دیسمورفیای اسنپ‌ چت و گرایش نوجوانان و جوانان به جراحی پلاستیک

شمار زیادی از افراد جوان به‌خاطر اینکه شبیه تصاویر ویرایش‌شده‌ی خود در رسانه‌های اجتماعی به‌نظر برسند، زیر تیغ عمل جراحی می‌روند.

انتظار می‌رود امسال ارزش بازار جراحی پلک در کشور چین به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. البته یافتن علت آن دشوار نیست؛ بیش از نیمی از مردم شرق آسیا بدون وجود چینِ (تا) پلک متولد می‌شوند و اکثر افراد این جوامع به وجود چین در پلک علاقمند هستند. طبق گفته‌ی شارون لو، شهروند ۲۵ ساله‌ی شهر پکن، از سال ۲۰۱۷، جراحی چین پلک به‌سادگی کوتاه کردن مو شده است. این روند طی سال گذشته تشدید شده و به یک معضل اجتماعی به نام «دیسمورفیای اسنپ‌چت» تبدیل شده است. تیجیون ایشو، بنیان‌گذار کلینیک‌های ایشو در لندن و نیوکاسل در سال ۲۰۱۸ اصطلاح دیسمورفیای اسنپ‌چت را برای تشریح تعداد رو به افزایش مشتریانی که برای اینکه بیشتر شبیه تصاویر ویرایش‌شده‌ و به‌شدت فیلترشده‌ی خود در رسانه‌های اجتماعی به‌نظر برسند، به کار برد.

در حال حاضر بسیاری از نوجوانان و جوانان حتی گاهی به‌دنبال یافتن نتایجی غیرممکن زیر تیغ چاقوی جراحی می‌روند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که دیسمورفیای اسنپ‌چت به‌شدت در جوامع در حال افزایش است. با درنظر گرفتن شمار رو به افزایش افراد جوانی که به صفحات نمایش خود چسبیده‌اند، تمرکز روی ظاهر در رسانه‌های اجتماعی به موضوع نگران‌کننده‌ای تبدیل شده است. جیمی چویی، رون‌درمانگر هنگ‌کنگی می‌گوید:

این موضوع موجب تخریب روان افراد جوان می‌شود. هیچ شکی وجود ندارد که بزرگ شدن در محیط غرق در رسانه‌های اجتماعی به اعتمادبه‌نفس شما آسیب می‌زند. به‌خصوص فیلتر دوربین‌ها، افراد را به سمتی سوق می‌دهد که درمورد احساس زیبا نبودن به اندازه‌ی تصاویر فیلترشده‌ی خود، احساس ناامنی کنند.

جراحی پلک

دیسمورفیای اسنپ‌چت تأثیر بیشتری در جوانان آسیایی دارد و ۸ درصد از کل بیمارانی که در سال ۲۰۱۸ تحت عمل جراحی قرار گرفتند، افرادی بودند که پس از سال ۲۰۰۰ متولد شده بودند. جراحی‌های پلاستیک متاثر از تصاویر فیلتر شده در حال شایع شدن است. عمل پلک اکنون به‌اندازه‌ی کوتاه کردن مو معمول شده است

این آمارها به‌ویژه در کشور چین قابل‌توجه هستند. تعداد کلینیک‌های مرتبط با جراحی‌های زیبایی از سال ۲۰۱۷ ده درصد افزایش یافت. صنعت جراحی‌های زیبایی در این کشور ارزشی معادل ۷۱/۸ میلیارد دلار دارد. حدود ۲۲ میلیون چینی در سال ۲۰۱۸ جراحی پلاستیک داشتند و ۵۴ درصد از کل مشتریان کمتر از ۲۸ سال سن داشتند. مشتریان متولدشده پس از سال ۲۰۰۰ حدود ۸ درصد از کل این آمار را شامل می‌شدند. با درنظر گرفتن رویه‌های مورد نیاز نوجوانان مانند آوردن رضایت از یکی از اعضای خانواده، این رقم ناراحت‌کننده است. جراحی‌های پلک و تزریق اسید هیالورونیک رایج‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی در بین جوانان چینی بوده است. چویی می‌گوید:

محیطِ رسانه‌های اجتماعی، پرورش‌دهنده‌ی فرهنگی است که در آن برای اینکه جوانان مورد توجه باشند، باید زیبا باشند. این زیبایی به‌مفهوم این است که فرد باید مانند یک مدل اینستاگرامی به‌نظر برسد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از نوجوانان پس از مشاهده‌ی تصاویر رسانه‌های اجتماعی و تفکر درمورد ظاهر، ناراحت و افسرده می‌شوند. جولیان دسیلوا، یک جراح پلاستیک در لندن می‌گوید:

رسانه‌های اجتماعی تأثیر قابل‌توجهی روی فرهنگ ما دارند. این عامل به‌شدت روی روند جراحی پلاستیک و درمان‌های زیبایی اثرگذار است. بیماران با یک تصویر ویرایش‌شده از خود می‌آیند و می‌خواهند که مانند آن شوند. برخی هم به‌دنبال تغییرات غیرممکنی نظیر تغییر موقعیت چشمان خود هستند که روی اپلیکیشن‌ها امکان‌پذیر است.

منبع technowize

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید