رئیس‌جمهور فرانسه فرمان تشکیل فرماندهی فضایی را صادر کرد

سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اندکی پیش از مراسم جشن روز ملی، از تشکیل بخش جدید در نیروی هوایی این کشور سخن گفت.
تبلیغات

به‌نقل از خبرگزاری رویترز، چند روز پیش از جشن روز ملی فرانسه در یکشنبه‌‌ی گذشته، امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهور فرانسه، از تشکیل بخش فرماندهی فضایی زیرنظر نیروی هوایی این کشور خبر داد. مکرون در حضور کارکنان ارتش فرانسه اظهار کرد فرماندهی فضایی مسئولیت دفاع از ماهواره‌‌های این کشور را به‌‌عهده خواهد داشت و به‌‌صورت رسمی در سپتامبر آینده کار خود را آغاز خواهد کرد. او افزود نیروی هوایی نیز درنهایت، به «نیروی هوایی و فضایی» تغییرنام خواهد داد.

به‌نظر می‌‌رسد این شاخه‌‌ی جدید قرار است جایگزین فرماندهی مشترک فضایی فرانسه شود که تاکنون مسئولیت محافظت از اموال فضایی این کشور و هماهنگی با نیروهای نظامی سایر کشورهای اروپا را به‌‌عهده داشت. آژانس فضایی فرانسه ازلحاظ قدمت، در مقام سوم جهان جای داد. در سال‌‌های اخیر، این کشور تمرکز بیشتری روی فضا کرده داده است. به‌نقل از خبرگزاری بریکینگ دیفنس، این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ مبلغی معادل ۳.۶ میلیارد یورو در بخش فضا سرمایه‌‌گذاری کند. در این زمینه، فرانسه در دسامبر ۲۰۱۸ یک دستگاه ماهواره‌ی نظارتی نظامی به‌‌نام CS0-1 را وارد مدار کرد که گفته می‌‌شود قرار است در سال‌‌های آینده به تعداد آن‌ها نیز بیفزاید.

در سال‌‌های اخیر، شماری از کشورها فضا را به‌‌عنوان عرصه‌ای جدیدی برای جنگ قلمداد می‌‌کنند. این به‌‌معنای تعریف عرصه‌‌ی جدیدی درکنار زمین، دریا، هوا و سیستم‌‌های دیجیتال است که می‌‌توان در آن نیز دربرابر سایر کشورها عرض‌‌اندام کرد. تشکیل فرماندهی فضایی می‌‌تواند پاسخی برای تهدیدهای احتمالی ناشی‌‌ از تجهیزات نظامی مستقر در فضا باشد.

فرماندهی تازه‌‌تأسیس فرانسه تا حد زیادی به فرماندهی فضایی ایالات شباهت متحده دارد. سابقه‌‌ی فعالیت‌‌های فرماندهی فضایی ایالات متحده که قبلا زیرمجموعه‌‌ای از ارتش آمریکا محسوب می‌‌شد، به سال ۱۹۸۵ بازمی‌‌گردد و وظایفی نظیر هماهنگی و نظارت بر دارایی‌‌های فضایی این کشور شامل ماهواره‌‌های مستقر در مدار زمین را به‌‌عهده داشت. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، این بخش منحل شد و پس‌ازآن، با فرماندهی استراتژیک ایالات متحده ادغام شد، تا اینکه نهایتا در سال گذشته، با صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این فرماندهی به‌‌شکل شاخه‌‌ای جدید و تکامل‌‌یافته به‌نام «نیروی فضایی» فعالیت خود را از سر گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات