت SMIC در وضعیت دیگری در مقایسه با سایر شرکت‌ها قرار دارد. SMIC، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی نیمه هادی چین در کشور مادر است و تراشه‌هایی ۳۵۰ نانومتری تا ۱۴ نانومتری تولید می‌کند. این شرکت ریخته‌گر چینی دارای دو کارخانه با قابلیت پردازش ویفرهای سیلیکونی ۳۰۰ میلی‌متری است. البته زمانی‌که صحبت از تراشه‌هایی با فناوری ۱۴ نانومتری به‌میان می‌آید، باید اذعان داشت که به این سرعت SMIC نمی‌تواند به ظرفیت تولید مورد نظر کشور چین دست یابد. نرخ بهره‌برداری کنونی این شرکت ۹۴ درصد است و همین مسئله به‌عنوان مانعی برای اختصاص ظرفیت جداگانه برای تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری محسوب می‌شود. 

باتوجه به برنامه‌ها و اهدافی که تحت شعار چین ۲۰۲۵ مطرح می‌شود، شرکت SMIC می‌تواند یکی از گزینه‌های کلیدی برای محقق ساختن اهداف و برنامه‌های چین ۲۰۲۵ در نظر گرفته شود. یکی از اهداف این برنامه آن است که چینی‌ها بتوانند ۷۰ درصد نیاز پردازنده‌ی خود تا سال ۲۰۲۵ را در داخل چین و از طریق شرکت‌های چینی تأمین کنند.

به‌همین منظور افزایش حجم تولید SMIC و ایجاد خطوط جدید می‌تواند برای دستیابی به چنین اهدافی بسیار حائز اهمیت باشد. ازسوی دیگر چنین رویکردی می‌تواند باعث تمایز قابل‌توجه SMIC از شرکت ریخته‌گر UMC شود. شرکت‌هایی همچون UMC قصد رقابت با شرکت‌های پیشرویی همچون TSMC را ندارند و اساسا توان چنین رقابتی را نیز نخواهند داشت.

دکتر ژائو هایژون و دکتر لیانگ مونگ سونگ ، معاونان اجرایی SMIC با انتشار بیانیه‌ای در مورد تراشه‌ی ۱۴ نانومتری اعلام کردند:

تحقیق و توسعه در حوزه‌ی فناوری FinFET به‌سرعت به‌ پیش می‌رود. فناوری تولید تراشه‌ی ۱۴ نانومتری در شرایط ریسک قرار دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال در این حوزه به درآمدزایی برسیم. به‌علاوه، نسل دوم FinFET N + 1 مشتریان خودش را دارد. قصد داریم همکاری طولانی مدت و پایداری را با مشتریان‌مان حفظ کرده و از فرصت‌های پیش رو همچون فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، شبکه‌ی اینترنت پرسرعت 5G، صنعت اتومبیل‌های خودران و سایر صنایع نوین نیز  استفاده کنیم. 

در حال حاضر، تنها ۱۶ درصد نیمه‌هادی‌هایی که در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل چین ساخته می‌شوند. اما چینی‌ها ظرفیت تولید نیمه‌هادی را سریع‌تر از هر کشور دیگری در جهان توسعه می‌دهند. این شرکت در حال سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای تولید اختصاصی تراشه‌ با فناوری ۱۴ نانومتری است. SMIC تجهیزات مورد نیاز را آماده‌ی بهره‌برداری کرده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ کارخانه‌ی جدید کار خود را آغاز کند.

به‌محض آغاز به کار خط تولید جدید، ظرفیت تولید تراشه‌های مبتنی بر فناوری ۱۴ نانومتری به‌سرعت افزایش خواهد یافت. درنظر داشته باشید که بیشتر مشتریان شناخته شده SMIC شرکت‌هایی همچون های‌سیلیکون و تگزاس هستند. تگزاس نیز همانند برودکام مشتری SMIC بود ولی مشخص نیست این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد یا خیر. شرکت‌های TSMC و SMIC در مورد سو استفاده از IP درگیری‌هایی با یکدیگر داشته‌اند و کار به دادگاه هم کشیده شد. البته هر دو پرونده در خارج از دادگاه و با پرداخت‌ وجه قابل توجهی به TSMC حل‌و‌فصل شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات