همکاری انویدیا و ARM برای بهینه‌سازی مصرف انرژی ابرکامپیوترها

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا برای بهینه‌سازی مصرف انرژی ابرکامپیوترها از پردازنده‌های ساخت ARM پشتیبانی خواهد کرد.
تبلیغات

انویدیا (Nvidia) در حال همکاری با ARM، شرکت انگلیسی توسعه‌دهنده‌ی معماری پردازنده‌های موبایل، برای ساخت ابرکامپیوترهایی با مصرف انرژی بهینه است. به گزارش ونچربیت، شرکت ARM تا سال ۲۰۲۰ به تمام نرم‌افزارهای پیشرفته و متمرکز بر فناوری هوش‌ مصنوعی انویدیا دسترسی خواهد داشت. جنسن هوانگ (Jensen Huang)، مدیرعامل انویدیا اعتقاد دارد که این حرکت به انویدیا در دستیابی به سطح محاسباتی اگزا اسکیل (Exascale computing)، کمک خواهد کرد. این سطح محاسباتی معادل محاسبه‌ی یک میلیارد میلیارد (یک کوانتیلیون) عملیات ممیز شناور بر واحد ثانیه است. این امر به این مفهوم است که اکنون انویدیا از همه‌ی معماری‌های مهم‌ CPU پشتیبانی می‌کند.

این اولین‌بار نیست که دو شرکت هم‌کاری می‌کنند. برای مثال تزاشه‌ی Tegra X1 انویدیا که در نینتندو سوییچ استفاده شده، دارای پردازنده‌ی ARM است؛ اما همکاری جدید این بار از نوع محصولات بازار مصرفی نیست و ARM را در بازار ابرکامپیوترها رقابتی‌تر می‌کند. کامپیوترهای با عملکرد بالا، به جز چند مورد استثنائی مانند ابرکامپیوتر آسترای (Astra) شرکت HPE، عمدتا مبتنی بر فناوری x86 هستند. اکنون سازندگان ابرکامپیوترها بدون نگرانی نسبت به پشتیبانی دستگاه‌های ARM از فناوری انویدیا، می‌توانند دست به انتخاب بزنند.

انویدیا آرم / nvidia arm

انویدیا ازآنجایی‌که تقاضا برای GPU به منظور استخراج ارزهای رمزنگاری شده کاهش یافته، شدیدا روی محاسبات سطح بالا برای برنامه‌هایی نظیر هوش مصنوعی تمرکز کرده است. از مزایای این همکاری برای انویدیا، دستیابی به چیپ‌های با مصرف انرژی بهینه ARM‌ است که بیشتر در تولید دستگاه‌های موبایلی کاربرد دارند. مدیرعامل انویدیا می‌گوید که «توان» در آینده یک محدودیت خواهد بود و همکاری با ARM در غلبه بر این محدودیت، کمک خواهد کرد. معاون بخش تسریع محاسبات انویدیا نیز با تقدیر از آمادگی ARM، معماری باز این شرکت را ستوده و می‌گوید «آرم یک معماری باز برای ابرمحاسبات فراهم کرده است».

این همکاری تازه‌ترین اقدام انویدیا برای ورود به بازار محاسبات سطح بالا محسوب می‌شود. این شرکت اخیرا نیز ۶/۹ میلیارد دلار برای خرید شرکت سازنده‌ی تراشه‌های مخصوص سرور ملانوکس (Mellanox)، پرداخته کرده است که بزرگ‌ترین خرید تاریخ انویدیا به‌شمار می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات