TSMC: قانون مور هنوز زنده است

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیر بخش بازاریابی TSMC در آخرین پست وبلاگ خود اعلام کرد قانون مور هنوز نمرده و به قوت خود باقی است.
تبلیغات

در سال ۱۹۶۵، گوردون مور نخستین‌بار نظریه‌ی قانون مور را مطرح کرد. براساس قانون مور، تعداد ترانزیستورهای موجود در تراشه‌ها هر سال دوبرابر می‌شود. از زمان مطرح‌شدن این قانون ده‌ها سال می‌گذرد. دی‌ سال گذشته، مدیرعامل انویدیا اعلام کرد قانون مور مرده است. از آن زمان، اخبار مختلفی از قانون مورد شنیده‌ایم؛ اما این سؤال همواره مطرح می‌شود: آیا قانون مور هنوز به قوت خود باقی است؟ در این میان TSMC، ریخته‌گر تراشه‌‌های آیفون و آیپد، خوش‌بینانه به آینده‌ی تراشه‌ها و قانون مور می‌نگرد. 

tsmc

تراشه‌های اپل سریع‌تر و کوچک‌تر می‌شوند 

گادفری چِنگ، مدیر بخش بازاریابی TSMC می‌گوید:

برخی تصور می‌کنند قانون مور مرده است. چنین افرادی معتقدند دیگر نمی‌توان ابعاد ترانزیستورها را بیش‌از‌این کاهش داد.

در‌حال‌حاضر، TSMC تراشه‌ی A12 اپل را با فرایند ۷ نانومتری تولید می‌کند و انتظار می‌رود نسخه‌ی ارتقایافته‌ی این تراشه، یعنی A13، به‌زودی تولید شود. پیش‌تر گفته شده بود TSMC فرایندهای تولید تراشه ۷ و ۵ نانومتری را به‌روزرسانی می‌کند. انتظار می‌رود اوایل سال ۲۰۲۰ تولید انبوه تراشه‌های جدید TSMC را با استفاده از فرایند جدید ۵ نانومتری شاهد باشیم. TSMC قصد دارد فرایند تولید تراشه‌ی N5 را به‌منظور افزایش بی‌سابقه‌ی تراکم ترانزیستورها و افزایش حداکثری سطح عملکرد به‌روزرسانی کند. 

مهندسان و متخصصان TSMC، شرکت تولیدکننده‌ی نیمه‌هادی تایوانی به‌دنبال کشف راه‌های کاملا جدیدی برای تولید تراشه هستند. به‌نظر می‌رسد تایوانی‌ها تلاش می‌کنند پردازنده و حافظه را در قالب تراشه‌ای واحد تجمیع کنند و گام‌هایی نوین برای بهبود کارایی پردازنده‌ها بردارند. 

مدیر بازاریابی TSMC درادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد:

یکی از راهکارهای احتمالی برای افزایش تراکم ترانزیستور در تراشه‌ها، تجمیع آن‌ها در لایه‌های مختلف می‌تواند باشد. به این مدل ساخت ترانزیستورها به‌صورت لایه‌به‌‌لایه، فناوری تجمیع 3D Monolithic گفته می‌شود. در این روش، CPU می‌تواند در لایه‌ی بالایی GPU و GPU در  لایه‌ی بالای موتور هوش مصنوعی و لایه‌های حافظه در بین آن‌ها قرار گیرد. 

گادفری چنگ در وبلاگ خود مقاله‌ای با عنوان «قانون مور نمرده است» منتشر و اعلام کرده است:

با اطمینان می‌توانم بگویم TSMC سال‌ها است در مسیر نوآوری و خلاقیت گام برمی‌دارد و در آینده، افزایش تراکم ترانزیستورها را در پردازنده‌های ساخت این شرکت پیشرو شاهد خواهیم بود.

سابقه‌ی TSMC نیز نشان می‌دهد همواره به بهبود تراشه‌های خود اهمیت داده و مسیر موفقی را پیموده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات