تمامی آیفون‌های 2020 قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G را خواهند‌ داشت

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با توجه به فروخته‌شدن بخش مودم شرکت اینتل به اپل، کوپرتینویی‌ها قادر خواهند‌ بود آیفون‌های سال ۲۰۲۰ را با قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G عرضه کنند؟
تبلیغات

در‌حالی‌که قرار بود سال ۲۰۱۹، سال فناوری 5G باشد، به‌نظر می‌رسد شتاب پیشرفت این فناوری هر لحظه کُندتر می‌شود. پوشش شبکه در بهترین حالت، نقاط کور دارد و تعداد گوشی‌های دارای قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰، شرایط به‌ویژه با رونمایی آیفون‌های جدید کمی بهبود پیدا کند.

سلاح طلایی اپل در آخرین گزارش مینگ چی کو، تحلیلگر حوزه‌ی اپل در سایت MacRumors به‌چشم می‌خورد که برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این شرکت نوشته شده است. سندی که به‌دست این خبرگزاری رسیده است، نه‌تنها شامل پیش‌بینی‌های کم‌نظیر در‌باره‌ی آیفون است؛ بلکه بخش اندرویدی گوشی‌های هوشمند را نیز دربر می‌گیرد.

بخشی از سند یافت‌شده بدین‌شرح است:

  • معتقدیم هر سه مدل جدید آیفون ۲۰۲۰، بنا به دلایلی که درادامه اشاره می‌کنیم، از فناوری 5G پشتیبانی خواهند کرد.
  • پس از تصاحب بخش مودم اینتل، اپل منابع بیشتری برای توسعه‌ی فناوری 5G آیفون‌های خود دارد.
  • انتظار می‌رود قیمت گوشی‌های اندرویدی که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند، در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد و بین ۲۴۹ تا ۳۴۹ دلار باشد. باور ما بر این است که گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۲۰ با این بازه‌ی قیمتی، تنها از نوع sub-6GHz فناوری 5G پشتیبانی خواهند کرد. بااین‌حال، نکته‌ی مهم این است‌ که کاربران فناوری 5G را فناوری ضروری سال ۲۰۲۰ می‌دانند؛ از‌این‌رو، آیفون‌های فروخته‌شده که به‌مراتب قیمت گران‌تری خواهند‌ داشت، برای دریافت یارانه‌ی بیشتر از اپراتورها و نیز سازگاری با گرایش کاربران، قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G را خواهند داشت.
  • سرعت توسعه‌ی فناوری 5G می‌تواند برای اکوسیستم واقعیت افزوده‌ی اپل مفید باشد.

پشتیبانی آیفون‌های ۲۰۲۰ از 5G خبر تازه‌ای نبود؛ اما آنچه‌ نمی‌دانستیم، پشتیبانی هر سه نسخه‌ی آیفون‌ها از این فناوری است. تا‌به‌حال تصور بر این بود که فقط نسخه‌های گران‌قیمت آیفون این قابلیت را دارد و نسخه‌ی ارزان‌قیمت با شبکه‌‌ی 4G کار کند. به‌نظر می‌رسد حتی اپل نیز نمی‌تواند فشار وارد‌شده از طرف دنیای اندروید را نادیده بگیرد. قیمت رقابتی گوشی‌های اندروید، به‌ویژه گوشی‌های شرکت‌های چینی، اپل را به بازنگری در استرانژی خود مجاب کرده‌ است. کوپرتینویی‌ها مجبورند به‌شیوه‌ی خود دربرابر گوشی‌های هوشمندی پاسخ‌گو باشند که با فناوری 5G و قیمت مقرون‌به‌صرفه روانه‌ی بازار شده‌‌اند.

iphone

در بخش دیگری از سند مذکور چنین آمده است:

این احتمال وجود دارد که اپل آیفون 5G را فقط با قابلیت پشتیبانی از نوع sub-6GHz فناوری 5G روانه‌ی بازار کند. sub-6GHz به‌اصطلاح فرکانس‌های میانی باند (Midband Frequencies) نیز نامیده می‌شود که محدوده‌ی بیشتری را پوشش می‌دهد؛ اما سرعت آن کمتر از نوع موج میلی‌متری است. این اقدام به‌منظور به‌دست‌آوردن سهم بیشتری از بازار با کاهش ارزش محصول در مقایسه با قیمت تعیین‌شده در بازارهایی مانند چین انجام می‌شود که تنها از این نوع فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال، آیفون 5G که تنها از نوع Sub-6GHz پشتیبانی می‌کند و نسخه‌ای از این گوشی که هم از Sub-6GHz و هم از نوع موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند، به‌عنوان پروژه‌هایی مجزا در‌ نظر گرفته می‌شوند، حتی اگر مؤلفه‌های طراحی یکسانی داشته باشند.

نوع موج میلی‌متری 5G در فرکانس بسیار بالایی اجرا می‌شود و سیگنال‌هایی قوی به محدوده‌ای کوتاه ارسال می‌کند که باعث افزایش نجومی سرعت انتقال داده ‌می‌شود؛ بنابراین، بدون داشتن این طیف باند، شما واقعا تجربه‌ی موردانتظارتان از این فناوری را دریافت نخواهید‌ کرد. البته، این فناوری اشکالات مربوط‌ به خود را نیز خواهد داشت. درهرصورت، به‌نظر نمی‌رسد اپل با تقلید از شرکت‌های دیگر فناوری موج میلی‌متری را حذف کند.

بااین‌حال، تحلیلگر این سایت پیش‌بینی می‌کند اپل به‌دلیل هزینه‌های اضافی توسعه، تنها از sub-6GHz در آیفون ارزان‌قیمت خود استفاده نخواهد کرد و درعوض، در تمامی مدل‌های ۲۰۲۰ از هر دو نوع فناوری 5G استفاده می‌کند. با توجه به اینکه داشتن مدلی از آیفون که از قابلیت‌های فناوری 5G متفاوتی بهره می‌برد، گمراه‌کننده جلوه می‌کند، پیش‌بینی این سایت منطقی به‌نظر می‌رسد. علاوه‌بر‌این، ارزان‌ترین آیفون‌ ۲۰۲۰ احتمالا ۷۵۰ دلار خواهد بود که دراین‌صورت، پشتیبانی ناقص از فناوری 5G در این گوشی‌ها پذیرفتنی به‌نظر نمی‌رسد.

apple

با وجود فروخته‌شدن بخش مودم اینتل به اپل، این شرکت قادر نخواهد‌ بود از فناوری خود برای آیفون‌های سال ۲۰۲۰ استفاده کند و حداقل برای یک سال به استفاده از مودم‌های 5G کوالکام مجبور خواهد‌ شد. این حقیقت که ارزان‌ترین آیفون که از آن با عنوان آیفون XR نام برده می‌شود، قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G را خواهد داشت و احتمالا یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های موجود خواهد‌ بود، باعث می‌شود کوالکام از فرط هیجان از سود سرشاری که عایدش خواهد‌ شد، سردرد بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات