حمایت مالی شرکت هواپیمایی KLM از ساخت هواپیمای V شکل

جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
پس از سال‌ها استفاده از هواپیماهایی با ترکیب بال و کابین مسافر به شکل لوله، حالا نسل جدیدی از هواپیما با ظاهری متفاوت و نیازمند به سوخت کمتر در راه است.
تبلیغات

به نظر می‌رسد با اعلام حمایت مالی شرکت KLM از ساخت هواپیمای V شکل موسوم به V پرنده یا Flying-V، سرعت بیشتری به خود بگیرد. KLM شرکت هواپیمایی هلندی است که با نام خط هواپیمایی سلطنتی هلند (Royal Dutch Airline) هم شناخته می‌شود.

1

هواپیمای V شکل به منظور بهبود و پایداری بیشتر پروازهای هواپیمایی طراحی شده است. ایده‌‌ی اصلی این طرح توسط جاستس بناد (Justus Benad) در زمانی‌که دانشجوی دانشگاه برلین بود، بیان شد و سپس توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی دلف (Delf University of Technology) در هلند، مورد بررسی بیشتر قرار گرفت.

طراحی جالب و منحصر‌به‌فرد این هواپیما به‌گونه‌ای است که مسافران، مخزن سوخت و صندوق بار، همگی در بال‌های هواپیما جا داده شده‌اند. گفته‌می‌شود این طراحی باعث کاهش سوخت هواپیما می‌شود و در نتیجه این هواپیما برای پیمودن مسافت‌های طولانی مناسب است.

طراحان این هواپیما ادعا می‌کنند که این هواپیما درحالی‌که تعداد مسافری تقریباً برابر با Airbus A350-900  را جابه‌جا می‌کند، مصرف سوخت آن ۲۰ درصد کمتر از Airbus A350-900 خواهد بود. پرواز-V می‌تواند ۳۱۴ مسافر را حمل کند درحالی‌که Airbus A350 ظرفیت بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ مسافر را دارد. نکته‌ی جالب دیگر این است که فاصله‌ی دو لبه‌ی بال‌های این هواپیما دقیقاً مشابه A350 و برابر با ۶۵ متر است. این ویژگی از این نظر اهمیت دارد که برای استفاده از این هواپیمای جدید نیازی به فراهم کردن زیرساخت‌های هواپیمایی جدید نیست و می‌تواند از مسیرها، گیت‌ها و آشیانه‌های مخصوص A350 استفاده کند.

flying V

پیتر اِلبرز (Pieter Elbers) رئیس شرکت KLM در این مورد می‌گوید:

در سال‌های اخیر شرکت KLM یکی از پیشتازان فعالیت در زمینه‌ی بهبود و پایداری صنعت هوانوردی بوده‌است. ما بسیار خوشحال هستیم که در این زمینه با دانشگاه دلف همکاری کنیم چون ارتباط خوبی با شرکت KLM دارند و همکاری با آن‌ها نقطه عطف بزرگی برای ما است که بتوانیم در صنعت هوانوردی گام‌های بلندی برداریم.

از طرف دیگر رولوف ووس (Roleof Vos) سرپرست پروژه در دانشگاه دلف معتقد است چنین خلاقیتی می‌تواند به‌عنوان نیروی محرکی باشد که باعث ایجاد طرح‌های خلاقانه‌تر در آینده شود، هر چند دنیای تکنولوژی در حال حاضر در تلاش است که بتواند هواپیماهای غول‌پیکری بسازد که به‌جای سوخت از برق استفاده می‌کنند.

او در مورد هواپیماهای برقی گفته است:

الکتریکی کردن همه‌ی ناوگان هوایی تقریباً غیرممکن است و حتی تا ۳۰ سال دیگر هم امکان این کار فراهم نمی‌شود. مهم‌ترین دلیل این است که هواپیماهای الکتریکی بسیار سنگین هستند و نمی‌توانند در عین حمل مسافر از فراز اقیانوس اطلس عبور کنند. بنابراین ما باید تکنولوژی‌های جدیدی را بیابیم که با آن بتوانیم مصرف سوخت در هواپیماها را تا حد قابل توجهی کاهش دهیم.سال‌ها است که هواپیماهای معمول که ترکیبی از یک لوله و بال‌ها هستند در دنیا استفاده می‌شوند. در طراحی جدید هواپیما گونه‌ای همراهی بین بال‌ها و کابین مسافر وجود دارد. کابین مسافر خودش می‌تواند در بلند شدن هواپیما از روی زمین کمک کننده باشد و بنابراین نیروی آیرودینامیک کمتری تولید می‌کند. بخش بزرگی از کاهش صرف سوخت در این هواپیما نتیجه‌ی همین کاهش نیروی آیرودینامیک است. علاوه‌بر این کاهش وزن این هواپیما نسبت به هواپیمای معمولی هم در کاهش سوخت آن مؤثر است. پرواز-V قدری از A350 کوچکتر است و بنابراین مقدار سطحی از آن که با هوا در تماس است کمتر خواهد بود. در نتیجه اصطکاک کمتری بین هواپیما و هوا ایجاد خواهد شد. این یعنی V پرنده سوخت کمتری نیاز خواهد داشت.

کاهش سوخت مورد نیاز اثرات جانبی هم دارد که برای شرکت KLM مهم است. مهم‌ترین اثر جنبی کاهش سوخت، کاهش تولید دی اکسید کربن است.

flying V

محققان امیدوار هستند که بتوانند تا شهریور ماه امسال  این هواپیما را در مقیاس کوچک آماده کنند و به‌گفته ووس، مدل آزمایشی این هواپیما و کابین آن در مهرماه امسال و در یکصدمین سالگرد آغاز به کار شرکت KLM در  فرودگاه شیفول آمستردام (Schiphol airport ) برای عموم به نمایش گذاشته خواهد شد. انتظار می‌رود نمونه‌ی واقعی این هواپیما تا سال ۲۰۴۰ یا ۲۰۵۰ به ناوگان هوایی اضافه شود.

ووس به سی ان ان گفته:

این طراحی هنوز تست‌های دقیق‌تری نیاز دارد. ما تست‌های عددی بسیار و آزمایش مقدماتی تونل باد را روی آن انجام داده‌ایم اما تست‌های بیشتری در تونل باد و در سرعت‌های بالا و پایین نیاز داریم تا بتوانیم مطمئن شویم این طراحی همانگونه که ما تصور می‌کنیم، واقعاً مصرف سوخت کمتری دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات