نقشه و مسیریاب نشان چگونه سریع‌ترین مسیر را انتخاب می‌کند

سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
نشان در جریان الکامپ ۹۸ جزئیات بیشتری از سازوکار سرویس نقشه و مسیریاب خود در اختیار علاقه‌مندان گذاشت.
تبلیغات

نقشه و مسیریاب نشان که امسال برای اولین‌بار در الکامپ حضور یافته بود، ازطریق غرفه‌ی خود در سالن الکام استارز (سالن ۸ و ۹) با بازدیدکنندگان ارتباط داشت. در سومین روز برگزاری نمایشگاه، نشان در جریان ارائه‌ای در سالن ۷ در حضور محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، از جزئیات فنی و نحوه‌ی کارکرد سرویس نقشه و مسیریاب خود پرده برداشت.

در همان ابتدای ارائه، مصطفی جلمبادانی، معمار فنی مسیریاب نشان، به توضیح یکی از اصلی‌ترین پرسش‌هایی که ممکن است ذهن هر کاربری را به‌خود مشغول کند پرداخت: اینکه مسیریاب چگونه وضعیت ترافیکی مسیر انتخابی کاربر را مشخص می‌کند.

به‌گفته‌ی جلمبادانی، اگرچه نشان وضعیت لحظه‌ای ترافیک و سرعت خودروها در مناطق مختلف شهری را در اختیار دارد، اما این اطلاعات به‌تنهایی برای مسیریابی کافی نیست. هنگامی که کاربر مسیری را در اپلیکیشن نشان انتخاب می‌کند، وضعیت ترافیکیِ نمایش داده شده در نقاط مختلف مسیر (که بسته به سنگینی ترافیک با رنگ‌های سبز و قرمز مشخص می‌شود)، وضعیت آن نقطه در همان لحظه نیست؛ بلکه آنچه مسیریاب به کاربر نشان می‌دهد، پیش‌بینی وضعیت ترافیکی منطقه هنگام رسیدن کاربر به آنجا است. معمار فنی مسیریاب نشان برای روشن‌تر شدن منظور خود اینگونه توضیح داد:

فرض کنید الان، ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه از همین‌جا [محل نمایشگاه] به سمت آزادی مسیریابی کنیم. اگرچه می‌دانیم همین حالا وضعیت ترافیکی در آزادی چگونه است، اما احتمالا ۴۰ دقیقه‌ی دیگر به مقصد خواهیم رسید و تا آن موقع وضعیت ترافیکی آزادی تغییر خواهد کرد. برای همین لازم است که ما ترافیک را پیش‌بینی کنیم.
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation

سرویس نقشه و مسیریاب نشان برای پیش‌بینی وضعیت ترافیک در نقاط مختلف مسیر، علاوه بر استفاده از داده‌های روز، از داده‌های قدیمی در بازه‌های زمانی مشابه نیز استفاده می‌کند. جلمبادانی می‌گوید:

برای مثال، ترافیک یک منطقه در ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه‌ی روز شنبه، به‌احتمال زیاد شبیه به ترافیک همان منطقه در ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه‌ی شنبه‌ی گذشته خواهد بود.

مسیریاب باید بتواند وضعیت ترافیکی مقصد را قبل از رسیدن به آن پیش‌بینی کند

اما همان‌طور که در ادامه‌ی ارائه اشاره شد، پیش‌بینی وضعیت ترافیکی تنها با اتکای صرف به الگوهای تکرارشونده و سوابق تاریخی ترافیکی نیز چندان دقیق نخواهد بود؛ چرا که عوامل پیش‌بینی نشده‌ای مانند تغییر وضعیت جوی نیز ممکن است بر وضعیت ترافیکی تأثیر بگذارند. نکته‌ی جالب دیگر این است که تغییرات جوی تأثیر یکسانی بر وضعیت ترافیکی در نقاط مختلف شهر نمی‌گذارند. برای مثال بارندگی ممکن است در شمال شهر تهران باعث ایجاد ترافیک شود و در جنوب تهران تغییری در وضعیت ترافیکی ایجاد نکند. این تفاوت بین شهرهای مختلف ایران نیز صدق می‌کند. به همین دلیل است که مسیریاب نشان شهرهای ایران را «منطقه‌به‌منطقه و محله‌به‌محله» تفکیک کرده و وضعیت ترافیکی هرکدام از این مناطق را با درنظر گرفتن شرایط خاص خودشان پیش‌بینی می‌کند.

در ادامه‌ی ارائه، مباحث مطرح شده رنگ‌وبوی فنی‌تری به‌خود گرفت. به‌گفته‌ی معمار فنی نشان، سرویس مسیریاب برای اینکه بتواند با الگوهای ترافیکی منحصربه‌فرد مناطق مختلف شهری آشنا شود، از «الگوریتم‌های پیشرفته‌ی یادگیری ماشینی» استفاده می‌کند. برای مثال الگوریتم‌های نشان با استفاده از داده‌های ترافیکی و سوابق سفر، شبیه‌ترین وضعیت ترافیکی گذشته‌ی یک منطقه را در زمانی خاص پیدا می‌کند. پس از مشخص شدن شبیه‌ترین زمان، وضعیت ترافیکی ۳۰ دقیقه‌ی آینده‌ی مسیر، براساس وضعیت ترافیکی آن منطقه در زمان متناظر (۳۰ دقیقه پس از شبیه‌ترین وضعیت ترافیکی در گذشته) پیش‌بینی می‌شود. 

نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation

اما پیش‌بینی نهایی بهترین مسیر، نمی‌تواند تنها به پیداکردن الگوهای ترافیکی هفتگی متکی باشد. معمار فنی نشان در این‌باره گفت:

گاهی اوقات اتفاقات غیر نرمالی رخ می‌دهد؛ مانند وقتی که در یک منطقه تصادفی رخ می‌دهد، یا مثلا همین امروز که در اینجا نمایشگاه الکامپ برگزار شده‌است. امروز وضعیت ترافیکی منطقه دیگر شبیه به شنبه‌ی هفته‌ی گذشته نیست. ما باید در چنین مواقعی باتوجه به داده‌هایی که به دستمان می‌رسد، سریع متوجه شویم که جایی با پیش‌بینی ما تفاوت پیدا کرده است.

جلمبادانی در ادامه از ضرورت واکنش سریع مسیریاب به رویدادهای ترافیکی غیرمنتظره گفت. بنا به این ضرورت، مسیریاب نشان هر ۱۰۰ ثانیه حجم زیادی از داده‌های ترافیکی را پردازش می‌کند تا درصورت پیداکردن الگویی غیرطبیعی، کاربران را هرچه‌سریع‌تر به مسیری کم‌ترافیک‌تر هدایت کند. چنین محاسباتی که لازم است هر ۱۰۰ ثانیه تکرار شوند، به توان پردازشی بسیار بالا و انرژی زیادی نیاز دارد. نشان برای کاستن از چنین بار پردازشی، از روشی به‌نام «مسیریابی دینامیک» استفاده می‌کند.

در پایان، معمار فنی نشان از ویژگی جدید و در دست توسعه‌ای خبر داد که قرار است به‌زودی به اپلیکیشن مسیریاب نشان اضافه شود. این ویژگی با بررسی رفتار رانندگان، متوجه می‌شود که کاربران چه راه‌هایی را به مسیرهای پیشنهادی نشان ترجیح می‌دهند و درصورت تداوم این رفتار، اپلیکیشن نیز از آن پس همان مسیر را پیشنهاد خواهد داد.

دانلود اپلیکیشن

پلی‌استور سیب‌اپ کافه بازار

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات