HarmonyOS هواوی همان سیستم عامل ملی چین است؟

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
با توجه به تمایل دولت چین، کارشناسان معتقدند به‌دلایل فراوان سیستم‌عامل چندمنظوره‌ی هارمونی ظرفیت چشمگیری برای تبدیل‌شدن به سیستم‌عامل ملی چین دارد.
تبلیغات

برندهای چینی بیش از ۴۰ درصد از سهم جهانی بازار گوشی‌های هوشمند را دراختیار دارند. طبق گزارش شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، این سهم برای فصل دوم ۲۰۱۹ بدین‌ترتیب بود: هواوی ۱۵.۸ درصد، شیائومی ۹ درصد، اوپو ۸.۱ درصد، ویوو ۷.۵ درصد، لنوو ۲.۶ درصد و ریل‌می ۱.۳ درصد. نیل‌ شاه، مدیر بخش تحقیقات اکوسیستم‌ها و دستگاه‌های هواوی می‌گوید:

ازآنجاکه دولت چین اصرار به ساخت سیستم‌عامل ملی و کاهش وابستگی به گوگل و مایکروسافت دارد، هواوی فرصتی عالی دراختیار دارد تا هارمونی را برای استفاده در دسته‌بندی‌های مختلف دستگاه‌ها متناسب‌سازی و جامعه‌ی توسعه‌دهنگان قدرتمندی ایجاد کند. قبلا بازیگران چینی اینترنت همچون علی‌بابا، بایدو و تنسنت سیستم‌عامل‌هایی مبتنی‌بر اندروید‌ طراحی کرده‌اند؛ اما هیچ‌کدام گسترش پیدا نکرد. اگر دولت چین به دیگر برندهای بزرگ چینی همچون اوپو و ویوو و شیائومی فشار بیاورد که علاوه‌بر گوشی‌های هوشمند، محصولات دیگری همچون تلویزیون نیز بسازند، آن‌وقت سیستم‌عامل هارمونی گسترش پیدا می‌کند و برای توسعه‌دهندگان جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

معماری میکروکِرنل آینده‌ی سیستم‌‌عامل‌ها است

نیل معتقد است معماری منعطف میکروکرنلی هارمونی و بازبودن این پلتفرم برای دیگر رقبا، راه‌گشای نفوذ هارمونی به بازار چین خواهد شد. وی ادامه می‌دهد:

معماری میکروکرنل (Microkernel) آینده‌ی سیستم‌‌‌عامل‌ها محسوب می‌شود و هواوی اولین طراحی است که توانسته سیستم‌عامل را برای طیف بزرگی از لوازم منطبق (مقیاس‌پذیر) کند. حتی گوگل هم با سیستم‌عامل فیوژا (Fuchsia)، برای دستیابی به معماری میکروکرنل برنامه‌ریزی کرده است. هواوی کاملا از کاستی‌های انواع کنونی معماری سیستم‌‌‌عامل‌ها آگاه است و می‌خواهد از رویکرد کِرنل یک‌تکه‌ی اندروید و تکه‌تکه‌ی اپل به رویکردی منعطف و فراگیر در معماری میکروکرنل برسد.
HarmonyOS

هواوی می‌گوید سال آینده نسخه‌ی 2.0 و تا سال ۲۰۲۱ نیز نسخه‌ی 3.0 میکروکرنل را عرضه خواهد کرد. این غول فناوری چینی بزرگ‌ترین بازیگر چین در بخش دستگاه‌های قابل‌حمل و اینترنت اشیاء است؛ بنابراین، در زمانی مناسب که به تعداد کافی توسعه‌دهنده برای ساخت اپلیکیشن‌های هارمونی وجود دارد، مزیت‌های مقیاس‌پذیری معماری میکروکرنل نیز دردسترس خواهد بود.

قلمرو وسیع‌تر برای اجرا در چین

نیل‌ شاه معتقد است ازآنجاکه سرویس‌های اندرویدی گوگل در چین حضور ندارد و هواوی از خدمات ابری خود استفاده می‌کند، ارائه‌ی گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل هارمونی قلمرو بیشتری برای استفاده در خاک چین خواهند داشت. وی می‌افزاید:

هواوی باید در سه‌چهار سال آینده چنان سیستم‌عاملش را برای بازار چین کامل و پخته کند که آماده‌ی عرضه‌ی همه‌جانبه‌ی محصولات گوناگون به بازار ازطریق برند آنِر باشد. سامسونگ در گذشته چنین کاری را با سیستم‌عامل تایزن در محصولات رده‌پایین انجام داد؛ اما نتوانست آن را گسترش بدهد. هرچند حداقل این شرکت کره‌ای از آن در ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌ها و دیگر لوازم خانگی استفاده می‌کند.
HarmonyOS

هواوی از قبل کسب‌و‌کار پررونق و رو‌به‌رشدی در محصولات پوشیدنی، خودرو و اینترنت‌ اشیاء داشته است که همگی می‌توانند با هارمونی تغذیه شوند. بنابراین، می‌تواند از استراتژی مشابهی همچون سامسونگ استفاده بکند؛ زیرا گوگل بازیگر مهمی در این عرصه نیست. نیل‌ شاه ادامه می‌دهد:

هواوی نمی‌خواهد گوگل را از خود برنجاند؛ اما آن‌ها باید در سه‌چهار سال آینده بازار چین را با گوشی‌های هوشمند هارمونی‌دار پر کنند و حتی ال‌جی و سامسونگ نیز که کمتر از ۱ درصد سهم بازار چین را دراختیار دارند، برای افزایش سهم در این بازار از هارمونی استفاده خواهند کرد.

هواوی را توسعه‌دهندگان علاقه‌مند زیرفشار قرار خواهند داد

نیل شاه معتقد است در پنج سال آینده، تلویزیون‌ها، ساعت‌های هوشمند، تبلت‌ها، سامانه‌های اطلاعات‌سرگرمی داخل خودرو و خودروهای برقی به‌صورت گسترده‌تری به‌کار خواهند رفت و شرکت‌های بزرگ چینی همچون BYD، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودرو الکتریکی در جهان، احتمالا نوعی اتحاد با هواوی تشکیل خواهد داد و سال ۲۰۲۲، هارمونی وارد دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ خواهد شد.

تاکنون، بازار پلتفرم‌های گوناگونی در بخش‌های مختلف را شاهد بوده است؛ مثلا در دنیای ساعت‌های هوشمند با ظهور سیستم‌عامل‌های WatchOS ،Tizen ،FitbitOS و Android Wear، در تلویزیون‌های هوشمند Android Tv ،Linux ،WebOS و Tizen و در بخش اینترنت اشیاء نیز LiteOS و Linux و mbedOS مواجه بوده‌ایم. این موضوع لزوم ایجاد پلتفرمی مبتنی‌‌بر سیستم‌عاملی قدرتمند و متن‌باز و میکروکرنلی همچون هارمونی را برای ایجاد یکپارچگی پررنگ می‌کند. با وجود مستقربودن اکثر توسعه‌دهندگان عمده در داخل چین، هواوی را توسعه‌دهندگان علاقه‌مند در خارج از چین هم زیر فشار قرار خواهند داد؛ زیرا نمی‌توانند به‌تنهایی آن‌ را انجام دهند. سرویس‌های مخابراتی هواوی به بیش از ۹۱۰ هزار توسعه‌دهنده‌ی جهانی با بیش از صدمیلیون کاربر خدمات ارائه می‌دهند که همگی در خارج از خاک چین قرار گرفته‌اند.

HarmonyOS

نیل‌ شاه می‌گوید اگر برندهای چینی هارمونی را برگزینند و درادامه دوسه دستگاه گوشی هوشمند را به‌صورت جهانی عرضه کنند، آن‌گاه در مقایسه با پلی‌استور اپل و سامسونگ، پوسته‌های بیشتری دراختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن خواهد بود. هرچند معتقد است تنها مشکل پیش‌ رو این است که تقریبا یک دهه طول کشید تا اپل و گوگل فروشگاه‌های نرم‌افزاری‌شان را درزمینه‌ی امنیت و حضور در بازار کشورهای مختلف استحکام ببخشند. بنابراین، برای هواوی چالش‌برانگیز خواهد بود تا فروشگاه نرم‌افزاری خودش را به‌نحوی طراحی کند که توسعه‌دهندگان دیگر کشورها را نیز به بهینه‌سازی و بومی‌سازی اپلیکیشن‌های خود برای هارمونی ترغیب کند. مثل راهکارهای درآمدسازی بیشتر ازطریق SDKهای اختصاصی هارمونی در مقیاسی که ارائه‌دهندگان قبلی همچون مایکروسافت با ویندوزفون از پس آن برنیامدند.

فرصت تقویت کسب‌و‌کارهای مرتبط با خدمات

با وجود اینکه هرکدام از شرکت‌ها خدمات‌ ابری فروشگاه نرم‌افزاری اختصاصی خود را دارند، خدمات موبایل گوگل (Google Mobile Services) یا به‌اختصار GSM را می‌توان ثمره‌ی پلتفرم اندروید برای گوگل دانست. GSM بخشی از پروژه‌ی اندروید متن‌باز (AOSP) نیست؛ به‌ همین دلیل، سازندگان دستگاه‌های اندرویدی برای استفاده از آن مجبورند به گوگل مبلغی بپردازند. اکثر مردم چین اپلیکیشن‌های محدود‌شده استفاده می‌کنند و نیمی از آن‌ها اوقاتشان را با برنامه‌هایی مثل WeChat و مابقی را اگر مشغول بازی نباشند، در بایدو و علی‌بابا برای جست‌وجو و خرید صرف می‌کنند. بنابراین، اگر کسی بخواهد از سرویس‌های گوگل استفاده کند، باید APK مرتبط را خارج از گوگل‌پلی دانلود و آن‌ را نصب یا به‌اصطلاح سایدلود (Sideload) کند. از آنجاکه هرکسی می‌تواند سرویس‌های گوگل را سایدلود کند، حتی اگر با سیستم‌عامل هارمونی ویدئو تماشا کنند، برای گوگل کسب درآمد خواهد کرد. تنها مسئله این است که گوگل در مقایسه با اندروید، کنترل کمتری خواهد داشت و داده‌های کمتری از کاربران را جمع‌آوری خواهد کرد؛ زیرا کاربران در سیستم‌عامل‌های دیگر به شناسه‌ی کاربری گوگل متصل نیستند. برای مثال، تایزن سامسونگ رقیب اندروید محسوب می‌شود؛ باوجوداین، برخی از اپلیکیشن‌های گوگل روی تلویزیون‌های سامسونگ فعال هستند.

درپایان باید اشاره کنیم شرکت‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت و فیسبوک تا وقتی از پلتفرم هارمونی کسب درآمد کنند، مشکلی هم با آن نخواهند داشت و هواوی هم این فرصت را خواهد داشت کسب‌و‌کار سرویس‌هایش همچون هواوی کلاود، های‌لینک، موزیک و ویدئو و... را رونق ببخشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات