نزدیک‌ترین گذر سامانه دوسیارکی از کنار زمین

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی گذشته در رویدادی بسیار کم‌سابقه، سیارکی به‌همراه قمر کوچکش از فاصله‌ی پنج‌میلیون کیلومتری زمین عبور کردند.
تبلیغات

به‌تازگی، سیارکی بزرگ به‌همراه قمر کوچکش از نزدیکی زمین عبور کرد. این به‌اصطلاح منظومه‌ی سیارک دوتایی، 1999 KW4 نام دارد و در ساعت ۱۹:۰۵ (۳:۳۵ بامداد یکشنبه به‌وقت ایران) روز شنبه ۲۵مه (۴خرداد)، در نزدیک‌ترین فاصله از زمین عبور کرد. سرعت این دو جرم حین گذر تقریبا ۸۰٬۵۰۰ کیلومتر بر ساعت بود و تقریبا پنج‌میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشتند.

هرچند 1999 KW4 به‌طوربالقوه سیارکی خطرناک محسوب می‌شد، احتمال برخورد آن با زمین وجود نداشت. اخترشناسان گذر این منظومه‌ی دوتایی را با ترفندی ترکیبی از تلسکوپ‌های زمینی و فضایی رصد کردند. اقدام آن‌ها در مشاهده‌ی این سیارک دوتایی، بخشی از تلاش‌های پیوسته‌ای است که به‌منظور بهبود پدافندهای سیاره‌ای دربرابر برخورد سیارک‌های فاجعه‌بار ازقبیل آنچه در مانور شبیه‌سازی برخورد سیارکی ماه گذشته مشاهده شد، انجام می‌شود.

ویشنو ردی، دانشمند سیاره‌ای دانشگاه آریزونا واقع در شهر توسان می‌گوید:

این گذر احتمالا یکی از نزدیک‌ترین گذرهای تاریخ اخیر است؛ به‌همین‌دلیل، به یکی از اهداف جالب تبدیل شده است.

منظومه‌ی سیارک دوتایی مذکور حتی در نزدیک‌ترین فاصله‌اش از زمین، با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شد. این منظومه در ۲۰مه۱۹۹۹ در مرکز بررسی سیارک‌های نزدیک به زمین لینکلن (LINEAR) در نزدیکی سوکورو نیومکزیکو کشف شد و از آن زمان به‌بعد، به‌طورگسترده‌ای مطالعه شده است.

طبق مشاهده‌ها، سیارک اول یا آلفا حدود ۱.۳ کیلومتر پهنا دارد و به‌شکل فرفره‌ای چرخان است که اطراف استوای آن برآمده است. اندازه‌ی سیارک کوچک‌تر یا بتا تقریبا یک‌سوم سیارک آلفا است و در فاصله ۲.۶ کیلومتری از آن می‌چرخد؛ بااین‌حال، این منظومه‌ی سیارک دوتایی تا سال ۲۰۳۶ دیگر به زمین نزدیک نخواهند شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات