احتمال بازتولید رنو تندر ۹۰ با قطعات ایرانی

یک‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق گفته‌ی قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تولید مجدد تندر ۹۰ با پیشرانه‌ی تولید داخل در دستورکار قرار دارد.
تبلیغات

بهزاد اعتمادی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که بعد از برجام با شرکت فرانسوی رنو امضا کرده بود، در چه مرحله‌ای است؟، گفت:

این قرارداد تقریبا تعلیق شده است. اگرچه شرکت رنو سرمایه‌هایی در ایران به‌جای گذاشته و رفته، به‌هر‌حال آن‌ها منتظرند توافق‌ها دوباره برگردد و کار خود را در ایران از سر بگیرند.

ناگفته‌هایی از قرارداد دولتی ایران با رنو

قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به اینکه آیا سازمان گسترش درصورت لغو تحریم‌ها، بازهم با فرانسوی‌های بدعهد وارد مذاکره خواهد شد، گفت:

بستگی به شرایط دارد. ما نمی‌خواهیم با دنیا قهر کنیم. اگر شرایط ما را بپذیرند، با آن‌ها کار می‌کنیم. به‌هر‌حال در این مدت تعلیق قرارداد، زیرساخت‌های خود را آماده می‌کنیم و اگر بار دوم این اتفاق رخ ندهد؛ یعنی آن‌قدر ظرفیت برای خود ایجاد کرده باشیم که اگر آن‌ها باردیگر ایران را ترک کردند، مجدد بتوانیم روی پای خود بایستیم.

برنامه‌ای برای تولید مشترک با خودروسازان ژاپن

اعتمادی در جواب به این سؤال که آیا با حضور نخست‌وزیر ژاپن در ایران، در حوزه‌ی صنعت خودرو هم مذاکره شد یا خیر؟ گفت:

برنامه‌ای برای تولید مشترک با خودروسازان ژاپنی نداریم.
پژو

همچنین، وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر جهت از سمت خودروسازان فرانسوی به سمت خودروسازان ژاپنی یا کره‌ای در دستورکار صنعت خودرو ایران قرار دارد؟ اظهار کرد:

به‌طورقطع این کار انجام می‌شود و حتما در برنامه قرار دارد. این در حالی است که اگر در گذشته اولویت صنعت خودروسازی ایران، همکاری با شرکت‌های فرانسوی ازجمله پژو بوده، به این دلیل است که خط‌تولید صنعت خودرو ایران براساس همکاری با شرکت پژو طراحی شده بود؛ ولی با این شرایط، به‌طورقطع استقلال از صنعت خودرو فرانسه اتفاق خواهد افتاد.

تندر نود را با پیشرانه‌ی ملی تولید خواهیم کرد

قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به این پرسش که اکنون تولید خودروهای فرانسوی ازجمله تندر و رنو ساندرو و برخی دیگر از خودروهای رنو به صفر رسیده، می‌توان این تغییر جهت را به سمت خودروسازان دیگر دنیا برد؟ چنین گفت:

ما اکنون در شرایط تحریم به‌سر می‌بریم. صنعت خودرو ایران تا آخرین قطعاتی که شرکت رنو به ایران وارد کرده بود، به خط‌تولید منتقل و استفاده کرده است و اکنون دیگر هیچ قطعه‌ای از رنو در دست نیست. موضوع تولید تندر ۹۰ با پیشرانه‌ی جدید در دستورکار قرار دارد؛ ولی اکنون نمی‌توان نوع آن را اعلام کرد؛ اما به‌هر‌حال این موضوع در دستورکار قرار دارد.

سرنوشت پلتفرم مشترک ایدرو با رنو

اعتمادی درباره‌ی سرنوشت پلتفرم مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با خودروسازان فرانسوی گفت:

دستور اول رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، پیگیری طراحی و به‌ثمر‌رساندن پلتفرم جدیدی در صنعت خودرو ایران است؛ به این معنا که او تأکید بسیاری بر تعمیق ساخت داخلی خودرو می‌کند و عملا در حوزه‌ی خودرو و نفت‌و‌گاز و پتروشیمی و سایر صنایع ازجمله فولاد و سیمان، تاحدممکن بتوان ساخت داخل را تعمیق داد.
وانت تندر نود ال نود L90

قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود:

جایی که ممکن است ساخت داخلی توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ اما به‌واسطه‌ی اولویت ما، یعنی تولید و رونق تولید، حتی اگر به دوبرابر قیمت خارجی نیز بتوانیم قطعه‌ای را در داخل بسازیم، این کار را خواهیم کرد و از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کنیم. در صنعت خودرو بعد از برجام ما استراتژی داشتیم که ۶۵۰ هزار دستگاه جدید در کشور ساخته شود؛ ولی بعد از تحریم استراتژی را عوض کردیم؛ چراکه شرکای خارجی ایران را ترک کردند و عملا خودروهایی که قبلا تولید می‌شد، دوباره در دستورکار قرار داده‌ایم.

اعتمادی گفت:

براین‌اساس، برنامه‌ی کوتاه‌مدتی طراحی شده است؛ به این معنا که برخی از کالاها وارداتی باشند؛ چراکه در دنیا، یک کشور همه کالاها را تولید نمی‌کند. ما ارزبری را کاهش می‌دهیم تا تعادل ارزی را در کوتاه‌مدت کاهش دهیم؛ اما در میان‌مدت، برنامه‌ی ما این است که بتوانیم خودروهای خود را به‌لحاظ کیفی و کمّی ارتقا دهیم تا قابلیت صادرات به کشورهای همسایه را داشته باشند و تراز ارزی ما مثبت شود.
رنو

اعتمادی درپایان اعلام کرد:

در مرحله‌ی سوم، تقویت شرکت‌های طراحی مهندسی و مراکز تحقیق‌وتوسعه و نیز جذب همکاری صاحبان فناوری این رشته‌ی صنعتی در دنیا را در دستورکار داریم و امیدواریم تا انتهای این برنامه، به طراحی پایه‌ی خودرو دست یابیم و روی این پلتفرم فیس‌های متفاوتی خواهیم داشت. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قصد دارد در سه سال آتی، به پلتفرم کاملا طراحی‌شده‌ی مهندسان داخلی دست یابد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات