آیا اسکوتر برای سواری ایمن است؟

جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
مطالعه 7 دقیقه
با وجود تبلیغات فراوان برای استفاده از اسکوترها، اما نبود زیرساخت مناسب باعث ایجاد صدمات و مشکلاتی برای اسکوترسواران در نقاط مختلف دنیا شده است.
تبلیغات

اندرو هاردی روی اسکوتر برقی خود از خیابانی در مرکز شهر لس آنجلس عبور می‌کرد که خودرویی با سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت به او برخورد و حدود ۴ متر در هوا پرت کرد؛ هاردی سرش به پیاده‌رو برخورد کرد و بیهوش شد. شکستن دو استخوان در هر کدام از پاها و استخوان ران به همراه کشکک زانو، آسیب‌دیدگی یکی از ریه‌ها، شکستن سه مهره گردن به اضافه آسیب‌دیدگی جدی سر جوان ۲۶ ساله، از جمله عواقب این تصادف هولناک بودند.

هاردی که کلاه ایمنی نپوشیده بود، گفت:

برادرم تصور کرد من مرده‌ام.

پزشکان به هاردی گفتند که او احتمالاً تا آخر عمر فلج شده است. پنج ماه بعد، او آموخت که دوباره راه برود. اما اندرو هاردی می‌گوید دیگر هرگز سوار اسکوتر نخواهد شد. هاردی گفت:

اسکوتر نباید در دسترس مردم باشد. استفاده از این چیزها مانند آرزوی مرگ است.

از آنجا که اسکوترهای الکتریکی در بیش از ۱۰۰ شهر سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیاری از افرادی که روی آن‌ها سوار می‌شوند در بخش اورژانس بیمارستان‌ها با صدمات جدی روبه‌رو می‌شوند و در این حالت به سر می‌برند. برخی دیگر نیز در همان لحظات ابتدایی کشته شده‌اند. اگرچه آمار جامعی از مرگ‌ومیر ناشی از تصادف اسکوتر در دسترس نیست، اما حساب سرانگشتی خبرگزاری آسوشیتدپرس از گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۸، حداقل ۱۱ مورد مرگ‌ومیر اسکوترسواران در ایالات متحده به ثبت رسیده است. ۹ نفر از این افرد سوار بر اسکوترهای اجاره‌ای و دو نفر دیگر سوار بر اسکوتر شخصی خود بودند.

scooter / اسکوتر

با نزدیک شدن به تابستان، این آمارها بدون شک رشد خواهند کرد؛ زیرا افراد بیشتری سوار بر اسکوتر به خیابان‌ها می‌روند. با وجود خطرات بالقوه، تقاضا برای اسکوترهای دوچرخ که توسط شرکت‌های محبوب لایم (Lime) و برد (Bird) عرضه می‌شوند، همچنان افزایش می‌یابد. به‌گفته انجمن ملی حمل‌ونقل شهری، تنها در ایالات متحده طی سال ۲۰۱۸، حدود ۳۸/۵ میلیون سفر با اسکوتر اجاره‌ای انجام گرفت.

کاربران این وسیله احساس پرواز آزاد با اسکوتر را که به‌صورت پایه به اندازه اسکیت‌برد هستند، تحسین می‌کنند و می‌توانند با آن‌ها به سرعت حدود ۲۵ کیلومتربرساعت برسند. اسکوترها همچنین ارزان و راحت هستند و هزینه‌ای حدود ۱ دلار برای باز کردن قفل آن‌ها با برنامه کاربردی روی گوشی هوشمند و حدود ۱۵ سنت در هر دقیقه برای سواری بر جا می‌گذارند. در بسیاری از شهرها پس از اینکه اسکوترسوار به مقصد خود می‌رسد، می‌تواند آن‌ها را در هر نقطه‌ای پارک کند.

اما عابرین پیاده و رانندگان خودرو در بهترین حالت اسکوتر را عامل مزاحمت و در بدترین حالت خطر تلقی می‌کنند.  در عین حال، شهرها به سختی می‌توانند با اسکوترها سازگاری پیدا کنند. در بسیاری از موارد شرکت‌های اجاره اسکوتر، بدون هشدار آن‌ها را شب‌ها بدون هیچ‌گونه هشداری در پیاده‌روها قرار می‌دهند.

Electric Scooter / اسکوتر برقی

مقررات از هر محل به محلی دیگر متفاوت است. در نیویورک و کالیفرنیا، قرار دادن اسکوترهای الکتریکی در جاده و پیاده‌رو‌های عمومی غیرقانونی هستند، هرچند که سواران به‌طور معمول قانون را رعایت نمی‌کنند. هفته گذشته و دقیقاً یک روز پس از آن‌که اسکوتر در شهر هلسینگ‌بورگ سوئد ارائه شد، یکی از اسکوترسواران با خودرو تصادف کرد. به‌دنبال مرگ اسکوترسوار، بلافاصله درخواست فوری برای ممنوعیت استفاده از آن‌ها در هلسینگ‌بورگ ارائه شد. در شهر نشویل ایالت تنسی آمریکا، به‌دنبال کشته شدن یکی از اسکوترسواران، شهردار هشدار داد که اپراتورهای ارائه اسکوتر، ۳۰ روز برای قانونی کردن اقدامات خود یا روبه‌رو شدن با پیشنهاد ممنوعیت استفاده فرصت دارند.

آن هایدالگو، شهردار پاریس در پاسخ به مشاهده هزاران اسکوترسوار در خیابان‌های پایتخت فرانسه، روز پنج‌شنبه هفته گذشته مقررات جدیدی برای محدود کردن اپراتورهای اسکوتر و محدودیت سرعت ۸ کیلومتربرساعت در مناطق دارای ترافیک سنگین وضع کرد. شهرداری پاریس همچنین جریمه ۱۳۵ یورو (۱۵۰ دلار) برای هر کسی که در پیاده‌روها اسکوترسواری کند، قرار داد.

ایزابل آلبرتین، پیانیست اپرای مشهور گارنیه در پاریس، به‌دنبال تصادف چند ماه پیش با اسکوتر، دو شکستگی در دست راستش ایجاد شد. آلبرتین مقامات شهری را تحت پیگرد قانونی قرار داد و سازمانی برای پیگیری ممنوعیت استفاده از اسکوتر در شهر ایجاد کرد. او به روزنامه لوپاریسین گفت:

پیاده‌روهای پاریس، یک تیمارستان کامل است. ما عابرین پیاده کاملاً ناامن هستیم.

دستیابی به اطلاعات مربوط‌به صدمات یا تلفات ناشی از اسکوتر باتوجه‌به اینکه صنعت بسیار جدیدی به شمار می‌رود، دشوار است. در آستین ایالت تگزاس، مقامات بهداشت عمومی که با مراکز کنترل بیماری همکاری می‌کنند، ۱۹۲ مورد تلفات مربوط‌به اسکوتر طی سه ماه در سال ۲۰۱۸ گزارش کردند. تقریبا نیمی از آسیب‌ها مربوط‌به سر افراد بود؛ از جمله می‌توان به ۱۵ درصد آسیب‌های مغزی مانند صدمه و خونریزی اشاره کرد. کمتر از ۱ درصد اسکوترسواران آسیب‌دیده، کلاه ایمنی داشتند.

Uber electric scooter / اسکوتر برقی اوبر

دکتر تاراک تریودی، پزشک اتاق اورژانس لس آنجلس می‌گوید:

برد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اجاره اسکوتر، در سپتامبر ۲۰۱۷ اسکوترهای خود را راهی خیابان‌های سانتا مونیکا کالیفرنیا کرد؛ در عرض چند ماه تعداد زیادی از اسکوترسواران راهی اتاق اورژانس شدند. من فکر نمی‌کنم جاده‌های ما برای ورود اسکوتر آماده باشد.

سال بعد، تریودی و همکارانش ۲۴۹ آسیب ناشی از تصادف اسکوتر را گزارش کردند که بیش از ۴۰ درصد آن را آسیب‌های سر تشکیل می‌داد. تنها ۴ درصد از اسکوترسواران آسیب‌دیده کلاه ایمنی داشتند.

برد و لایم هر دو به اسکوترسواران توصیه می‌کنند که از کلاه ایمنی استفاده کنند و ده‌ها هزار کلاه ایمنی نیز به‌صورت رایگان تحویل سواران دادند. اما سال گذشته برد با پیشنهاد ایالت کالیفرنیا برای اجباری کردن استفاده از کلاه ایمنی توسط اسکوترسواران مخالفت کرد. برد ادعا می‌کرد که اسکوترسواران باید از قوانین مشابهی با رانندگان موتورسیکلت الکتریکی پیروی کنند؛ زیرا آن‌ها نیازی به استفاده از کلاه ایمنی مخصوص ندارند. 

برد ادعا می‌کند که الزامات کلاه ایمنی برای اسکوترسواران ناخوشایند است و می‌تواند به کاهش تعداد اسکوتر در جاده‌ها منجر شود. برد تقریبا به‌طور خلاف روند معمول استدلال می‌کند که به‌جای تعداد کمتر، بهتر است اسکوترسواران بیشتری در جاده حضور داشته باشند، زیرا تعداد بیشتر رانندگان را مجبور به توجه به آن‌ها می‌کند.

scooter / اسکوتر

پل استیلی وایت، مدیر حمایت و سیاست ایمنی برد در این زمینه گفت:

ایمنی با افزایش تعداد افراد (حاضر در خیابان) مرتبط است؛ هنگامی که رانندگان بدانند مردم بیشتری در خیابان هستند، بنابراین آن‌ها بیشتر توجه و مراقبت می‌کنند.

اجبار مردم برای پوشیدن کلاه ایمنی، خود یک چالش است. اسکوترسواران نمی‌خواهند در معرض شپش‌ها یا میکروب‌هایی قرار بگیرند که می‌توانند در کلاه‌های ایمنی مشترک وجود داشته باشند و بسیاری از آن‌ها بی‌اختیار تصمیم‌هایی می‌گیرند. به همین علت هنگام سواری با اسکوتر کلاه ایمنی نمی‌پوشند.  شرکت‌های اجاره اسکوتر به‌طور کلی سوار شدن روی این وسایل نقلیه را به کسانی که ۱۸ سال یا بالاتر دارند، محدود می‌کنند. اما برخی کودکان یا والدین آن‌ها راه‌های دیگری را امتحان کرده‌اند. پسری پنج ساله در اوکلاهما که با مادرش روی اسکوتر سواری می‌کرد، پس از تصادف با خودرو و جان سپرد. 

Uber electric scooter / اسکوتر برقی اوبر

برد و لایم در حال تلاش برای ایمن‌ ساختن اسکوتر هستند. پس از مشاهده موارد مرگ‌ومیر مرتبط با اسکوتر، برد ارائه خدمات خود پس از نیمه‌شب را متوقف کرد. لایم نیز در برخی شهرها اجاره اسکوتر را در شب متوقف کرد، اما هم‌اکنون اسکوتر در بیشتر مناطق هنگام شب در دسترس هستند.

لایم همچنین طراحی اسکوتر خود را به‌روزرسانی کرده است و آن‌ها را با پایه چرخ بزرگ‌تر و تعلیق و ترمز بهتر ارائه می‌دهد. برد نیز ترمزهای بادوام‌تر و سخت‌افزار تقویت شده برای جلوگیری از نواقص احتمالی ارائه کرده است.

هر دو شرکت، مسئولان شهرها را برای ساخت خطوط دوچرخه و زیرساخت‌های بهتر تحت فشار قرار داده‌اند، زیرا سواران آن‌ها در جاده‌ها و ترافیک طبق شرایطی که برای خودرو و کامیون طراحی شده‌اند، تردد می‌کنند.

لایم در این زمینه گفت:

واقعیت این است که خودروها سالانه بیش از هر نوع وسیله حمل‌و‌نقل دیگری، انسان‌ها را به قتل می‌رسانند. ما باید این موضوع را با مسئولان شهرها در میان بگذاریم، افراد را از وسایل نقلیه خود بیرون بکشیم و شهرهایی ایجاد کنیم که ابتدا مردم را به استفاده از زیرساخت‌های هوشمند برای محافظت از سواران، مجبور می‌کنند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات