نگاهی کوتاه به استون مارتین DB6 ولانته برقی

توسعه‌ی خودروهای الکتریکی سرعت زیادی گرفته است و تمامی شرکت‌ها نهایت تلاش خود را در این مسیر انجام می‌دهند. این بار نوبت استون مارتین است که نوآوری خود را به رخ دیگران بکشد.

استون مارتین به‌تازگی یک DB6 کلاسیک را با فناوری تمام الکتریکی بازسازی کرده است. پاول اسپایرز، مسئول بخش اجرایی استون مارتین، معتقد است که هر محصولی باید تا صد سال به شهرت خودش باقی بماند و نباید وارد موزه‌ها شود. البته این مسئله برنامه‌ی کلی استون مارتین برای آینده‌ی خود نیست.

DB6 الکتریکی

آن‌ها قصد ندارند خودروهای احتراق داخلی را از رده خارج کنند. وی معتقد است که مشتریان آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته‌ی اول افرادی هستند که به‌دنبال جایگزینی خودروهایی با سوخت فسیلی با انواع الکتریکی هستند و دسته‌ی دوم هم نسل جدیدی هستند که با بو و صدای پیشرانه‌های احتراق داخلی آشنا نیستند. اسپایرز این ایده را پیوند قلب نامیده است. ساخت خودرویی تمام الکتریکی در قالب و بدنه‌ی خودرویی کلاسیک. آن‌ها در این مسیر حتی روزنه‌ای اضافی نیز در بدنه ایجاد نکرده‌اند.

به‌جای پیشرانه‌ی خطی ۶ سیلندری که ۴۹ سال پیش روی این خودرو قرار گرفت، این DB6 از ماژولی شامل باتری، موتور و نرم‌افزار کنترلی، ساخته شده است. این ماژول دقیقا به‌جای پیشرانه‌ی قبلی این خودرو نصب شده است. اطلاعات زیادی درباره‌ی این خودرو منتشر نشده است اما مواردی از این قبیل که نسخه‌ی تولید انبوه کمی با این نمونه‌ی فعلی تفاوت خواهد داشت و اینکه وزن و قدرت این خودرو دقیقا برابر با نسخه‌ی اصلی است، پیش‌بینی می‌شوند.

DB6 الکتریکی

شاید به نظر شما تولید نسخه‌ی الکتریکی از خودرویی کلاسیک کمی آشنا به نظر برسد. درست است؛ سال گذشته جگوار با سری E دقیقا همین کار را کرد اما اسپایرز معتقد است که استون مارتین زودتر از جگوار این کار را شروع کرده است. با اینکه درباره‌ی ایده‌ی پایه‌ی این محصول کاملا صحبت شده است اما هیچ جزئیاتی از آن در اختیار نیست. گمان می‌رود که در این خودرو از همان جعبه‌دنده‌ی پنج سرعته‌ی اصلی که قابلیت تبدیل به جعبه‌دنده‌ی تک‌سرعته دارد، استفاده شده است. در این خودرو خبری از سیستم خنک‌کننده‌ی قدیمی هم نیست.

طبق گفته‌ی شرکت سازنده، در نسخه‌ی تولید انبوه شاهد قابلیت شارژ سریع هم خواهیم بود. از ظاهر این خودرو اصلا مشخص نیست که در آن از فناوری پیشران الکتریکی استفاده شده است. حتی لوله‌های اگزوز هم در آن دیده می‌شوند تا ظاهر آن را تا جایی که ممکن است شبیه به مدل اصلی نگه دارند. تنها تفاوت آن، جایگزینی پورت شارژ به‌جای باک بنزین است. داخل خودرو هم اوضاع به همین صورت است. دقیقا همان طراحی داخلی مدل اصلی در کابین این خودرو دیده می‌شود با این تفاوت که حال فقط عقربه‌ی سرعت‌شمار کار می‌کند و باقی عقربه‌ها نمادین هستند. اسپایرز وعده داده است که مدل تولید انبوه این خودرو تمامی ملزومات یک خودروی الکتریکی را دارا است. 

DB6 الکتریکی

با وجود جعبه‌دنده‌ی دستی، دیگر نیازی به نیم‌کلاچ گرفتن و کلاچ گرفتن نیست و به‌راحتی می‌توان آن را در حالت تک‌سرعته قرار داد. شتاب اولیه‌ی این خودرو کمی از آنچه که انتظار می‌رود کمتر است و نیاز است تا حسابی پدال گاز را فشار داد. در این نسخه از DB6 خبری از سیستم کنترل تعادل نیست اما  نبود این سیستم هم حس نمی‌شود. سرعت‌گیری این خودرو به خوبی مدل اصلی و بنزینی آن نیست اما در عوض، رانندگی بی‌صدا، نرم و بدون آلودگی به ارمغان می‌آید. 

DB6 الکتریکی

شتاب‌گیری این خودرو در دنده‌های ۲ و ۳ بسیار ملموس‌تر از دیگر دنده‌ها است. غیر از موارد ذکر شده، باقی خصوصیات این خودرو نسبت به مدل اصلی تغییر زیادی نکرده است. برای همگام شدن با استانداردهای مدرن، DB6 از چسبندگی و تعادل بیشتری برخوردار است و شاسی خودرو هم کمی بهینه‌سازی را تجربه کرده است. تولید نسخه‌ی الکتریکی از خودروی کلاسیک DB6، نشان از قابلیت الکتریکی‌سازی هر خودرویی دارد. پیشرانه‌ای که از DB6 حذف شده است، در DB4, DB5, DBS دیده می‌شود. پس ظرفیت زیادی برای انجام این کار با خودروهای کلاسیک دیگر هم وجود دارد. به‌گفته‌ی او، هزینه‌ی تقریبی این بازسازی چیزی حدود ۲۵۳ هزار دلار بوده است. هدف تولیدکنندگان این است که ۳۰۰ دستگاه از ۳۰۰۰ دستگاه خودروی کلاسیک فروخته شده را بازسازی کرده و آن‌ها را به فناوری پیشران الکتریکی مجهز کنند.  

منبع autocar

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید