لوتوس اوایا رونمایی شد؛ اولین ابرخودرو تمام برقی بریتانیا

چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
مطالعه 6 دقیقه
اولین ابرخودرو و مدل الکتریکی تاریخ برند لوتوس، از چهار موتور برقی با مجموع قدرت ۱۹۷۳ اسب‌بخار استفاده می‌کند.
تبلیغات

شرکت بریتانیایی لوتوس (Lotus) مدت‌ها بود که وعده‌ی خودرویی جدید و انقلابی را می‌داد، اما باتوجه به شرایط بازار، بیشتر کارشناس‌ها ادعاهای مقامات این برند را بازی تبلیغاتی توصیف می‌کردند. اما روز گذشته، لوتوس از جدیدترین محصولش رونمایی کرد؛ اولین ابرخودرو و مدل برقی این برند قدیمی و اصیل انگلیسی، قدرتمندترین خودروی جاده‌ای جهان است.

Lotus Evija / لوتوس اوایا

لوتوس برای تولید اولین ابرخودرو و محصول برقی‌اش در تمام بخش‌ها سنگ تمام گذاشته است. اِوایا (Evija) نام ابر خودروی برقی لوتوس است که در زبان عبری «اولین چیز» معنی می‌دهد؛ مقامات لوتوس یا انتخاب این نام، سنت قدیمی استفاده از حرف E در اول نام هر محصول را با تولید اولین ابرخودرو و مدل تمام برقی ترکیب کرده‌اند. علاوه‌بر این، اوایا که با کد داخلی Type 130 شناخته می‌شود، اولین هایپرکار تمام برقی بریتانیا و اولین خودروی تولیدی لوتوس با حمایت‌های برند چینی جیلی هم خواهد بود. لوتوس که پس از یک دهه به‌زودی محصولی جدید تولید می‌کند، اوایا را نقطه‌ی شروعی برای طراحی انواع مدل‌های آینده معرفی می‌کند. اوایا، اولین محصول لوتوس با زبان طراحی جدید شرکت است.

Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا

در طول سال‌های گذشته خودروهای بوگاتی، پاگانی هوآیرا، ریمک C Two و کونیگزگ یکسو (Jesko) با طراحی‌های جذاب و متفاوت را دیده‌ایم، اما ابرخودروی لوتوس در سطحی کاملاً جدید قرار می‌گیرد. اولین نکته‌ای که با دیدن تصاویر اوایا برجسته می‌شود، وجود فرورفتگی و خطوط عجیب در بدنه است؛ تیم طراحی لوتوس اعلام کرده است که اوایا با رویکرد «طراحی شده با جریان هوا» شکل می‌گیرد. از دماغه تا سپر عقب و چراغ‌ها، مسیر و فرورفتگی بزرگی در بدنه‌ی خودرو ایجاد شده است تا جریان هوا در بهترین حالت آیرودینامیک اوایا را احاطه کند. اسپویلر بزرگ در جلو، دریچه هوای جانبی و دیفیوزر عقب در کنار باله‌ی هوشمند، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد برای تولید بهترین چسبندگی و سواری آیرودینامیک هستند. متفاوت‌ترین بخش طراحی لوتوس اوایا در عقب است؛ دو تونل هوایی در بالای چرخ‌های عقب، طرح کلی چراغ‌ها و سپر و دیفیوزر را دیکته کرده است. رینگ‌های منیزمی با قفل مرکزی، چراغ‌های لیزری که برای اولین‌بار در یک خودروی جاده‌ای استفاده می‌شود، آینه‌های جانبی مخفی‌شونده و فناوری فرمول یک DRS از دیگر موارد جالب در طراحی اوایا است.

Lotus Evija / لوتوس اوایا

لوتوس اوایا قطعا در نگاه اول توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، اما زیر این بدنه‌ی زیبا با طول ۴/۵۹ متر، عرض ۲ متر و ارتفاع ۱/۱۲ متر و شاسی فیبرکربن با وزن کمتر از ۱۶۰۰ کیلوگرم (توزیع وزن ۵۰-۵۰) داستان بسیار جذاب‌تر است. هر چرخ این ابرخودرو یک موتور برقی با قدرت ۴۹۳ اسب‌بخار در اختیار دارد؛ قدرت مجموع اوایا با سیستم تمام چرخ محرک به ۱۹۷۳ اسب‌بخار (bhp) یا ۲۰۰۰ فردشتاکه (ps) می‌رسد که باید گشتاور آنی ۱۷۰۰ نیوتن‌متر هم درنظر گرفت. حمایت چهار موتوربرقی برعهده‌ی پک باتری لیتیوم‌یون با ظرفیت ۷۰ کیلووات‌ است. سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت با لوتوس اوایا در کمتر از ۳ ثانیه انجام می‌شود که درمقایسه با سوپراسپرت‌ها و ابرخودروهای دیگر با قدرتی کمتر، چندان برجسته نیست. اما اگر ۳ ثانیه‌ی دیگر به ابرخودروی لوتوس فرصت دهیم، سرعت به ۲۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد؛ تنها ۸/۶ ثانیه نیاز است تا اوایا به سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت برسد و نهایت سرعت این ابرخودروی برقی انگلیسی هم بیش از ۳۲۰ کیلومتربرساعت خواهد بود.

Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا

لوتوس اوایا به پنچ حالت رانندگی مختلف شامل نهایت ظرفیت پیمایش یا اقتصادی، شهری، بزرگراه، اسپرت و پیست مجهز است. با هر بار شارژ می‌توان بیش از ۴۰۰ کیلومتر مسافت را با این هایپرکار جذاب طی کرد؛ شارژ باتری اوایا با شارژر ۸۰۰ کیلوولتی که هنوز در بسیاری از کشورهای جهان به‌صورت تجاری عملیاتی نشده است، فقط ۹ دقیقه طول می‌کشد. در شارژرهای ۳۵۰ کیلوواتی باتری اوایا در ۱۲ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ خواهد شد. کابین اوایا با ظرفیت دو سرنشین، جادار و جذاب به‌نظر می‌رسد؛ البته مدلی که تصاویر را می‌بینید هنوز به مرحله‌ی نهایی توسعه نرسیده است، اما براساس گفته‌های مدیران ارشد لوتوس، تفاوت زیادی بین مدل تولیدی و رونمایی‌شده نخواهد بود. فرمان اوایا کاملاُ مشابه خودروهای مسابقه‌ای GT است که پشتش پنل تمام دیجیتال با کیفیت و وضوخ تصویر فوق‌العاده قرار دارد. روی فرمان دکمه‌های مختلف انتخاب حالت رانندگی، DRS، چراغ راهنما، سیستم صوتی و نشان لوتوس وجود دارد. کنسول مرکزی با طراحی زیبا و شیب تند بین دو صندلی قرار گرفته است و نمایشگر دوربین دید به عقب هم در جای آینه‌ی سنتی قرار دارد. امکانات رفاهی کابین شامل تهویه‌ی مطبوع دوگانه، سیستم اطلاعات و سرگرمی، اپل کارپلی، اندروید اتو و روکش‌های لوکس الکانترا است.

Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا

لوتوس تنها ۱۳۰ دستگاه از اوایا با قیمت پایه‌ی ۲ میلیون پوند (حدود ۲/۵ میلیون دلار) تولید می‌کند؛ ثبت سفارش اولیه ابرخودروی برقی لوتوس با ودیعه‌ی ۲۵۰ هزار پوندی (حدود ۳۱۰ هزار دلار) آغاز شده و موعد تحویل، نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ درنظر گرفته شده است. احتمال تولید چند نسخه از لوتوس اوایا با قیمت‌های بین ۱/۸ تا ۲/۵ میلیون دلار وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات