عکس تکان‌دهنده‌ای که پرنده‌ای را در حال تغذیه با ته‌سیگار نشان می‌دهد

شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
تصاویری که به‌تازگی توسط یک عکاس حافظ محیط‌زیست ثبت شده، نشان می‌دهد که زباله‌های انسانی می‌توانند برای گونه‌های جانوری به‌شدت خطرساز باشند.
تبلیغات

همان‌طور که نفوذ ما انسان‌ها در اکوسیستم‌های سراسر کره زمین گسترش می‌یابد، شرایط برای زندگی برخی گونه‌های جانوری دشوار و دشوارتر می‌شود. تازه‌ترین مورد از این مسئله، تصاویر منتشرشده از پرنده‌ای موسوم به «آب‌شکاف سیاه (با نام علمی Rynchops Niger)» است که اشتباها تلاش می‌کند جوجه‌هایش را با زباله‌ تغذیه کند. کارین میسون، عکاسی که تصاویر غم‌انگیز پرنده و جوجه‌هایش را در فیسبوک به اشتراک گذاشته، در این مورد توضیح داده است که این پرندگان با منقارهای باز در کنار ساحل به‌دنبال مواد غذایی برای تغذیه جوجه‌های خود می‌گردند. و هنگامی آرواره تهتانی پرنده یک شی را لمس می‌کند، آرواره فوقانی بسته می‌شود و پرنده هم متوجه نمی‌شود چه چیزی به دامش افتاده است.

این سازوکار شکار در گذشته به خوبی در خدمت پرنده بوده است. این پرندگان قبلا به دلیل شکار بی‌رویه (توسط انسان) در معرض انقراض بودند، اما توانستند اوضاع بحرانی را با همین سازوکار شکار خود از سر بگذرانند. اما حالا که دیگر بسیاری از نقاط کره زمین با فعالیت‌های انسانی به زباله‌دانی‌های عظیمی بدل شده‌اند، این روش شکار آب‌شکاف سیاه ممکن است کاملا ناسالم و حتی کُشنده باشد.

عکس تکان‌دهنده‌ای که پرنده‌ای را در حال تغذیه با ته‌سیگار

فیلترهای سیگار، مواد شیمیایی مانند نیکوتین، آرسنیک و سرب تولید می‌کنند و می‌توانند موجب افزایش سطح آسیب کروموزومی در پرندگان شوند

گواه آن هم زباله‌های بسیار زیادی است که تاکنون در امعاء و احشام بسیاری از پرندگان دریایی در سراسر جهان پیدا شده و می‌توانند کُشنده باشد. کارن میسون که تصاویر اخیر را در سواحل شهر سنت پیچ بیچ فلوریدا شکار کرده، به‌صورت داوطلبانه با انجمن ملی زیست‌محیطی اودیبون (Audubon) همکاری می‌کند که هدف آن آموزش مردم در خصوص زندگی پرندگان در طول تابستان است.

میسون در این خصوص گفت:

هنگامی که تصویر را ثبت می‌کردم، می‌دانستم طعمه پرنده مورد نظر ماهی نیست، اما تا وقتی که به منزل بروم و تصاویر را در کامپیوترم بازبینی کنم، نمی‌دانستم آنچه پرنده به خورد جوجه‌اش داده، در واقع یک ته سیگار است. من هم که ناراحت شده بودم، این عکس را در صفحه چند وب‌سایت حفاظت از محیط زیست و عکاسی که در فیسبوک از آن استفاده می‌کردم، قرار دادم.

نیازی به گفتن نیست که طعم و بوی ته سیگار بسیار تند و زننده نیست (حتی برای خود فرد سیگاری!)، چرا که فیلترهای سیگار مواد شیمیایی مانند نیکوتین، آرسنیک و سرب را تولید می‌کنند. در همین حال، با توجه به نحوه تولید این فیلترها که روند تجزیه آن بسیار آهسته است، این زباله‌ها برای مدت طولانی (البته نه به اندازه پلاستیک) در طبیعت باقی می‌مانند. برخی پرندگان از ته سیگار در ساخت لانه‌های خود استفاده می‌کنند. میسون توضیح می‌دهد: «قبلا دیده بودم که جغد سوراخ‌نشین از ته سیگار برای ساخت لانه خود استفاده می‌کند.»

در کمال تعجب، این مورد ممکن است مزایایی داشته باشد. پژوهشی قبلا نشان داده بود مواد شیمیایی که از دود سیگار تولید می‌شود، می‌تواند انگل‌ها را از لانه پرندگان شهری دور نگه دارد. اما بدیهی است که عواقب خاص خود را نیز دارد؛ همین ترکیبات ممکن ست موجب افزایش سطح آسیب کروموزومی در پرندگان شود.

گزارش اخیر یک سازمان غیردولتی حفاظت از اقیانوس در واشینگتن دی.سی نشان می‌دهد که شمار بیشتری ته سیگار نسبت به بطری‌ها و پسماندهای پلاستیکی در سواحل مشاهده شده‌اند. در حقیقت، ته سیگارها فراوان‌ترین نوع زباله‌های اقیانوسی هستند. در حال حاضر روشی برای بازیافت زباله‌های سیگار در برخی نقاط وجود دارد، اما حتی اگر این گزینه در دسترس نباشد، واقعا دفع زباله‌های این چنینی نباید کار سختی باشد. ما انسان‌ها، همیشه متوجه عواقب زباله‌های خود نیستیم؛ همان‌طور که بسیاری آزمایش‌ها زباله‌های بیشتر و بیشتری را در معده حیوانات مختلفی نشان داده‌اند، از جمله برخی حیواناتی که توسط ما انسان‌ها خورده می‌شوند. هر مورد از این دست به ما خاطرنشان می‌کند که زباله‌ها بدون ضرر و به خودی خود از دل طبیعت محو نمی‌شوند.

میسون می‌گوید:

حالا زمان آن است که سواحل خود را تمیز کنیم و با سواحل همچون یک زیرسیگاری (عظیم) رفتار نکنیم!
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات