AMD پردازنده‌ تردریپر ۶۴ هسته‌ای تا پایان امسال عرضه می‌کند

یک‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD در حال توسعه‌ی یک پردازنده‌ی بسیار قدرتمند تردریپر با ۶۴ هسته‌ است که در سه‌ماهه‌ی چهارم سال میلادی جاری عرضه خواهد شد.
تبلیغات

چندی پیش اخبار ناراحت‌کننده‌ای در مورد عرضه نشدن محصولات نسل سوم تردریپر AMD منتشر شد؛ اینکه در نقشه‌ی راه محصولات نسل سوم رایزن خبری از پردازنده‌های تردریپر جدید نبود و این گمانه‌زنی به وجود آمد که AMD از ارائه‌ی نسل جدید این محصولات صرف‌نظر کرده است. اما اکنون گزارش‌های تأییدشده‌ای در مورد ارائه‌ی یک پردازنده‌ی تردریپر غول‌آسا با ۶۴ هسته و ۱۲۸ ترد‌ منتشر شده است. AMD قصد دارد این هیولای پردازنده را در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کند. قدرتمندترین پردازنده‌ی HEDT (پردازنده‌ی حرفه‌ای دسکتاپ) فعلی AMD محصول نسل دوم Threadripper W2990X است که ۳۲ هسته دارد. این محصول در حال حاضر بالاترین تعداد هسته‌ها را در رده‌ی HEDT به خود اختصاص داده است؛ اما باتوجه‌به اشتیاق پایان‌ناپذیر‌ شیفتگان فناوری برای داشتن تعداد هسته‌های بیشتر، AMD قصد دارد نسخه‌ای از این پردازنده را با ۳۲ هسته‌ی بیشتر تا پایان امسال روانه‌ی بازار کند.

شرکت AMD در حال توسعه‌ی پلتفرم جدیدی با نام X599 برای کار با پردازنده‌های آینده‌ی تردریپر است؛ ولی ممکن است نام این پلتفرم به سبب مشابهت با تراشه‌ی X599 اینتل تغییر کند. باوجوداین، به احتمال فراوان AMD از پسوند «99» در نام تراشه‌ی مادربرد جدید خود صرف‌نظر نخواهد کرد. زمان ارائه‌ی پردازنده ۶۴ هسته‌ای تردریپر احتمالا مصادف با ساخت و عرضه‌ی مادربردهای سازگار با آن از سوی شرکت‌های مختلف است.

در گزارش‌های منتشرشده تاکنون خبری از سوکت جدید برای پردازنده‌های نسل سومی تردریپر نیست و احتمالا سوکت کنونی TR4 باز هم میزبان این پردازنده‌ها خواهد بود. بنا بر روال همیشگی AMD مادربردهای کنونی احتمالا با به‌روزرسانی بایوس قادر به پشتیبانی از  پردازنده‌های جدید خواهند بود. در حال حاضر مشخص نیست که AMD برای ساخت پردازنده‌های تردریپر جدید از چه فناوری ساختی (۷ یا ۱۴ نانومتری) استفاده می‌کند. ولی عاقلانه است که تصور کنیم AMD برای جداسازی این محصولات از بازار پردازنده‌های سرور نسل سوم خود، فناوری ساخت ۱۴ نانومتری را ترجیح دهد. باوجوداین،  می‌توان انتظار داشت AMD در این مورد نیز شگفتی‌ساز ظاهر شود.

پردازنده رایزن تردریپر Threadripper AMD

این گزارش‌ها زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم پردازنده‌ی تردریپر ۶۴ هسته‌ای احتمالا در یک رده‌ی قیمت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار عرضه خواهد شد و این مدل قیمت گذاری آن را تبدیل به یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین پردازنده‌های ورک‌استیشن در دنیای کنونی خواهد کرد. با درنظرگرفتن محصولات ورک‌استیشن ۱۸ هسته‌ای اینتل که قیمت خرده‌فروشی آن‌ها در حدود ۱۸۰۰ دلار است، برچسب قیمت خرده‌فروشی پردازنده‌ی تردریپر آینده‌‌ی AMD جایگاهی ممتاز و رقابتی به این محصول خواهد بخشید. این پردازنده گزینه‌ای بسیار مناسب برای پیکربندی سرورهای محلی و کلاسترهای محاسباتی خواهد بود و در حالت کلی محدوده‌ی کاربردهای آن می‌تواند بسیار وسیع باشد.

منابع با اطمینان در مورد خط زمانی عرضه این محصول تا پایان امسال گزارشاتی ارائه کرده و استدلال می‌کنند که AMD قصد دارد در رویداد CES سال آینده پرده از محصول دیگری بردارد. در بدبینانه‌ترین حالت تا ژانویه ۲۰۲۰ پردازنده‌ی تردریپر جدید AMD را در قفسه‌های فروشگاه‌ها خواهیم دید؛ هر چند سناریوهای فعلی خبر از عرضه‌ی این محصول در اواسط سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات