نسل جدید پلتفرم ARKit اپل قابلیت‌های «پرده سبز» را به واقعیت افزوده می‌آورد

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در رویداد WWDC، نسل جدید پلتفرم واقعیت افزوده‌ی ARKit 3 را به‌همراه RealityKit و Reality Composer برای ارائه‌ی تجربه‌ی ملموس‌تر واقعیت افزوده رونمایی کرد.
تبلیغات

اپل در دو رویداد اخیر WWDC ، آخرین فناوری‌های پلتفرم واقعیت افزوده‌ی ARKit و ARKit 2.0 را به‌عنوان کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزاری سیستم‌ عامل iOS معرفی کرد. در رویداد سال جاری WWDC نیز، کوپرتینویی‌ها نوآوری‌های جدید واقعیت افزوده ازجمله ARKit 3 و RealityKit و Reality Composer را معرفی کردند که ابزارهایی برای بهبود تجربه‌ی واقعیت افزوده را شامل می‌شدند.

واقعیت افزوده‌‌ی اپل در Minecraft AR

نسل جدید پلتفرم ARKit 3 از دو ویژگی اصلی پشتیبانی می‌کند: ۱. امکان مسدودکردن خودکار افرادی را فراهم می‌کند که دوربین میزبان مشاهده می‌کند؛ ۲. قابلیت امکان گرفتن عکس «درلحظه» با دوربین را به‌ارمغان می‌آورد. با استفاده از دوربین سلفی TrueDepth در گوشی‌های آیفون ۱۰ و آیفون XS و آیفون XR و همچنین دستگاه‌‌های آیپدپرو، ردیابی چهره تا سه نفر امکان‌پذیر خواهد بود. توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌صورت هم‌زمان ازطریق دوربین‌های پشتی و جلویی برای ردیابی چهره و درک بهتر صحنه استفاده کنند. افزون‌براین، پلتفرم جدید امکان تعامل بین چند کاربر را در نقشه‌ی به‌اشتراک‌گذاشته‌ی جهانی فراهم می‌کند.

RealityKit نیز فریم‌ورک بالارده‌ای است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بتوانند به‌راحتی با اشیای مجازی در محیط‌های واقعی تعامل برقرار کنند. این فریم‌ورک که به‌صورت خودکار قابلیت اجرایی‌‌شدن در چندین دستگاه اپل را دارد، امکان تجربه‌ی ملموس‌تری از واقعیت افزوده را به‌صورت شبکه‌ی به‌اشتراک‌گذاری‌شده فراهم می‌‌کند. همچنین، فریم‌ورک جدید اپل از رندرگیریِ شبیه به واقعیت (Photorealistic)، جلوه‌های جدید دوربین، جلوه‌های محیطی، جلوه‌های انیمیشن و جلوه‌های فیزیکی و صوتی پشتیبانی می‌‌کند. این فریم‌ورک با ARKit سازگار است و قابلیت ادغام‌شدن در API Swift را دارد.  

واقعیت افزوده‌‌ی اپل در Minecraft AR

Reality Composer نیز امکان ایجاد صحنه‌های تعاملی با پشتیبانی کامل از واقعیت افزوده را دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این صحنه‌های تعاملی شامل هزاران شیء مجازی با قابلیت وارد و سفارشی کردن فایل‌های USDZ است. اشیای مجازی در صحنه‌ها می‌توانند متحرک باشند و درمقابل ضربه‌زدن و نزدیک‌شدن و سایر محرک‌های دیگر از خود پاسخ نشان دهند و صحنه‌های تعاملی ایجاد کنند. توسعه‌دهندگان می‌‌توانند از Reality Composer در محیط توسعه‌‌ی اختصاصی اپل، یعنی Xcode یا از ابزار تولید واقعیت افزوده در iOS استفاده کنند.

در رویداد WWDC، نمایندگان Mojang به‌روی سن آمدند تا بخشی از قابلیت‌های فناوری جدید را در بازی Minecraft Earth به‌نمایش بگذارند. نسخه‌ی مبتنی‌بر واقعیت افزوده‌ی بازی ماین‌کرفت تجربه‌ی مشابه هولولنز مایکروسافت را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. گفتنی است اپل قابلیت‌‌های تازه‌‌ی نسخه‌ی جدید واقعیت افزوده‌ اپل در Minecraft AR را در رویداد اخیر خود به‌نمایش گذاشته و انتظار می‌رود Minecraft Earth تابستان امسال عرضه شود؛ یعنی پیش از عرضه‌ی ARKit 3 و RealityKit و Reality Composer.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات