قطعی دو مسیر انتقال فیبر نوری در اروپا؛ دلیل اختلال سرعت اینترنت ایران

پنج‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
وزیر ارتباطات در توضیح افت سطح دسترسی به اینترنت اعلام کرد قطعی مسیر انتقال فیبرنوری در اروپا باعث اختلال گسترده در ارتباطات بین‌المللی ایران شده بود.
تبلیغات

بامداد پنج‌شنبه ۶تیر، کاربران افت محسوسی در سرعت و کیفیت اینترنت مشاهده کردند که واکنش عضو هیئت‌مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت و وزیر ارتباطات را در پی داشت. به‌گفته‌ی عضو هیئت‌مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت، این اختلال گسترده بین ۴۳ دقیقه‌ و ساعت ۲ بامداد امروز پیرو قطعی دو مسیر انتقال فیبرنوری در اروپا به‌وجود آمد و موجب افت محسوس سرعت و کیفیت اینترنت اکثر کاربران داخل کشور شد. وی همچنین اعلام کرد باتوجه‌به بررسی‌ها، هیچ‌گونه حمله یا خرابی عمدی شناسایی نشده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز به این موضوع واکنش نشان داد و قطعی فیبر در مسیرهای بالادستی در اروپا بین بلغارستان و فرانکفورت را دلیل اختلال گسترده اعلام کرد. به‌گفته‌ی وی، چند تأمین‌کننده‌ی اینترنت ایران از این مسیرها استفاده می‌کردند و همین موضوع باعث اختلال یک‌ونیم‌ساعته در ارتباطات بین‌المللی ایران شد. افزون‌براین، وی گرافی منتشر کرد و در توضیح آن نوشت:

همان‌طورکه در گراف زیر دیده می‌شود، قطعی فیبر در مسیرهای بالادستی در اروپا بین بلغارستان و فرانکفورت که چند تأمین‌کننده‌ی اینترنت ایران، از آن مسیرها استفاده می‌کرده‌اند، باعث اختلال گسترده‌ی یک‌ونیم‌ساعته در ارتباطات بین‌المللی ایران شده بود. هزار گیگابیت‌برثانیه قطعی ظرفیت داشتیم.

معاون فنی آسیاتک نیز در تماس زومیت با آن‌ها عنوان کرد اختلال پیش‌آمده به‌دلیل مشکل بین‌المللی قطعی مسیر انتقال فیبرنوری بین بلغارستان و فرانکفورت بوده و مشکل اینترنت این شرکت صبح امروز کاملا برطرف شده است. شرکت زیرساخت یکپارچه‌ی ابری آروان نیز با انتشار تصویری، گستردگی اختلالات اینترنت در هفت مرکز داده‌ی مختلف داخلی بین حدود ساعات ۰۰:۳۰ و ۲:۲۰ بامداد امروز را نشان داد.

تصویر ابرآروان از اختلالات اینترنت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات