میزان بار همراه مسافر در هواپیما چقدر است؟

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران در سفرهای هوایی، اعم از داخلی یا خارجی، میزان بار همراه و غیرهمراه در هواپیما است.
تبلیغات

در حالت کلی، میزان بار مجاز مسافر برای براساس قوانین بار ایرلاین و کلاس نرخی متغیر است، ولی به‌طور معمول در ایرلاین‌های ایرانی در پروازهای داخلی ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم و در پروازهای خارجی ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم است. حمل هرگونه بار با وزن مازاد، در صورت امکان حمل به تشخیص شرکت هواپیمایی، با پرداخت هزینه اضافه بار و بر طبق شرایط و رویه‌های جاری شرکت هواپیمایی انجام می‌شود.

البته طبق قوانین انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (یاتا) هر مسافر علاوه‌بر باری که به قسمت پذیرش بار تحویل می‌دهد می‌تواند میزان مشخصی وسیله همراه‌با خود به داخل کابین هواپیما ببرد. اینکه سقف مجاز بار همراه مسافر چقدر است؟ اقلام ممنوعه برای ورود به هواپیما کدام‌اند؟ کدام وسائل اجازه ورود به هواپیما را دارند؟ در صورت داشتن بار همراه آن را باید در کدام قسمت هواپیما قرار دارد؟ و... از جمله سوالات رایج درباره قوانین بار ایرلاین‌ها هستند که ممکن است هر مسافری برای خرید بلیط هواپیما به پاسخ آن‌ها نیاز داشته باشد.

هواپیما

ابعاد کیف‌دستی همراه مسافر چند است؟

مسافران عادی یا اکونومی در پروازهای داخلی و خارجی تا حداکثر پنج کیلوگرم می‌توانند بار به داخل کابین ببرند. مسافران بیزنس کلاس در کلیه پروازها نیز تا حداکثر هفت کیلوگرم اجازه حمل بار دارند. ابعاد این کیف‌دستی نباید از ۵۶ سانتی‌متر (طول)، ۴۵ سانتی‌متر (عرض) و ۲۵ سانتی‌متر (ارتفاع) و همچنین، مجموع ابعاد نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر تجاوز کند.

بار همراه مسافر در کدام قسمت کابین هواپیما قرار می‌گیرد؟

در حمل بار دستی همراه مسافر به داخل هواپیما، ابعاد ساک دستی همراه مسافر باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی در محفظه مخصوص در بالای سر مسافر یا زیر صندلی قرار گیرد. البته به‌دلیل حفظ جان مسافران در شرایط اضطراری امکان قراردادن چمدان در جلوی درهای خروج اضطراری وجود ندارد.

هواپیما

هر مسافر مجاز به همراه داشتن چند کیف‌دستی در داخل هواپیما است؟

هرمسافر تنها مجاز به حمل یک بسته به داخل کابین هواپیما است. همچنین، هر مسافر می‌تواند بارانی یا پالتو، پتوی کوچک مسافرتی، چتر یا عصا، دوربین عکاسی یا فیلم‌برداری، کتاب و روزنامه، لپ‌تاپ، کالسکه و غذای بچه، عصای زیربغل یا پشت‌بند و سایر اعضای مصنوعی از قبیل دست و پای مصنوعی که مسافر به آن‌ها وابسته باشد نیز همراه خود به داخل کابین ببرد.

هواپیما

کالسکه تاشو برای هر نوزاد یا کورک به‌عنوان بار مجاز رایگان (به غیراز بار مجاز پذیرش شده مسافر بزرگسال) پذیرفته می‌شود. امکان حمل کالسکه در کابین هواپیما وجود ندارد و مسافر صرفاً مجاز به استفاده از کالسکه تا زمان سوار شدن در گیت خروج یا تا پلکان هواپیما است و باید در محل مورد نظر کالسکه را تحویل دهد. زمان پذیرش کالسکه برچسب محدودیت پذیرش (LIMITED RELEASE) روی آن الصاق می‌شود.

در زمان ورود در مقصد نهایی یا محل ترانزیت مسافر، هماهنگی‌های لازم جهت تحویل کالسکه در اولین فرصت صورت می‌شود. تحویل کالسکه جلو پله هواپیما یا پله‌های اتصال ترمینال مسافری به هواپیما مطلوب‌ترین حالت ممکن است. در غیر این صورت باتوجه‌به شرایط فرودگاه تحویل در سالن تحویل جامه‌دان صورت می‌گیرد.

هواپیما

آیا مسافر می‌تواند مایعات در کیف همراه خود حمل کند؟

درباره حمل مایعات مانند عطر، شامپو، لوسیون و… نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. این مایعات باید در بسته‌بندی مناسب قرار داشته باشند و حجم آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر باشد. محدودیت حمل مایعات شامل محصولات بهداشتی و خوراکی‌ها مانند خمیردندان، ژل اصلاح، ژل مو، اسپری دئودورانت، مربا، عسل، کرم، شربت و … نیز می‌شود.

آیا انتقال مواد غذایی به داخل کابین هواپیما مجاز است؟

انتقال مواد غذایی از جمله بسته‌های یخ زده گوشت و سبزیجات، مواد روغنی، مواد اسیدی مثل آبلیمو و مواد چسبنده مثل خرما، عسل و مربا به داخل کابین ممنوع است.

هواپیما

اشیای ممنوعه برای ورود به هواپیما کدام‌اند؟

کالاهای خطرناک به اقلام و موادی گفته می‌شود که سلامت و ایمنی مسافران یا هواپیما را به مخاطره می اندازد. اسلحه سرد و گرم، تفنگ شکاری، شمشیر، قمه، چاقو و هرگونه اشیاهء تیز و برنده که به‌عنوان سلاح می‌تواند استفاده شود یا هرگونه محصول و کالا که به جان و مال مسافران آسیب بزند، جزو کالاهای خطرناک محسوب می‌شوند. این کالاهای خطرناک عباتند از:

  • کلیه لوازم آتش‌بازی و مواد منفجره و قابل اشتعال
  • مایعات قابل اشتعال مثل رنگ، تینر، استون، انواع پاک‌کننده، چسب، رزین و...
  • فندک، کبریت و مواد آتش‌زا
  • مواد اکسید‌کننده و اکسیدشونده مثل سفیدکننده‌ها و پاک‌کننده‌ها
  • مواد سمی و سموم دفع آفات نباتی
  • مواد رادیواکتیو و مواد عفونی

حمل این‌گونه اقلام باتوجه‌به دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) و انجمن شرکت‌های هواپیمایی (IATA) در قسمت بار هواپیما یا بار همراه مسافر اکیدا ممنوع است.

هواپیما

آیا مسافران می‌توانند حیوانات خانگی را با خود به داخل هواپیما ببرند؟

به‌علت مسائل ایمنی و بازرسی و همچنین، عدم کنترل حیوانات در مواقع اضطراری، ورود حیوانات اهلی و پرندگان به کابین مسافری مجاز نیست، ولی این امکان نیز وجود دارد تا حیوان در پایانه مسافری در ازای صدور بارنامه و پرداخت کرایه حمل، پذیرش و هنگام ورود در فرودگاه مقصد در سالن دریافت بار به مسافر تحویل شود. نکته قابل‌توجه اینکه بخشنامه‌های فرودگاهی و دولتی درباره حمل حیوانات زنده مدام در حل تغییر است، مسافر پیش از هر اقدامی باید از امکان این حمل با تماس با فرودگاه مبدا حمل اطمینان حاصل کند.

لازم به ذکر است که قوانین و مقررات پرواز‌ها ممکن است به نسبت مقصد، فرودگاه و ایرلاین، کاملا با مواردی که در بالا ذکر شده تفاوت داشته باشد. لذا بهتر است در هنگام تحویل بار، اقلام بحث‌ برانگیز را اعلام کنیم. معمولا قوانین حاکم بر پروازهای بین‌المللی سختگیرانه‌ترند و حتی قوانین بار همراه مسافران فرست کلاس می‌تواند با سایر کلاس‌ها فرق کند. این قوانین به نظر پیچیده می‌آیند، اما همه قبول داریم که وقتی پای پرواز به میان می‌آید، امنیت حرف اول را می‌زند.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات