نتایج بنچمارک پردازنده‌های Ice Lake اینتل؛ IPC بهتر در مقایسه با AMD

چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج بنچمارک CPU-Z پردازنده‌های ۱‍۰ نانومتری جدید Ice Lake با معماری Sunny Cove گویای برتری این پردازنده‌ها در زمینه‌ی IPC نسبت به پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن AMD است.
تبلیغات

اینتل در خلال معرفی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Ice Lake با معماری Sunny Cove در رویداد کامپیوتکس امسال تصریح کرد که این پردازنده‌ها ۱۸ درصد IPC (دستور العمل در سیکل) بهتری نسبت به معماری Skylake دارند و در برخی بارهای کاری میزان این برتری تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. باتوجه‌به آنکه هنوز هیچ منبع مستقلی رقم پیشرفت ۱۸ درصدی پردازنده‌های جدید اینتل را (به مانند رقم ۱۵ درصدی بهبود IPC در تراشه‌های سری ۳۰۰۰ رایزن AMD) تأیید نکرده، باید تا زمان عرضه‌ی تراشه‌های هر دو شرکت تراشه‌ساز به بازار منتظر ماند تا بررسی‌گران امکان بررسی این ادعاها را به‌طور مستقل داشته باشند. پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Sunny Cove دست‌کم در بخش محصولات نهایی مصرفی هنوز و در عمل خود را اثبات نکرده‌ است؛ چرا که عرضه‌ی این محصولات به‌تازگی و در ماه گذشته آغاز شده است.

در این بین، یکی از کاربران یک انجمن اینترنتی چینی، فهرستی از عناوین چند تراشه‌ی اینتل و AMD همراه‌با امتیاز عملکرد تک هسته‌ای آن‌ها در بنچمارک CPU-Z منتشر کرده است. این فهرست در برگیرنده‌ی عناوین تعدادی از پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن و تراشه‌های ES (نمونه‌ی مهندسی) اینتل از هر دو  خانواده‌ی پردازنده‌های نسل دهمی Comet Lake و Ice Lake است.

ice lake

این کاربر در فهرست یادشده از سه پردازنده‌ی سری ۳۰۰۰ رایزن شامل پردازنده‌ی Ryzen 5 3600X، پردازنده‌ی Ryzen 7 3700X و پردازنده‌ی Ryzen 7 3800X نام برده است. امتیاز پردازنده‌ی Ryzen 5 3600X در بخش تک هسته‌ای بنچمارک با حداکثر سرعت کلاک ۴.۵ گیگاهرتز  ۶۰۹، امتیاز پردازنده‌ی Ryzen 7 3700X در این بخش با حداکثر سرعت کلاک ۴.۶ گیگاهرتز ۶۲۲ و بالاخره امتیاز عملکرد تک هسته‌ای پردازنده‌ی Ryzen 7 3800 X با سقفِ سرعت کلاک ۴.۷ گیگاهرتز ۶۳۵ است.

ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا سرعت‌های کلاک ارائه‌شده در فهرست منتشرشده بالاتر از سقف سرعت‌های پردازنده‌‌ای است که شرکت سازنده اعلام کرده است. پاسخ این است که هر تراشه از قابلیت Precision Boost Overdrive برخوردار است که امکان افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاهرتزی سرعت کلاک را نسبت به فرکانس بوست استاندارد فراهم می‌کند. بنابراین هر تراشه با هر تعداد هسته‌ی ممکن در فرکانس بوست بالاتری فعالیت می‌کند و از آنجایی که در این آزمون خاص CPU-Z تنها از قدرت پردازش یک هسته استفاده می‌شود، این فرکانس تنها در یکی از هسته‌ها اعمال می‌شود. در مقایسه با امتیاز ۴۸۸ پردازنده‌ی Ryzen 7 2700X با حداکثر کلاک ۴.۳۵ گیگاهرتز و امتیاز ۶۰۰ پردازنده‌ی Core i9-9900KS با حداکثر سرعت کلاک ۵ گیگاهرتز، می‌توان گفت که AMD با معماری Zen 2 برتری چشمگیری در IPC به دست آورده است.

ice lake

حال به سراغ تراشه‌های ES اینتل در این فهرست می‌رویم؛ در ابتدا نگاهی به نتایج به‌دست‌آمده توسط پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Ice Lake برپایه‌ی معماری Sunny Cove خواهیم انداخت. در این فهرست به نتایج کسب‌شده توسط دو پردازنده‌ی Core i7-1065G7 با ۴ هسته و ۸ ترد و پردازنده‌ی بی‌نام دیگری از این خانواده با ۶ هسته و ۱۲ ترد اشاره شده است. Core i7-1065G7 که در سرعت کلاک ۳.۷ گیگاهرتز فعالیت می‌کند در این آزمون امتیاز ۶۳۹ گرفته است. برای مقایسه پردازنده‌ی Core i7-9700K با فرکانس اورکلاک ۵.۳ گیگاهرتز در این بنچمارک امتیاز ۶۴۵ کسب کرده است و مدل مرجع پردازنده‌ی Core i9-9900KS امتیازی در حدود ۶۰۰ دارد.

تراشه‌ی بی‌نام ۶ هسته‌ و ۱۲ تردی Sunny Cove با فرکانس کمتر ۳.۶ گیگاهرتز در حد و اندازه‌ی یک پردازنده‌ی ۵.۲ گیگاهرتزی Kaby Lake-S و یک پردازنده‌ی Ryzen 7 3800X با سرعت کلاک ۴.۷ گیگاهرتز  در این بنچمارک عمل کرده است. تنها اگر این نتایج درست باشد، اینتل پس از سال‌ها رکود در زمینه‌ی IPC، با پایه‌ریزی معماری Sunny Cove در نسل دهم پردازنده‌های خود، برگ برنده را در معماری پردازنده به دست آورده است. اینتل در فهرست رسمی پردازنده‌های نسل دهم خود، اشاره به یک پردازنده‌ی ۶ هسته و ۱۲ تردی نکرده؛ اما اگر اطلاعات افشاشده در این انجمن چینی درست باشد، باید منتظر عرضه‌ی این تراشه در سال آینده باشیم و امسال پردازنده‌های Ice Lake با حداکثر ۴ هسته و ۸ ترد روانه‌ی بازار خواهد شد.

سرانجام در این فهرست به یک تراشه‌ی ES از خانواده‌ی پردازنده‌های Comet Lake اشاره شده که دارای ۸ هسته و ۸ ترد است. این تراشه‌ها بر پایه‌ی معماری Coffee Lake و با فناوری ساخت اصلاح شده‌ی ۱۴ نانومتری طراحی شده و از پیشرفت‌های معماری ۱۰ نانومتری Sunny Cove برخوردار نیستند.

این تراشه در فرکانس کلاک ۵.۲ گیگاهرتز و در بخش عملکرد تک هسته‌ای موفق به کسب امتیاز ۶۴۰ شده که تنها ۵ درصد کمتر از پردازنده‌ی Core i7-9700K است. با درنظرگرفتن اینکه تراشه‌ی Comet Lake-S از نظر ریزمعماری بسیار نزدیک به 9700K است و تنها از نظر سرعت کلاک برتری نسبی دارد، نتایج به‌دست‌آمده و این میزان نزدیکی امتیازات دو پردازنده به یکدیگر بسیار محتمل است. به هر حال بهتر است به این نتایج تا عرضه و آزمایش مستقل محصولات نهایی هر دو تراشه‌ساز به دیده‌ی تردید نگریست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات