نگاهی عمیق به موتورسیکلت هوندا CRF250RX

پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هوندا ید طولایی در تولید موتورسیکلت دارد و همواره یکی از محبوب‌ترین نام‌ها میان عاشقان موتورسیکلت بوده است. محصول جدید این شرکت چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟
تبلیغات

تا چندی پیش، اگر می‌خواستید موتورسیکلتی داشته باشید که بتوانید با آن در خارج از جاده رانندگی کنید، باید موتورسیکلتی معمولی می‌خریدید و آن را به نمونه‌ی مناسب برای خارج از جاده تبدیل می‌کردید. حتی اگر می‌خواستید موتورسیکلت قدرتمند آفرود داشته باشید، دو انتخاب داشتید: ۱. موتورسیکلت مدل ایکس بخرید که هزینه‌ی بسیار هنگفتی دربر داشت؛ ۲. موتورسیکلت کراس بخرید که در شرایط مختلف متوجه کمبود قدرت آن می‌شدید. KX250F شاید اولین موتورسیکلت خارج جاده‌ای بسیار رایج بود که برای این منظور بهینه‌سازی شده بود. این موتور برای کسی که می‌خواست با مسیر خارج جاده آشنا و وارد این ورزش شود، وسیله‌ی بسیار مناسبی به‌حساب می‌آمد؛ اما به ارتقای بسیار زیادی نیاز داشت. با ورود هوندا CRF250RX، بازار موتورسیکلت‌های خارج جاده دچار تغییر بزرگی شد و اکنون می‌توان وسیله‌ی مناسب این کار را بدون هیچ تغییری خرید. خط‌تولید جدید هوندا که ویژه‌ی ‌موتورسیکلت‌های خارج جاده است، به‌قدری وسیع است که شاید کسانی که اخبار این شرکت را دنبال نمی‌کنند، تا حد زیادی دچار سردرگمی شوند. بیشتر مدل‌ها شباهت زیادی به سری CRF-R و CRF-X دارند.

با اینکه سری CRF-X برپایه‌ی موتورهای کراس تولید شده‌اند، برای کارهایی نیز طراحی شده است که هوش از سر آدم می‌پرانند. این موتورسیکلت‌ها مناسب کسانی هستند که می‌خواهند موتورسیکلتی داشته باشند تا با آن بتوانند آخر هفته‌های خود را در زمین‌های خاکی و خارج جاده بگذرانند. سری R موتورهای کراس برای مسابقه طراحی و تولید شده‌اند که به زرق‌و‌برق زیاد نیازی ندارند و فقط ساخته شده‌اند تا در مسابقات بهترین باشند. با اینکه این دو مدل بسیار شبیه به همدیگر هستند، نمی‌توان هریک از آن‌ها را به‌جای دیگری استفاده کرد. حال وقت آن است که با سری RX آشنا شویم. همان‌طورکه از نامش پیداست، این سری ترکیبی از دو سری پیشین است، با این تفاوت که بیشتر برای خارج جاده طراحی شده است. موتورسیکلت‌های سری RX طراحی شده‌اند تا خواسته‌های هر دو گروه از مشتریان را برآورده و در‌عین‌حال، در مسابقات خارج جاده‌ای هم موفق عمل کنند. هوندا با CRF250R شروع کرد و کوشید با اعمال برخی تغییرات، وسیله‌ای بسیار مناسب برای مسابقات آفرود تولید کند.

موتورسیکلت CRF250RX

بسیاری از علاقه‌مندان به مسابقات، منتظر عرضه‌ی CRF250RX بودند. این مدل برپایه‌ی مدل CRF450RX طراحی شده است. 250RX وسیله‌ای فوق‌العاده برای مسابقات است؛ اما چه عاملی باعث شده این موتورسیکلت در سری RX قرار گیرد؟ مدل ۲۰۱۹ موتورسیکلت CRF250RX از باک بنزین بزرگ‌تری بهره‌مند است که به راننده کمک می‌کند مسافت طولانی‌تر را در بیابان و صحرا با آن طی کند. این موضوع برای موتورسیکلت‌سواران خارج جاده اهمیت بسیاری دارد و قطعا از عرضه‌ی این محصول، بسیار راضی خواهند بود. درکنار این‌ها، چرخ عقب ۱۸ اینچی این موتورسیکلت، تماس و چسبندگی بیشتری فراهم می‌کند و باعث می‌شود فرمان‌پذیری این موتورسیکلت تا حد زیادی بهبود یابد. شایان ذکر است سیستم تعلیق آن هم تغییر کرده و به سیستم تعلیق سبک‌تر و ضربه‌گیر هوشمند مجهز شده تا تفاوت زیادی در تعادل و کنترل آن ایجاد کند. ECU این موتور قطعه‌ی دیگری است که تفاوت زیادی کرده است.

موتورسیکلت CRF250RX

ECU جدید می‌تواند توان و گشتاور بیشتری در دور موتور کمتر تأمین کند. حتی زنجیر این موتورسیکلت هم تغییر کرده تا آن را مطابق شرایط سخت شن‌و‌ماسه آماده کند. شاید آنچه کمبودش در این موتورسیکلت حس می‌شود، قطعه‌های پلاستیکی فرمان است که برای محافظت دست به‌کار می‌روند. زمانی‌که می‌خواهید موتورسیکلت را روشن کنید، با دکمه‌ی E و تعداد زیادی چراغ مواجه می‌شوید. با دکمه‌ی آبی بالای دکمه‌ی استارت، راننده می‌تواند سه حالت مختلف سطح جاده را انتخاب کند.

حالت اول، حالتی است میان حالت دوم و سوم که حالت استاندارد نامیده می‌شود و حالت دوم ویژه‌ی سطوح با چسبندگی پایین است که حساسیت گاز را تا حد زیادی متعادل می‌کند و حالت سوم هم تمام توان موتورسیکلت را به‌نمایش می‌گذارد. حالت دوم برای زمین‌های ماسه‌ای بسیار مناسب است و قدرت بسیار زیادی دراختیار کاربر قرار می‌دهد و حالت سوم هم گازخوردن موتور را برای زمین‌های سنگی و صخره‌ای نرم و متعادل می‌کند. باوجوداین، این تمام اختیارات راننده نیست و دکمه‌ی دیگر هم به‌نام HRC وجود دارد. در این موتورسیکلت از پیشرانه‌ی ۲۴۹ سی‌سی استفاده شده و بیشتر قدرت آن در دور موتور‌های میانی و زیاد تولید می‌شود.

موتورسیکلت CRF250RX

با برخی تغییرات در سیستم کلاچ، این موتورسیکلت می‌تواند همین قدرت را در دور موتورهای پایین‌تر هم تولید کند. بااین‌حال، اگر درحال‌بالا‌رفتن از شیبی بسیار شدید هستید، انتخاب دنده‌ی مناسب بسیار حیاتی است و درصورت ارتکاب کوچک‌ترین اشتباهی، ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری متحمل شوید. جعبه‌دنده‌ی پنج‌سرعته‌ی این موتورسیکلت نسبت نزدیک به هِمی دارد و راننده را به یاد موتورهای کراس قدیمی می‌اندازد و این موضوع می‌تواند کمک زیادی در شرایط بحرانی باشد. به‌لطف سیستم تعلیق جدید، سواری نرم‌تری در این موتورسیکلت شاهد هستید و کمک فنرها و ضربه‌گیرها سواری بسیار متفاوت و لذت‌بخشی در انواع سطوح جاده به‌ارمغان می‌آورند. ارتفاع چرخ جلو هم کمی تغییر کرده تا به حفظ تعادل آن کمک کند. ارتفاع فرمان و زین این موتورسیکلت در چهار حالت مختلف قابل‌تنظیم است که حق انتخاب زیادی به موتورسوار می‌دهد. ترمزهای جلو این موتورسیکلت قدرتمند هستند و با کمی فشاردادن، واکنش زیادی از آن می‌بینید؛ اما ترمز عقب رضایت‌بخشاست  و به‌راحتی می‌توان آن را کنترل کرد. قطعه‌های پلاستیکی تعبیه‌شده برای محافظت از اجزای مختلف این موتورسیکلت نظیر موتور، به‌خوبی وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهند. درنهایت، ویژگی‌های درخورتوجه این موتورسیکلت را می‌توان در توانایی راضی‌کننده‌ی خارج جاده و قابلیت تنظیم سواری و سیستم تعلیق بسیار نرم خلاصه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات