افزایش سرعت ذوب بزرگ‌ترین سکوی یخی دنیا

شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران دریافته‌اند سرعت ذوب‌ سکوی یخی راس، بزرگ‌ترین سکوی یخی دنیا، بسیار سریع‌تر از حدانتظار درحال‌وقوع است.
تبلیغات

بخشی از بزرگ‌ترین سکوی یخی دنیا ۱۰ برابر سریع‌تر از سایر بخش‌های آن درحال‌ذوب‌شدن است. آب‌شدن سریع این سکوی یخی بیانگر چگونگی واکنش آن به تغییرات اقلیمی  است. پژوهش روی «سکوی یخی راس» در جنوبگان نشان می‌دهد که بخشی از آن به‌دلیل ورود آب نسبتاً گرم اقیانوس  به حفره‌ی زیر این سکو درحال ذوب‌شدن است. این یافته‌ها به‌معنای افزایش آب دریاها در آینده خواهد بود؛ زیرا سکوی یخی راس نقش مهمی در ثابت نگه‌داشتن این منطقه‌ی وسیع‌تر جنوبگان ایفا می‌کند.

سکوی یخی مذکور که ابعادی به بزرگی کشور فرانسه دارد، در بخش جنوبی دریای راس جنوبگان شناور است و ضخامت برخی بخش‌های آن به ۷۵۰ متر نیز می‌رسد. سکوهای یخی به‌طور مداوم ازطریق یخچال‌هایی شکل می‌گیرند که آن‌ها را تغذیه می‌کنند. آن‌ها مثل ترمز برای یخچال‌ها عمل و میزان ذوب سطح یخچال‌ها را تعدیل می‌کنند. در سایر بخش‌های جنوبگان، آب‌های اعماق اقیانوس طی سال‌های اخیر، باعث نازک‌شدن برخی سکوهای یخی شده‌اند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد وسعت کلی سکوی یخی راس پایدار مانده است.

جنوبگان

به‌نظر می‌رسد سکوی یخی راس در‌مقایسه‌با سکوهای یخی جنوبگان نسبتا پایدار مانده است

بااین‌حال، دانشمندان طی چند سال گذشته وضعیت تعامل بخش شمالی-غربی سکوی یخی راس را با اقیانوس زیر آن ثبت کرده‌ و دریافته‌اند، آفتاب به گرم‌شدن سطح آبی منجر می‌شود که به حفره‌ی زیر این سکو جریان دارد و سرعت ذوب‌شدن آن را به‌خصوص در طول ماه‌های تابستان افزایش می‌دهد. دکتر کریگ استوارت، از مؤسسه‌ی ملی پژوهش‌های آب‌وهوا در نیوزیلند می‌گوید:

به‌طورکلی اعتقاد بر این است که پایداری سکوهای یخی به قرارگیری آن‌ها درمعرض آب‌های گرم اعماق اقیانوس مرتبط است؛ اما ما دریافتیم گرم‌شدن سطح آب دراثر تابش نور خورشید نیز نقش مهمی در ذوب سکوهای یخی ایفا می‌کند.
جنوبگان

اهمیت این یافته‌ها بدین‌دلیل است که سکوی یخی راس مانع از ورود یخ‌ِ برخی از بزرگ‌ترین یخچال‌های دنیا به جنوبگان غربی می‌شود و بدین‌ترتیب، یخسار این منطقه را پایدار نگه‌ می‌دارد. دکتر پل کریستوفرسن، از مؤسسه‌ی پژوهش اسکات پلار در کمبریج انگلستان می‌گوید:

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند وقتی سکوهای یخی فرومی‌ریزند، یخچال‌های تغذیه‌کننده‌ی آن‌ها افزایش می‌یابند. تنها تفاوت این پژوهش را می‌توان ابعاد سکوی یخی راس دانست که بیش از صد برابر بزرگ‌تر از یخسارهایی است که تاکنون شاهد ازبین‌رفتن آن‌ها بوده‌ایم. ذوب این سکوی یخی تحت‌تأثیر منطقه‌ی وسیع اقیانوس باز مقابل آن است که به‌‌دلیل بادهای شدید دریایی، خالی از یخ دریا شده است. این منطقه که به آن «یخ پیرامون دریای راس» (Ross Sea Polynya) می‌گویند، در تابستان نورخورشید را به‌سرعت جذب می‌کند و به‌تبع آن بر ذوب‌شدن حفره‌ی سکوی یخی تأثیر می‌گذارد.
جنوبگان

نتایج اخیر نشان می‌دهد شرایط حفره‌ی سکوی یخی راس بسیار بیش از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، ارتباط تنگاتنگی با سطح اقیانوس و اتمسفر دارد و درنتیجه، سرعت ذوب‌شدن بخش‌های نزدیک به جلو یخ فورا به تغییرات در بالاترین لایه‌ی اقیانوس واکنش نشان می‌دهد. دکتر استوارت می‌گوید:

تغییرات اقلیمی احتمالا به کاهش یخ دریا و افزایش سطح دمای اقیانوس در دریای راس منجر می‌شود و متعاقب آن سرعت ذوب‌شدن در این منطقه در آینده افزایش خواهد یافت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات