درگاه‌های PCI Express 6.0 پهنای باند ۲۵۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه خواهند داشت

چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی گروه PCI-SIG اهداف کلی نسل ششم درگاه‌ ارتباطی اطلاعات PCI Express را منتشر کرده است.
تبلیغات

در‌حالی‌که هنوز نسل چهارم درگاه ارتباطی PCI Express به‌‌طورگسترده فراگیر و استاندارد نسل پنجم آن نیز نهایی نشده و متخصصان مشغول تعریف اهداف نسل ششم PCIe است. به‌تازگی، گروه توسعه‌دهنده‌ی استاندارد‌های این درگاه با نام PCI Special Interest Group برخی اهداف کلی و مشخصات فنی موردنیاز PCI Express 6.0 را رونمایی کرده که طبق اطلاعات منتشرشده، این درگاه می‌تواند ۲۵۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه داده را ازطریق ۱۶ لین منتقل کند. بدین‌ترتیب، سنت ارتقای دوبرابری سرعت نیز حفظ خواهد شد تا PCI Express 6.0 دوبرابر از نسل پنجم و چهاربرابر از نسل چهارم این استاندارد سریع‌تر باشد.

به‌گفته‌ی گروه تدوین‌کننده‌ی درگاه PCI، افزایش سرعت نسل ششم این درگاه ارتباطی به‌لطف استفاده از فناوری مدولاسیون دامنه‌ی باند (Pulse Amplitude Modulation) به‌ارمغان خواهد آمد که بدون نیاز به افزایش پهنای باند یا فرکانس‌های کاری بیشتر و با استفاده از روش‌های فعلی می‌تواند دوبرابر داده‌ی بیشتر منتقل کند. استاندارد جدید طبق روال پیشین با نسل‌های قبلی خود نیز سازگار خواهد بود تا امکان استفاده از کارت‌های قدیمی‌تر در درگاه‌های جدید در دسترس باشد. 

در‌حال‌حاضر نیز کارت‌های گرافیک خانگی از تمام ظرفیت PCIe 3.0 بهره نمی‌برند؛ اما این موضوع به‌معنای بی‌نیازی به درگاه‌های ارتباطی جدید‌تری نیست. کاربری هوش مصنوعی و درایو‌های ذخیره‌سازی جامد و حافظه‌های نامتغیر مانند نمونه‌های آپتین اینتل که با سرعت زیادی در‌حال‌گسترش هستند، به پهنای باند گسترده‌ای برای انتقال اطلاعات نیاز خواهند داشت که نسل‌های جدید PCI Express می‌‌توانند بهترین راه‌حل موجود باشند. 

یکی از مشکلات فعلی استاندارد PCI Express، روند تجاری‌سازی و دسترسی کاربران به آن است. پیش‌تر و در سال ۲۰۱۱، گروه PCI-SIG اولین‌بار استاندارد و قابلیت‌های نسل چهارم این درگاه ارتباطی را معرفی کردند. این در‌ حالی‌ است که چندی پیش پردازنده‌های نسل سوم رایزن و کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 5700 شرکت AMD با پشتیبانی از آن معرفی شدند و تا یک ماه دیگر به بازار عرضه می‌شوند. بدین‌ترتیب، پیش‌بینی می‌شود در بهترین حالت، کار تدوین استاندارد‌ PCI Express 6.0 تا اواخر سال ۲۰۲۱ تمام شود و شرکت‌های سازنده‌ی پردازنده نیز پشتیبانی محصولات خود از این درگاه را حداقل تا دو سال به محصولات خود اضافه کنند. این در حالی است که ابتدا باید حضور و تجاری‌سازی PCIe 5.0 را شاهد باشیم.

پیشرفت سریع‌تر استاندارد‌های انتقال اطلاعات درکنار روند کُند تجاری‌سازی و استفاده‌ی سازندگان از آن‌ها، یکی از مشکلات دنیای فناوری است که دراین‌زمینه، می‌توان به استاندارد USB 3.2 و USB 4 نیز اشاره کرد که تدوین استاندارد آن‌ها به‌پایان رسیده؛ اما همچنان از نسخه‌ی ۳.۱ این درگاه‌ انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات