دستور قطع برق استخراج کنندگان ارز دیجیتال صادر شد

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
شرکت مادر تخصصی توانیر، با صدور ابلاغیه‌ای دستور قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال را صادر کرد تا مشکلی بابت برق‌رسانی مطلوب در تابستان سال جاری ایجاد نشود.
تبلیغات

محمدحسین متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق دستور قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال را صادر کرد.

وزارت نیرو و صنعت برق کشور، در پایش مستمر میزان مصرف و تولید برق به منظور جلوگیری از بروز خاموشی‌ها در تابستان سال جاری، متوجه شدند مراکز غیرمجاز ارز دیجیتال، مصرف برق پیک را حتی تا ۲۰۰۰ مگاوات افزایش می‌دهند، که این موضوع برق‌رسانی مطلوب در تابستان جاری را با مشکل مواجه می‌کند. به همین منظور شرکت مادر تخصصی توانیر با صدور ابلاغیه‌ای دستور قطع برق این مراکز را صادر کرد و از شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق خواست نتیجه‌ی اقدامات خود را گزارش دهند.

در چند ماه گذشته، استخراج ارز دیجیتال به‌دلیل ارزان بودن قیمت برق در ایران رواج زیادی پیدا کرده است؛ تا جایی که گفته شده بود برای فعالیت تولیدکنندگان ارز دیجیتال بین‌المللی، ازجمله تولیدکنندگان چینی در کشور، تعرفه‌ی جداگانه‌ای تعیین خواهد شد.

bitmain

موضوع استخراج ارز دیجیتال در ایران به جایی رسید که همایون حائری، معاون وزیر نیرو نسبت به این موضوع واکنش نشان و گفت:

روند رو به رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به‌گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه‌ی برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم. برای استخراج هر بیت کوین ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که اگر ادامه پیدا کند باید تا حدود ۲۵۰ مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم.

وی در ادامه گفته بود اگر رشد مصرف ادامه پیدا کند، وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه‌ی صادراتی برق، برای استخراج کنندگان بیت کوین خواهد بود. چند روزی از صحبت‌های وی نگذشته بود که شرکت توانیر دستور قطع برق استخراج کنندگان ارز دیجیتال را صادر کرد. در متن اطلاعیه نوشته شده است:

باتوجه‌به توسعه‌ی مراکز ارز دیجیتال که بدون ارائه‌ی مجوز، نبود تعرفه‌ی خاص و استانداردهای فنی لازم در مدار قرار گرفته‌اند و در پیک تابستان شرکت‌های توزیع نیروی برق را با مشکل جدی مواجه می‌نمایند، مقتضی است با عنایت به قسمت اول بند «د» جز <«۱-۵۰-۴» آئین‌نامه‌ی تکمیلی تعرفه‌های برق مربوط‌به قطع موقت انشعاب «موضوع مصرف غیرمجاز برق» ترتیبی اتخاذ کنید تا نسبت به شناسایی و جمع‌آوری موقت انشعابات مذکور تا تعیین تکلیف قانونی، اقدام لازم مبذول و نتیجه‌ی اقدامات صورت گرفته را به معاونت هماهنگی توزیع توانیر منعکس نمایند.
قطع برق استخراج ارز دیجیتال
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات