دمو هولولنز جدید مایکروسافت با قابلیت ترجمه منتشر شد

شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دمو جدیدی از هولولنز ۲ منتشر شده است که ویژگی جدید هدست‌های مایکروسافت را نشان می‌دهد. هولولنز ۲ می‌تواند به زبان‌های دیگر صحبت کند.
تبلیغات

مایکروسافت ثابت کرد نه‌تنها داشتن ماکت هولوگرافیک با ویژگی‌های نسبتا واقع‌بینانه از انسان‌ها کاری شدنی است؛ بلکه می‌توان آن را طوری ساخت که به زبان‌های دیگر هم سخن بگوید. طبق گزارش خبرگزاری ورج (The Verge)، مایکروسافت در سخنرانی آغازین خود در کنفرانس مایکروسافت اینسپایر (Microsoft Inspire) امسال که در لاس‌وگاس ایالات متحده برگزار شد، دمویی از جدیدترین نوآوری در هدست‌های خود منتشر کرد و تام وارن، خبرنگار ورج، این ویدئو را در یوتیوب برای علاقمندان به‌اشتراک گذاشت. ردموندی‌ها با تهیه‌ی این ویدئو می‌خواهند توانایی هولولنز ۲ در ترجمه‌ی گفتار به زبان‌های دیگر را ثابت کنند. 

در این ویدئو، جولیا وایت، مدیراجرایی آژور و یک دستگاه هدست هولولنز ۲ و هولوگرامی از جولیا وایت را مشاهده می‌کنید. هولوگرام وایت در ابتدا مانند طرح کوچک سبزرنگ دیده می‌شود که روی دست وایت قرار گرفته است؛ اما به‌محض اینکه او خطاب به هولوگرام می‌گوید «سخنرانی را ترجمه کن»، این هولوگرام کوچک به‌سرعت به‌شکل ماکت کاملا شبیه به وایت در حدو‌اندازه‌های انسان تغییرشکل می‌دهد و با مهارت سخن‌گفتن به زبان ژاپنی را شروع می‌کند. ماکت هولوگرافیک کلمات ژاپنی را با لحن و صدایی ادا می‌کند که گویی صدای خود وایت است.

مدیران مایکروسافت در سخنرانی خود گفتند فناوری جدید ترجمه‌‌ی هولولنز ۲ با کمک هوش مصنوعی به‌نام Neural Text-to-Speech یا Neural TTS میسر شده است. همان‌طورکه خبرگزاری ورج خاطرنشان می‌کند، «نوعی امضای شخصی صوتی» برگرفته از صداهای ثبت‌شده‌ی وایت ایجاد شده بود. این امضای صوتی همان چیزی است که به هولوگرام این امکان را می‌دهد طوری وانمود کند گویی این خود وایت است که با تسلط کامل به زبان ژاپنی صحبت می‌کند. این را هم باید بدانید وایت اصلا ژاپنی بلد نیست و در سخنرانی‌اش در همین رویداد به این نکته اقرار کرد.

هولولنز 2 / hololens 2

بعید به‌نظر می‌رسد جدیدترین پیشرفت مایکروسافت در فناوری هولوگرام به‌ این‌ زودی جنبه‌ی تجاری به خود بگیرد؛ اما حتی فکرکردن به احتمال استفاده از آن به‌تنهایی به‌قدری جذاب است که می‌تواند تأثیر شگرفی بر کسب‌وکارهای بین‌المللی و مسافرت‌ها و ارتباطات بگذارد. افزون‌براین، با توجه به اینکه مایکروسافت وب‌سایتی جدا به روند توسعه‌ی این دستگاه اختصاص داده است، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که این شرکت هدست هولولنز ۲ را با کاربرد کاملا تجاری تولید خواهد کرد؛ مانند خیلی از اپلیکیشن‌ها و راهکارهای مربوط به هدست‌ها که اولین هدف از تولید آن‌ها، استفاده برای اهداف تجاری و در محل‌های کاری بوده است، نه برای خانه‌ها و کارهای روزمره.

برای نمونه، هرکدام از سه برنامه‌ی Dynamics 365 که گفته می‌شدند برنامه‌هایی تجاری برای هولولنز ۲ هستند، کارکردهای اداری متفاوتی دارند: Remote Assist ابزاری مناسب برای دورکاری و فریلنسرها و Guides ابزاری مناسب برای آموزش کارمندان و Layout ابزاری مناسب برای طراحی فضاهای جدید و تجسم و بررسی دقیق آن‌ها در مقیاس واقعی.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات