نقد و بررسی رزبری پای 4؛ ویژگی‌ها و مشخصات جدید

پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
رزبری پای و نسل‌های مختلف آن، به‌خاطر قیمت پایین و ابعادی کوچک خود همیشه مورد توجه کاربران و طرفداران خود بوده‌اند.
تبلیغات

نسل چهارم رزبری پای به‌تازگی عرضه شده و اخبار مختلفی درباره آن در حال انتشار است. آیا رزبری پای 4 نسبت به نسل یا نسل‌های قبلی یک ارتقا بزرگ داشته یا هنوز برای رسیدن به این هدف، باید منتظر بمانیم؟ آیا ارزش خرید رزبری پای 4 نسبت به نسل‌های قبلی بالاتر است یا باید برای خرید آن دست نگه دارید؟ در هر حال رزبری پای 4 بیشترین و مهم‌ترین ارتقا را نسبت به نسل دوم رزبری پای دریافت کرده و در این مسئله شکی نیست.

اخبار و شایعات پیرامون نسل جدید رزبری پای

نسل جدید رزبری پای ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹ معرفی و عرضه شد، مشخصات و ویژگی‌های نسل جدید رزبری پای نسبت به چیزی که در شایعات مختلف به گوش می‌رسید، متفاوت است. با وجود آنکه انتظار عرضه نسل جدید دور از انتظار نبود، اما عرضه آن در تابستان غیر قابل پیش‌بینی بود چرا که نسل‌های پیشین معمولا در زمستان معرفی و عرضه شده بودند.

براساس اخبار و اطلاعات منتشرشده در مورد نسل جدید این دستگاه، رزبری پای 4 به همراه تعدادی لوازم جانبی جدید عرضه شده است. بی‌شک وجود برخی از لوازم جانبی به دلیل انجام تغییرات فیزیکی صورت‌گرفته در این نسل، ضروری و مورد نیاز است. با وجود آنکه مشخصات سخت‌افزاری در این نسل به شکل قابل توجهی ارتقا یافته اما مهم‌ترین نکته، وجود سه نسخه مختلف با ظرفیت رم متفاوت است.

نسخه رم ۱ گیگابایتی قیمتی معادل ۳۵ دلار دارد، نسخه رم ۲ گیگابایتی نیز به مبلغ ۴۵ دلار و در نهایت نسخه رم ۴ گیگابایتی به قیمت ۵۵ دلار برای خرید در دسترس هستند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، رزبری پای 4 مانند همیشه با قیمتی مناسب عرضه شد.

مشخصات رزبری پای 4

اصلی‌ترین دلیل برای خرید آخرین نسل از رزبری پای، مشخصات و ویژگی‌های ارتقاءیافته آن است. ممکن است ارتقا بزرگی را در مشخصات رزبری پای 4 شاهد باشیم اما پیشرفت و ارتقا اصلی در رزبری پای 4، فراتر از حجم رم یا مشخصات آن است. در جدول زیر مقایسه رزبری پای 4B را که تنها نمونه از نسل چهارم رزبری پای است، به همراه رزبری پای 3B که قوی‌ترین عضو از نسل سوم رزبری پای به‌شمارمی‌رود، مشاهده می‌کنید.

مشخصات

Raspberry Pi 4 B

Raspberry Pi 3 B+

پردازنده

1.5-GHz, Quad-Core Broadcom BCM2711B0 (Cortex A-72)

1.4-GHz, Quad Core Broadcom BCM2837B0  (Cortex A-53)

حافظه رم

1 - 4GB DDR4

D

1GB DDR2

پردازنده گرافیکی

500 MHz VideoCore VI 

400 MHz VideoCore IV

خروجی ویدئو

dual micro HDMI ports

single HDMI port

حداکثر رزولوشن

4K 60 Hz + 1080p or 2x 4K 30 Hz

2560 x 1600

پورت‌های USB

2x USB 3.0 / 2x USB 2.0

4x USB 2.0

شبکه‌های سیمی

Gigabit Ethernet

330 Mbps Ethernet

وایرلس

802.11ac (2.4 / 5 GHz), Bluetooth 5.0

802.11ac (2.4 / 5 GHz), Bluetooth 4.1

پورت شارژ

USB Type-C

micro USB

انرژی مورد نیاز

3A, 5V

2.5A, 5V

ابعاد

3.5 x 2.3 x 0.76 inches (88 x 58 x 19.5mm)

3.2 x 2.2 x 0.76 inches (82 x 56 x 19.5mm)

وزن

0.1 pounds (46 grams)

0.11 pounds (50 grams)

ویژگی‌های جدید در رزبری پای 4

شاید مهم‌ترین ویژگی مورد استفاده در رزبری پای 4 حضور پورت USB-C جدید باشد که گنجایش آن ۵۰۰ میلی‌آمپر نسبت به قبل افزایش یافته و مجموعا ۱.۲ آمپر برای دستگاه‌های متصل به آن ارائه می‌دهد. همچنین دو پورت USB 3.0 در کنار دو پورت USB 2.0 وجود دارند.

ظرفیت رزبری پای 4 برای اتصال دستگاه‌های پرسرعت به آن در نوع خود هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. همچنین اتصال USB-C از قابلیت OTG پیشتیبانی می‌کند که به کاربر این امکان را خواهد داد تا دستگاه را به‌صورت مستقیم به کامپیوتر خود متصل کند و به‌صورت محلی به دستگاه خود دسترسی داشته باشد.

رزبری پای 4

در مدل‌های قبلی که از شبکه LAN برخوردار بودند، پورت اترنت در هاب USB قرار داشت. این مسئله یکی از دلایل کاهش سرعت پورت بود اما در نسل جدید پورت اترنت به‌صورت کامل به یک پورت شرکت گیگابایت تغییر یافته که از سرعت بسیار بالایی برخوردار است.

رزبری پای 4 به یک پردازنده جدید نیز مجهز شده، این دستگاه مجهز به پردازنده Cortex-A72 مشتمل بر ۴ هسته ۶۴ بیتی 1.5Ghz است که روی SoC (سیستم روی چیپ) BCM2837 قرار دارد. این ویژگی و مشخصات جدید نشان‌دهنده‌ی پیشرفتی قابل‌توجه است که رزبری پای 4 را در این زمینه از نسل‌های قبلی خود متمایز می‌کند.

رزبری پای 4

در نهایت، رزبری پای 4 به یک جفت پورت micro-HDMI مجهز شده است که نسبت به نسل قبلی با یک پورت HDMI معمولی، ارتقا و پیشرفت مثبتی به شمار می‌آید. این مسئله پشتیبانی از ویدیوهای 4K را فراهم کرده و قادر است در پروژه‌های استریم کردن ویدئو با کیفیت بالا مورد استفاده قرار گیرد.

همان‌طور که می‌دانید، مشخصات سخت‌افزاری جدید در رزبری پای 4، آن را به دستگاه‌های خاصی همچون Odroid نزدیک‌تر می‌کند.

لوازم جانبی و سازگاری آن‌ها

اگر اکنون یک یا چند دستگاه رزبری پای داشته باشید، ممکن است فکر کنید که به‌جای خرید لوازم جانبی همراه آن، از خرید آن‌ها صرف‌نظر کرده و از قطعات و اتصالات دستگاه‌های موجود بهره گیرید؛ آیا این مسئله بدان معنا است که همه دستگاه‌ها مشابه یکدیگر هستند؟ قطعا جواب این سؤال مثبت است، در بسیاری از موارد می‌توان برد و اتصالات دستگاه‌های رزبری پای را با یکدیگر عوض کرد، اما همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره شد، در رزبری پای 4 اتصالات جدیدی استفاده شده است و برای انجام کار موردبحث باید یک آداپتور مناسب و بهینه با آن خریداری کرد.

رزبری پای 4

نیازی به ارتقا دادن کارت حافظه Micro SD نیست، اما برای استفاده از رزبری پای 4 به یک کیس جدید نیاز خواهد بود چرا که پورت‌های جدید Micro-HDMI و پورت USB-C تاحدودی دستخوش تغییرات شده‌اند و بسیاری از کیس‌های موجود قابلیت پشتیبانی از رزبری پای 4 را ندارند؛ استفاده از یک کیس نامناسب نیز ممکن است موجب بروز صدمات جدی به قطعات آن شود. در هر صورت، بهتر است به‌جای استفاده از روش‌های جایگزین، به خرید یک کیس برای این کامپیوترهای کوچک اقدام کرد.

Raspbian Buster ویژگی‌های جدیدی به همراه دارد

یکی دیگر از جنبه‌های مهم عرضه رزبری پای 4، انتشار سیستم‌عامل Raspbian Buster است که براساس توزیع Debian 10 Buster توسعه یافته و انتشار آن برای امسال برنامه‌ریزی شده است.

Buster دارای یک رابط کاربری پیشرفته، مرورگر کرومیوم 74 و یک ویدئو درایور Mesa V3D است. این درایور یک درایور منبع باز است که حدود ۵۰ درصد از کدهای منبع‌بسته را در Raspbian کاهش می‌دهد. از مزایای این درایور منبع باز می‌توان به اجرای برنامه‌های سه‌بعدی در محیط دسکتاپ اشاره کرد. قابل ذکر است که برای تجربه Rasbian Buster نیازی به رزبری پای 4 ندارید چرا که هم‌اکنون برای دانلود و استفاده در دسترس است.

رزبری پای 4 در بخش‌های مهم به‌خوبی توانسته نیازهای مختلف کاربران را برطرف سازد و ویژگی‌های مختلف آن پرمصرف و کاربری خواهند بود

رزبری پای 4 چگونه می‌تواند پیشبرد پروژه‌های مختلف را بهبود ببخشد؟

قدرت زیادی که رزبری پای 4 ارائه می‌دهد، باعث می‌شود پیشبرد پروژه‌های مرتبط با آن راحت‌تر انجام شده و از قدرت رایانه نهایت استفاده برده شود، برای مثال:

  • مرکز رسانه‌ای مبتنی بر Kodi از مزایای خروجی 4K و شبکه‌های سریع‌تر بهره‌مند خواهد شد.
  • سیستم‌عامل دارای توانایی اجرای مجموعه‌ای از بازی‌های بهینه و یکپارچه‌سازی‌شده‌ای است که تا پیش از این فراتر از توان دستگاه بوده است.
  • اگر رزبری پای +3B به‌عنوان جایگزین دسکتاپ به اندازه کافی سریع نبود، رزبری پای 4 در این زمینه کاملا سریع است.
  • شاید ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال بهترین مورد استفاده از رزبری پای نباشد اما مشخصات بالای نسل چهارم این دستگاه می‌تواند پیشرفتی مثبت در این زمینه باشد.
  • پروژه‌های مبتنی بر سرور نیز از قابلیت‌های رزبری پای 4 بی‌بهره نخواهند بود، بازی‌های آنلاین، وب سرورها و حتی صندوق‌های NAS می‌توانند با رزبری پای 4 ارتقا پیدا کنند.

رزبری پای 4 به‌خوبی توانایی انجام وظایف در پروژه‌های ذکرشده را دارد و اگر پروژه‌ای مشابه با این پروژه‌ها داشته باشید، اولویت بالاتری نسبت به سایر رقبا دارد.

انتخاب بهترین رزبری پای متناسب با نیاز کاربر

نکته جالب در مورد محدوده تولیدی نسل‌های مختلف رزبری پای این است که هر مدل همیشه در خط تولید باقی می‌ماند. مسئله‌ی ذکرشده بدان معنا است که دستگاهی که بتواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد، همیشه موجود است. همانند رزبری پای 4 که بالاترین مدل آن محسوب می‌‌شود یا رزبری پای Zero W که نسخه کم‌حجم و فشرده‌ای است یا رزبری پای +A که یک مدل پایین‌رده محسوب می‌شود. برای طیف وسیعی از پروژه‌های مختلف، رزبری پای 4 بهترین گزینه ممکن خواهد بود، این دستگاه نه‌تنها بازار PCB ها را دچار تحول کرده، بلکه ساختار بازار PCهای ارزان‌قیمت را نیز دستخوش تغییر قرار داده است.

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا رزبری پای 4 توانسته جانشینی قدرتمند برای نسل‌های پیشین خود باشد یا هنوز هم فاصله زیادی با این عنوان دارد؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات