پردازنده‌های جدید اینتل احتمالاً در سه‌ماهه چهارم سال میلادی عرضه می‌شوند

یک‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در حال حاضر سال مالی کم‌رونقی را تجربه می‌کند، اما شاید عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های Ice Lake، این شرکت را به میدان رقابت بازگرداند.
تبلیغات

مطابق با گفته‌های اینتل طی هفته‌ی اخیر، این شرکت، حمل‌و‌نقل محموله‌ی پردازنده‌های نسل دهم خود با نام Ice Lake را از سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری شروع کرده‌ است. پردازنده‌های اینتل با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری که برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها توسط شرکت‌های تولید‌کننده‌ی تجهیزات ساخته شده‌اند، آماده‌ی تسخیر بازار تجهیزات رایانه‌های قابل حمل در فصل تعطیلات هستند.

همان‌گونه که قبلا گزارش شده، اینتل در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ با بالا‌بردن فهرست موجودی خود، شروع به‌ ساخت پردازنده‌های سری Ice Lake کرد؛ به‌گونه‌ای در نیمه‌ی دوم سال هیچ مشکلی در عرضه‌ی محصولات خود نداشته‌ باشد. پس از بررسی کیفیت پردازنده‌ها در سه‌ماهه‌ی اول و دوم توسط سازنده‌های تجهیزات، اینتل در اواخر سه‌ماهه‌ی دوم شروع به ارسال پردازنده‌ها کرد؛ این زمان، کمی زودتر از پیش‌بینی ناظران مختلف بازار بود. شایان ذکر است این پردازنده‌ها برای کامپیوترهای دسکتاپ نیر عرضه خواهند‌ شد. با در‌نظر‌گرفتن زمان مورد نیاز برای سرهم‌کردن کامپیوترهای شخصی، رایانه‌های مبتنی بر پردازنده‌ی جدید اینتل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال در دسترس خواهند بود و نیز با توجه به‌این روند، محصولات جدید اینتل حتی زودتر به دست خرده‌فروش‌ها خواهند رسید.

ice lake

باب سوان، مدیرعامل اینتل، بیانیه‌ی زیر را در این رابطه منتشر کرده‌ است:

ما در دومین سه‌ماهه‌ی سال، ارسال پردازنده‌های سری Ice Lake برای سیستم‌هایی که قابلیت پشتیبانی از آن را دارند، جهت عرضه در فصل تعطیلات آغاز کردیم.

اینتل در اواخر ماه مه، به‌صورت رسمی پردازنده‌های سری Ice Lake u و Ice Lake y را که با تمرکز بر بازار هدف لپ‌تاپ و بر مبنای میکرومعماری Sunny Cove ساخته شده‌اند، معرفی کرد. نام رسمی این سری از پردازنده‌های شرکت، Intel 10th Generation Core است و ۱۱ تراشه را از سری Core i3 تا Core i7 شامل می‌شود. این تراشه‌ها از دو یا چهار هسته‌ی پردازشی، متناسب با تنظیمات مختلف برای پردازنده‌های گرافیکی بهره می‌برند و دارای توان طراحی گرمایی (TDP) با ظرفیت‌های ۹، ۱۵و ۲۸ واتی هستند.

ice lake

از نظر پردازشی، اینتل قول داده تا این پردازنده در سرعت‌های کلاک برابر، ۱۸ درصد قدرت پردازشی بیشتری نسبت به سری Skylake داشته باشد که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و بهبودهای کمی از نظر سخت‌افزاری به‌خود دیده بود؛ همچنین قرار بوده است که پردازنده‌ی مورد بحث سازگار با دستورالعمل‌های رمزنگاری ISA و دستور‌العمل‌های شبکه‌ی عصبی حامل (VNNI) باشد که برای سرعت‌بخشیدن به الگوریتم‌های مبتنی بر شبکه‌ی عصبی کانولوشن طراحی شده است. از نظر پردازش گرافیکی، پردازنده‌ی Ice Lake با نسل یازدهم هسته‌ی گرافیکی اینتل که ۶۴ واحد اجرایی دارد، ادغام شده و اینتل نیز قول بهبود قابل‌توجه در عملکرد را برای بخش پردازش گرافیکی داده‌ است. iGPU (واحد پردازش گرافیکی یکپارچه) به‌روزشده‌ی آن به‌صورت نسبی از پورت خروجی HDMI 2.0b و فناوری HDCP 2.2 پشتیبانی می‌کند.

ice lake

طبق سنت اینتل برای قطعات دستگاه‌های کم‌مصرف قابل حمل، پردازنده‌های Ice Lake با تراشه‌های یکپارچه در یک پلتفرم عرضه خواهند‌ شد. سری جدید تراشه‌های 300 برای پردازنده‌ی Ice Lake از پورت نسل دوم USB 3.1 و وای‌فای 6 MAC (ماژول RF به‌صورت جداگانه فروخته خواهد‌ شد) پشتیبانی خواهد کرد.

به‌طور کلی، راه اینتل برای تولید انبوه پردازنده‌های خود بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری، دراز و طولانی بوده است اما به‌نظر می‌رسد این غول فناوری با رسیدن به خط پایان، خود را برای عرضه‌ی پردازنده‌هایش در سه‌ماهه‌ی چهارم سال آماده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات