فرهنگ سازمانی گوگل با مشکلات مخربی دست‌وپنجه نرم می‌کند

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل به مشکلات متعددی در حوزه‌ی فرهنگ سازمانی و ارتباط‌های درون‌شرکتی دچار است که به‌نوعی آن‌ را از داخل از بین می‌برند.
تبلیغات

گوگل در سال‌های گذشته، شرایط دشواری را سپری کرده است. رخدادهای متعدد مرتبط با فرهنگ سازمانی بارها این غول موتور جست‌وجو را به صدر اخبار آورده‌اند و برخی از مشکلات نیز موجب خروج نیروهای حرفه‌ای از آن شدند. در ژوئن ۲۰۱۸، کارمندان انتقاد شدیدی از پروژه‌ی Maven شرکت کردند که موجب لغو تمدید آن شد. تظاهرات بعدی به آزارهای جنسی در سطوح مدیریتی مربوط بود که باردیگر مشکلات داخلی گوگل را به مردم نشان داد. در نمونه‌ای جدیدتر، کارمندان به پروژه‌ی موتور جست‌وجوی سانسورشده در چین اعتراض کردند که بازهم به لغو پروژه منجر شد.

کارشناسان با نگاهی با مشکلات مذکور به این نتیجه می‌رسند که ریشه‌ی بسیاری از آن‌ها در فرهنگ سازمانی گوگل است. اریک اشمیت که زمانی به‌عنوان مدیرعامل گوگل و مدتی هم به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی آلفابت مشغول به کار بود، اظهارنظر جالبی درباره‌ی فرهنگ سازمانی شرکت می‌کند که شاید بتوان ریشه‌ی همه‌ی مشکلات را در همان چند جمله‌ی اشمیت پیدا کرد. اشمیت اصطلاحی به‌نام «نابغه‌های منحرف» دارد و در مصاحبه‌ای با وایرد درباره‌ی آن‌ها می‌گوید:

شما به این نابغه‌های منحرف نیاز دارید؛ چون آن‌ها در بسیاری از موارد نیروی محرکه‌ی پیشرفت و توسعه‌ی محصولات اصلی هستند.

در گزارش جامعی که وایرد درباره‌ی مشکلات فرهنگی گوگل منتشر کرد، به اندی رابین به‌عنوان یکی از همان نابغه‌های مذکور اشاره می‌شود. او که زمانی به‌عنوان مدیر تیم اندروید مشغول به کار بود، در سال ۲۰۱۴ با دریافت ۹۰ میلیون دلار از گوگل جدا شد. رابین اتهام‌هایی همچون آزار و اذیت جنسی در محیط کار در کارنامه دارد.

محصولات مهمی که در نقل‌قول بالا به آن‌ها اشاره می‌شود، موارد مهمی هستند که امروزه میلیاردها کاربر از آن‌ها استفاده می‌کنند. از میان آن‌ها می‌توان به جی‌میل، گوگل‌مپ‌ و سرویس ترجمه اشاره کرد. به‌علاوه، همه‌ی این محصولات و سرویس‌ها بخش‌های مهمی از کسب‌وکار گوگل را شکل می‌دهند.

راهپیمایی گوگل

مدیران خطاکار گوگل بدون هیچ عواقبی و حتی پس از دریافت مزایای مالی از شرکت خارج می‌شوند

توضیحات گفته‌شده درباره‌ی محصولات و متخصصان خطاکاری که در گوگل فعالیت می‌کنند، اهمیت این اظهارنظر اریک اشمیت را بهتر نشان می‌دهد که می‌گوید گوگل به نوابغ خود اختیارعمل بیشتری برای انجام فعالیت‌های خراب‌کارانه می‌دهد.

درواقع، داستانی که برای اندی رابین اتفاق افتاد، نشان‌دهنده‌ی فرهنگی در گوگل بود که مدیران اجرایی را در سطحی بالاتر از کارمندان و با اطمینان‌خاطر از نبود عواقب درصورت انجام فعالیت‌های خلاف قانون قرار می‌دهد. مدیران در چنین فرهنگی امکان و اجازه‌ی سوءاستفاده پیدا می‌کنند و حتی پس از محکوم‌شدن و پذیرش اتهام‌ها از سوی خود شرکت، به‌راحتی با امتیازهای مالی از گوگل خارج می‌شوند. بیزینس‌اینسایدر درباره‌ی این مشکلات با گوگل تماسی برقرار کرد که پاسخ روشنی از آن دریافت نکرد.

درکنار موضوعات مذکور، گوگل استانداردی فرهنگی دارد که ابراز عقیده و اختلاف‌نظر را در شرکت امری طبیعی و مجاز می‌داند. ارتباطات داخل سازمانی با آزادی فراوانی برقرار می‌شود و کارمندان امکان بحث‌های متعددی باهم دارند. البته، همین آزادی‌ها به ایجاد اختلاف‌نظرهای فراوان و گاهی دسته‌بندی‌های سیاسی در شرکت منجر شده است.

اختلاف‌نظرهای سیاسی حتی پس از اینکه کارمندان و مدیران شرکت را ترک می‌کنند، مشکلاتی برای گوگل ایجاد می‌کند. امروزه، بسیاری از کارمندان محافظه‌کار گوگل شرکت را به سانسور نظرات سیاسی و اخراج ناعادلانه متهم کرده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان به کوین سرنیکی، از کارمندان سابق اشاره کرد که مصاحبه‌ای نیز با فاکس‌نیوز کرده است. او ادعا می‌کند به‌‌اتهام تفکرات ضدمحافظه‌کارانه‌ی خود از گوگل اخراج شده است. او اظهار کرده که گوگل به‌شکلی هدفمند بر ضد دولت ترامپ در حال فعالیت است.

براساس این صحبت‌های سرنیکی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل را در هفته‌های اخیر هدف حملات شدید قرار داد. رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید مدیرعامل گوگل را به‌شدت زیرنظر دارد. به‌هرحال مجموعه‌ی این مشکلات به‌همراه مسائل مهم‌تر داخلی در فرهنگ گوگل، دوران دشواری را برای مدیران و کارمندان این غول موتور جست‌وجو ایجاد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات