شهرداری مشهد در ایستگاه مترو به ورزشکاران بلیت جایزه می‌دهد

پنج‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
این روزها در ایستگاه فلسطین خط یک قطار شهری مشهد طرحی در دست اجراست که می‌کوشد مردم را به تحرک بیشتر ترغیب و تشویق کند.
تبلیغات

پایگاه هوشمند تندرستی عنوان طرحی است که به‌صورت آزمایشی در ایستگاه فلسطین خط یک قطار شهری مشهد با هدف ارتقای سلامت فردی و مبارزه با کم‌تحرکی و ایجاد شورونشاط اجتماعی در حال اجرا است. محمدجواد رجاییان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، در این باره می‌گوید:

در راستای شعار مدیریت شهری، یعنی «مشهد؛ شهر هوشمند، شهر امید و زندگی»، نخستین دستگاه هوشمند و تعاملی تندرستی به‌صورت آزمایشی در یکی از ایستگاه‌های قطار شهری راه‌اندازی شد که با استقبال درخورتوجه مردم روبه‌رو شده است.

وی می‌افزاید:

این دستگاه به‌عنوان نمادی هوشمند از پیوند سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه‌ی خدمات‌ شهری، مسافران را به انجام فعالیت و تحرک بدنی دعوت می‌کند. در دستگاه اشاره‌شده، با استفاده از حسگرهای تشخیص حرکات بدن و هسته‌ی نرم‌افزاری، فعالیت‌های جسمی مخاطبان پردازش و آنالیز می‌شود و درصورت اجرای درست حرکات درخواستی دستگاه، بلیت تک‌سفره‌ی رایگان دراختیار شهروند قرار می‌گیرد.

رجاییان با اشاره به مکانیزم عملیاتی این دستگاه می‌گوید:

مسافران قطار شهری در فاصله‌ی حدود یک ونیم متری و رو به روی دستگاه می‌ایستند و با بلندکردن دست خود، اجازه‌ی تشخیص بدن خود را به حسگرهای دستگاه می‌دهند. پس از تأیید، نحوه‌ی انجام ۶ حرکت ورزشی ازجمله حرکت‌های «اسکات» و «پرش درجا» و «خم‌کردن کمر به چهار طرف» به صورت ویدئویی آموزش داده می‌شود و کاربر باید در ۹۰ ثانیه مجموع این حرکات ورزشی را انجام دهد. پس از پایان حرکات، علاوه‌بر ارائه‌ی کارنامه‌ی عملکرد کاربر در انجام حرکات، بلیت تک سفره‌ی قطار شهری به مسافران هدیه داده می‌شود.
شهرداری مشهد

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد صحبت‌هایش را این‌چنین ادامه می‌دهد:

نمونه‌ی این دستگاه با عملکردی بسیار محدودتر، فقط در چند شهر اروپایی در حال کار است و راه‌اندازی این دستگاه با هزینه‌ی بسیار کمتر و تکیه بر توان جوانان مشهدی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان بومی باعث مباهات است.

رجائیان با اشاره به اینکه محدودیت سنی و جنسیتی برای دستگاه وجود ندارد، تأکید می‌کند:

این دستگاه‌ها به سفارش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد و با مشارکت معاونت تربیت‌بدنی سازمان فرهنگی‌اجتماعی و شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد راه‌اندازی شده است و با توجه به استقبال چشمگیر مردم، در آینده‌ای نزدیک در سایر ایستگاه‌های پرتردد قطار شهری نیز نصب خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات