آذری جهرمی: برای استخراج کنندگان رمزارز پروانه قانونی صادر شود

جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات اعلام کرد به فعالان این بخش باید پروانه‌ی فعالیت قانونی داده شود و امتیازاتی در نظر گرفته شود، تا بتواند فعالیتشان را به‌صورت قانونی انجام دهند.
تبلیغات

این روزها استخراج رمزارز  بخصوص بیت کوین در ایران و هزینه‌ی برق مصرفی آن تبدیل به موضوعی جدی شده است و با واکنش‌های زیادی از سوی مسئولان کشور همراه بوده است. تا جایی که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ سوالی که از وی بابت این موضوع شده اعلام کرد برای فعالان این بخش باید پروانه‌ی فعالیت قانونی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه استخراج رمزارز پدیده‌ای رایج در دنیا است، تأکید کرد هزینه‌ی تمام شده‌ی برق مصرفی در ایران به دلیل برخورداری کشور از منابع گازی که به‌صورت تقریبا رایگان در اختیار تولید برق قرار می‌گیرد، و همچنین باتوجه به میزان درآمد مردم، با سایر کشورها قابل قیاس نبوده و کم‌تر است. همچنین از آنجایی که استخراج رمزارز نیازمند تجهیزات و مصرف برق بالا است، ایران تبدیل به محلی جذاب برای استخراج‌کنندگان رمزارز شده است. وزیر ارتباطات در ادامه افزود:

اگر عده‌ای بخواهند از این برق بدون ضابطه استفاده کنند و با نرخ مصرف خانگی، رمزارز استخراج کنند و پول کلانی را هم به جیب بزنند مطلوب نیست. اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که بخش زیادی از شبکه‌ی برق کشور و منابع تولیدی ما در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج رمزارز به نوعی صادرات ارز به‌صورت مجازی محسوب می‌شود؛ یعنی بدون سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شبکه‌ی کلان انتقال برق، می‌توان با استفاده از استخراج رمزارز این برق را به‌صورت مجازی صادر کرد. این موضوع نیازمند سیاست‌گذاری و تدوین مقررات است و تدوین مقررات در دولت در حال انجام است. همچنین قرار است مکان‌هایی را در کشور در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر بگیرم.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وی در ادامه تأکید کرد از آنجایی که این افراد درآمد بالای ارزی خواهند داشت، بنابراین نرخ برق باید متناسب با درآمد آن‌ها تصویب شود. وزیر ارتباطات در مورد اختصاص پروانه‌ی قانونی به استخراج‌کنندگان رمزارز گفت:

ارزیابی وزارت نیرو این است که ۷۰۰ مگاوات برق کشور در حال حاضر برای استخراج رمزارز استفاده می‌شود. این وضعیت در مرحله‌ی اول حقوق عامه‌ی مردم را تضییع می‌کند زیرا از منابع گازی و آبی که اموال همه‌ی مردم است برای تولید برق استفاده می‌شود. علاوه بر مقررات‌گذاری خاصی که باید در دولت انجام شود کسانی هم که این کار را انجام می‌دهند باید تلاش کنند خود را در چارچوب قانون و مقررات قرار دهند. این موضوع باید سریع‌تر تعین تکلیف شود، این افراد شناسایی شوند و بر آن‌ها نظارت صورت بگیرد تا بتوانند در ساعات غیر پیک کار کنند.

وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مورد شایعه‌ی حضور چینی‌ها برای استخراج رمزارز در ایران گفت:

قبل از اینکه ایران برای استخراج‌کنندگان رمزارز جذاب باشد، بخش زیادی از استخراج رمزارز در چین صورت می‌گرفت که اکنون به سمت ایران تغییر پیدا کرده است. به‌صورت مستند مدرکی از فعالیت چینی‌ها در ایران وجود ندارد اما من هم این موضوع را به‌صورت شفاهی شنیده‌ام.

وزیر ارتباطات در ادامه اضافه کرد که دولت چین برنامه‌ای برای حضور در عرصه‌ی استخراج رمزارز در ایران ندارد، اما در هر صورت بخش خصوصی و مردم چین ممکن است در این حوزه فعال بوده باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات