تویوتا ۲ میلیارد دلار برای توسعه خودروهای برقی سرمایه‌‌گذاری می‌‌‌‌کند

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
مقامات اندونزی سعی دارند تا این کشور را به‌عنوان مقصدی جذاب برای خودروسازان بین‌‌المللی معرفی کرده و به مرکز تولید خودروهای برقی در منطقه جنوب شرق آسیا تبدیل کنند.
تبلیغات

شرکت خودروسازی تویوتا به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان که اخیرا از برنامه‌‌های خود برای افزایش میزان محبوبیت خودروهای برقی رونمایی کرده است، انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی نیمی از محصولات خود را برقی تولید کند. این موضوع در حالی از سوی تویوتا اعلام شده است که پیش‌تر، سال ۲۰۳۰ به‌عنوان هدف این خودروساز برای رسیدن به آمار مذکور اعلام شده بود.

شاید تویوتا همواره خودروساز سنتی و مخالف تغییر به‌‌ نظر برسد؛ اما این‌بار ظاهرا داستان طور دیگری رقم خورده و این شرکت در پشت صحنه تلاش‌‌های خستگی‌ناپذیری برای حضور در صف اول بازار رو به تغییر خودروی جهان صورت داده است. این تلاش‌‌ها در شرایطی صورت می‌‌پذیرد که مدیران تویوتا تلاش می‌‌کنند تا با اتخاذ سیاست‌‌های مناسب از جایگاه محصولات خود در آینده و در صورت تضعیف، جایگاه خودروهای برقی و تکنولوژی به‌کاررفته در آن‌ها محافظت کنند.   

toyota yaris

ژاپنی‌‌ها برای حضور جدی در بازار و توسعه‌ی فناوری خودروهای الکتریکی، باید سرمایه‌ی چشمگیری را اختصاص دهند. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تویوتا ظرف ۴ سال آینده، ۲ میلیارد دلار برای توسعه و تولید خودروهای الکتریکی، به‌ویژه نوع هیبریدی در اندونزی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.  البته تویوتا هم‌اکنون به‌صورت رسمی در این خصوص اظهار نکرده است. در حقیقت، نخستین بار خبرگزاری رویترز به نقل از لوهوت پاندجیتان، وزیر امور دریایی اندونزی خبر سرمایه‌گذاری تویوتا را منتشر کرد؛ اما با انعقاد توافق‌نامه‌‌ای میان آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا و پاندجیتان، وزیر امور دریایی اندونزی، خبر یادشده به‌صورت ضمنی تأیید شد.

در همین رابطه و پس از درز خبر حضور تویوتا در اندونزی، این شرکت با انتشار بیانیه‌‌ای رسمی اعلام کرد:

براساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت‌گرفته در حد فاصل سال‌‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی شرکت تویوتا حجم سرمایه‌گذاری خود در اندونزی را به میزان ۲ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. 

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است که تعهد دولت اندونزی به توسعه و گسترش استفاده از خودروهای برقی و انرژی‌‌های جایگزین، این کشور را به کاندیدای اصلی تویوتا برای اجرایی کردن طرح توسعه و افزایش تولید خودروهای برقی خود تبدیل کرده است.

تویوتا / Toyota

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو بر این عقیده‌اند که روابط تجاری گسترده تویوتا با اندونزی و همچنین سرعت زیاد گسترش بازار خودروی این کشور از جمله دلایل اصلی تصمیم مدیران ارشد تویوتا به افزایش میزان سرمایه‌گذاری خود در این کشور مهم جنوب شرق آسیا است. این در شرایطی است که اندونزی طی سال‌‌های اخیر و به توجه به توانایی‌‌های صنعتی و دسترسی کشور به مواد خام مورد نیاز ظرفیت تولیدات صنعتی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است و شرکت‌‌ها و تولید‌کنندگان بزرگ را به حضور و سرمایه‌گذاری در این کشور تشویق می‌کند.

در این راستا و به گزارش خبرگزاری رویترز، اندونزی به‌عنوان بزرگ‌‌ترین اقتصاد جنوب شرق آسیا با دراختیار داشتن ذخایر قابل‌توجهی از سنگ نیکل که یکی از اساسی‌‌ترین مواد تشکیل‌دهنده باتری‌‌های لیتیوم‌یون مورد استفاده در خودروهای برقی به شمار می‌‌رود، به‌دنبال جذب خودروسازان بین‌المللی برای انتقال خطوط تولید خودروهای برقی خود به این کشور است.

مقامات اندونزی که در حال حاضر دومین تولیدکننده خودرو در منطقه جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود، پیش‌‌بینی می‌‌کنند که این کشور می‌‌تواند در سال‌‌های پیش رو و با توجه به افزایش روزافزون تقاضا برای خودروهای برقی و هیبریدی، به بزرگ‌ترین مرکز تولید این خودروها در جنوب شرقی آسیا بدل شود.

Toyota Prius

تویوتا پریوس هیبرید

به همین منظور دولت اندونزی در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی ضمن رونمایی از یک طرح مالی اعلام کرد که معافیت‌‌های مالیاتی قابل‌توجهی را برای شرکت‌‌های تولید کننده باتری مورد استفاده در خودروهای برقی و شرکت‌‌های خودروسازی در نظر گرفته است. همچنین امضای توافق‌‌نامه تعرفه ترجیحی با کشورهایی که از واردکنندگان عمده خودروهای برقی هستند، از جمله دیگر تلاش‌های مقامات جاکارتا برای تبدیل شدن به مرکز منطقه‌‌ای تولید و صادرات خودروهای برقی به شمار می‌‌رود.

سال گذشته، شرکت خودروسازی میتسوبیشی ژاپن اعلام کرد که به‌دنبال همکاری با مقامات اندونزی به منظور یافتن منطقه‌‌ای مناسب به منظور تولید خودروهای برقی است. هیوندای از این مرحله هم پیش‌تر رفت و اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای شروع تولید خودروهای برقی خود در این کشور است و به همین خط تولید برخی محصولات خود را از چین خارج خواهد ساخت.

با وجود اخبار منتشرشده از تلاش‌‌های دولت اندونزی برای جذب سرمایه‌‌های خارجی و تبدیل شدن این کشور به مرکز تولید خودروهای برقی، باید منتظر ماند و دید که دامنه سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری تویوتا تا کجا گسترش خواهد یافت؛ چرا که تاکنون اطلاعات و جزئیات چندانی از برنامه ژاپنی‌‌ها منتشر نشده و در بیانیه رسمی تویوتا هم تنها به حجم سرمایه‌گذاری این شرکت در اندونزی اشاره شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات