افزایش وزن در زنان در اثر خوابیدن زیر نور مصنوعی

پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی دانشمندان مؤسسه ملی سلامت، خوابیدن در اتاقی که دارای نور مصنوعی یا نور تلویزیون است، می‌تواند احتمال ابتلای فرد را به افزایش وزن و چاقی، افزایش دهد.
تبلیغات

پژوهشی که به‌تازگی در مجله‌ی JAMA Internal Medicine منتشر شده است، نخستین مطالعه‌ای است که به احتمال وجود یک ارتباط بین مواجهه با نور مصنوعی در هنگام خواب شبانه و افزایش وزن در زنان اشاره می‌کند. بر این اساس، خاموش کردن چراغ‌ها در هنگام خواب، می‌تواند شانس چاق‌شدن را کاهش دهد.

پژوهشگران از اطلاعات پرسش‌نامه‌ای ۴۳٬۷۲۲ زن استفاده کرده‌اند که با هدف بررسی عوامل خطرساز سرطان سینه و دیگر بیماری‌ها جمع‌آوری شده بود. شرکت‌کنندگان دارای محدوده‌ی سنی ۳۵ تا ۷۴ سال بودند؛ اما سابقه‌ای از ابتلا به سرطان یا بیماری قلبی عروقی نداشتند. همچنین هیچ‌کدام از افراد درنظر گرفته شده جزو کارمندان شیفتی (که گاهی شب‌ها بیدار می‌ماندند و روزها می‌خوابیدند) نبوده و نیز هیچ‌کدام از این زنان در هنگام آغاز مطالعه باردار نبودند.

شرکت‌کنندگان با استفاده از پرسش‌نامه‌ها، وضعیت خواب خود را توضیح داده بودند: خوابیدن در اتاق تاریک، خوابیدن زیر نور چراغ خواب یا نور تلویزیون یا نور مصنوعی دیگر. اندازه‌گیری‌های مربوط‌به وزن نیز درنظر گرفته شد.

نتایج این مطالعه نشان می‌داد که چاقی و افزایش وزن، با مواجهه با نور مصنوعی در هنگام خواب شب ارتباط دارد. درحالی‌که استفاده از یک چراغ خواب کوچک با افزایش وزن ارتباطی نداشت، احتمال داشتن ۵ کیلوگرم افزایش وزن در زنانی که زیر نور مصنوعی یا نور تلویزیون می‌خوابیدند، ۱۷ درصد بیشتر بود. ارتباط اضافه وزن با نوری که از خارج از اتاق خواب می‌آمد، متوسط بود. پژوهشگران اثر احتمالی عدم استراحت کافی را نیز درنظر گرفتند. دیل سندلر نویسنده‌ی این مطالعه می‌گوید:

اگرچه خواب ضعیف به‌خودی‌خود با چاقی و افزایش وزن مرتبط بود ولی این عامل ارتباطات بین مواجهه با نور مصنوعی هنگام خواب و افزایش وزن را توضیح نمی‌داد.

چاندرا جکسون دیگر نویسنده‌ی مطالعه به این نکته اشاره می‌کند که برای بسیاری از افراد که در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند، مواجهه با نور در هنگام خواب شب معمول است و این مطلب باید درنظر گرفته شود. نورهای موجود در شب مثلا چراغ‌های خیابان‌ها، نورهای جلوی فروشگاه‌ها و دیگر منابع نور ممکن است موجب سرکوب هورمون ملاتونین و برهم خوردن چرخه‌ی طبیعی ۲۴ ساعته نور و تاریکی ریتم‌های شبانه‌روزی شود. جکسون توضیح می‌دهد:

انسان‌ها ازلحاظ ژنتیکی با محیط‌های طبیعی متشکل از نور خورشید در هنگام روز و تاریکی در هنگام شب عادت دارند. مواجهه با نور مصنوعی در هنگام شب ممکن است موجب تغییر هورمون‌ها و دیگر فرایندهای بیولوژیکی شود آن چنان که موجب افزایش خطر بروز مشکلات سلامتی نظیر چاقی شود.

پژوهشگران با درنظر گرفتن این نکته که شاید عوامل دیگری در ارتباط بین نور مصنوعی و افزایش وزن نقش داشته باشند، عوامل تأثیرگذار دیگری مانند سن، داشتن همسر یا فرزند در خانه، نژاد، وضعیت اجتماعی‌اقتصادی، میزان مصرف کالری و فعالیت جسمی را درنظر گرفتند؛ اما نتیجه تغییری نکرد. در این مطالعه مردان مشارکتی نداشتند. مارک پارک، نویسنده‌ی مقاله با اشاره به این نکته که پژوهش آن‌ها پیشنهادکننده‌ی یک استراتژی سلامتی عمومی پایدار برای کاهش شیوع چاقی در زنان است، می‌گوید:

رژیم غذایی ناسالم با کالری زیاد و سبک زندگی بی‌تحرک، از معمول‌ترین عوامل ذکرشده‌ی مؤثر در زمینه‌ی چاقی هستند. این مطالعه بر اهمیت نقش نور مصنوعی در شب تأکید می‌کند و روشی را برای بهبود سلامتی پیش روی زنانی می‌گذارد که شب‌ها زیر نور می‌خوابند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات