سیاست ضدردیابی مرورگر سافاری اپل و هشدار به وب‌سایت‌های خاطی

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل به‌شدت با خاطیان خط‌مشی جدید خود برخورد خواهد کرد. مرورگر سافاری از کوچک‌ترین شکاف‌های نشت اطلاعاتی هم چشم‌پوشی نمی‌کند و قویا به برخورد با خاطیان وعده داده و البته که این‌کار پیامدهای منفی‌ هم خواهد داشت.
تبلیغات

تولیدکنندگان آیفون، خط‌مشی یا سیاست‌‌های سازمان را به‌گونه‌ای تعریف می‌کنند که فاقد خلا باشد و در فناوری‌های خود، از ردیابی شدن کاربران در اینترنت توسط تبلیغات و وب‌سایت‌ها ممانعت می‌کنند.

وب‌سایت‌ها و شرکت‌هایی که در آن‌ها تبلیغات قرار می‌دهند، می‌توانند به‌منظور شخصی‌سازی تبلیغات خود براساس علایق کاربران، به ردیابی آنان بپردازند؛ بدین شکل که با اطلاعات بدست آمده از ردیابی کاربران، برای آنان پروفایلی تشکیل داده و تبلیغات خود را هدفمندسازی می‌کنند. اما این امر می‌تواند محافظت از حریم خصوصی کاربران را به‌طور قابل توجهی مختل کند. بنابراین، مرورگرها هم به این مسئله واکنش نشان داده‌اند.

روز چهارشنبه، اپل سیاست‌هایی را تعریف کرد که طی آن علاوه‌بر آن‌که مرورگر سافاری به مسدود کردن تبلیغات و جلوگیری از ردیابی شدن کاربران در اینترنت می‌پردازد، هشداری جدی هم به آن‌دسته از افراد داده است که سعی بر ایجاد اختلال در این روند دارند.

سافاری از دو سال پیش به مسدود کردن ردیابی اطلاعات کاربران در اینترنت پرداخته است، Brave از سه سال پیش و فایرفاکس هم از ماه ژوئن این‌کار را آغاز کرده است. مایکروسافت درحال کار روی فناوری مشابه با Edge است و گوگل هم به‌نحوی در کروم درحال بکارگیری این فناروی است. اما بازهم وب‌سایت‌ها سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های زیرکانه‌ای نظیر fingerprinting (بکارگیری اطلاعات بدست آمده از نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر از اینترنت) و سوپرکوکی‌ها، خط‌مشی‌ها را دور بزنند. اما اپل اصلا این‌کار را نمی‌پسندد.

سیاست ضد ردیابی اپل این‌گونه هشدار داده‌ است:

ما دور زدن سیاست‌های ضد ردیابی کاربران را به‌منزله‌ی سوء استفاده از یک آسیب‌پذیری امنیتی تلقی کرده و با جدیت در برابر آن خواهیم ایستاد. برای خاطیان -بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی- محدودیت‌هایی را وضع خواهیم کرد.

در واقع اپل سعی دارد شکافی را که اطلاعات از آن نشت می‌کند، بپوشاند. در این مسیر، سافاری هم ممکن است به مجازات وب‌سایت‌هایی بپردازد که به اخلال در این روند دامن می‌زنند.

جان ویلاندر، رهبر پروژه‌ی حفاظت از ردیابی اپل، چهارشنبه‌ی گذشته در توئیتی از سیاست جدید خبر داد.

اگرچه این سیاست، بیش‌ازپیش به موضع سیاست ضد ردیابی پیشین که توسط سازنده‌ی فایرفاکس یعنی موزیلا طراحی شده بود، اعتبار بخشیده است، اما هنگامی که سخن از قدرت و نگرش جهانی باشد، اپل همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

Brendan Eich، مدیر اجرایی Brave و رهبر سابق Firefox در مورد این اقدام اپل توییت کرد:

بهتر است اپل کمی انعطاف از خود نشان دهد. من پیش‌بینی می‌کنم که پیاده کردن سیاست‌های ضدردیابی و ممانعت از هرگونه سرپیچی از این سیاست‌ها، برخورد تایتان‌ها را به‌وجود خواهد آورد. این جنگ، در واقع تقابل میان غول‌هاست و دیر یا زود به وقوع خواهد پیوست.

اپل، هنوز اظهارنظر بیشتر و پاسخی به درخواست‌های ارسال شده نداده است.

نظر شما چیست؟ آیا ردیابی کاربران، خلاف رعایت حریم خصوصی آنان است و باید به مقابله با آن پرداخت؟ لطفا دیدگاه خود را با زومیت درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات