IDC: فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه اول 2019 کاهش یافته است

بنابه اعلام IDC، میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول ۲۰۱۹ کاهش یافته است. در این بازه‌ی زمانی جایگاه هواوی با گذر از اپل یک پله ارتقا پیدا کرده است.

درحالی‌که سامسونگ در سال گذشته موفق شد تا جایگاه نخست برترین فروشنده‌ی گوشی‌های هوشمند جهان را حفظ کند، هواوی در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ با عبور از اپل توانست جایگاه دوم برترین فروشنده‌ی گوشی‌ هوشمند را به خود اختصاص دهد. در طی هفت سال گذشته این اولین‌بار بود که جایگاه اول و دوم در اختیار دو شرکت اپل و سامسونگ قرار نداشت. شرکت هواوی در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ نیز موفق شد تا جایگاه دوم را همچنان برای خود حفظ کند اما در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸، اپل مجددا جایگاه دوم را از آن خود کرد. حال امروز مشخص شده که این شرکت چینی در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ نیز با گذر از اپل یک‌بار دیگر به جایگاه دوم فهرست پرفروش‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند دست یافته است.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸ جمعا ۳۱۰.۸ میلیون گوشی در سراسر جهان به‌فروش رسانده‌اند که نسبت به سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ با ۶.۶ درصد کاهش همراه بوده است. برای مقایسه باید اشاره کرد که در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸ شرکت‌های مورد اشاره جمعا ۳۳۲.۷ میلیون گوشی به بازار عرضه کرده بودند. در بین پنج شرکت برتر فهرست، فقط ویوو و هواوی نسبت به سال قبل تعداد بیشتری گوشی هوشمند روانه‌ی بازارها کرده‌اند. در تصویر زیر می‌توانید فهرست تهیه شده توسط IDC را مشاهده کنید که در آن میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۹ به‌طور خلاصه اعلام شده است.

فروش گوشی های هوشمند در سال 2019

سامسونگ، هواوی و اپل

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، میزان فروش سامسونگ ۰.۴ درصد کاهش یافته و از ۲۳.۵ درصد به ۲۳.۱ درصد رسیده است. بدین ترتیب این شرکت نسبت به بازه‌ی زمان مشابه در سال گذشته ۶.۳ میلیون گوشی هوشمند کم‌تری به‌فروش رسانده است. بدین ترتیب میزان فروش گوشی هوشمند توسط این غول فناوری کره‌ای در بازه‌ی زمانی یاد شده ۷۱.۹ میلیون گوشی بوده است. سامسونگ در کل حدود یک پنجم سهم بازار را در اختیار دارد که نسبت به قبل تغییری در آن نمی‌بینیم. به‌نظر می‌رسد که دو گوشی هوشمند گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس فروش خوبی را در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ تجربه کرده‌اند اما سامسونگ در این بازه‌ی زمانی بخشی از بازار گوشی‌های میان‌رده‌ی خود را از دست داده است. همچنین گوشی هوشمند گلکسی اس ۱۰ مدل ۵جی نیز کمک چندانی به این شرکت کره‌ای نکرده است.

فروش هواوی نسبت به سال قبل ۷.۲ درصد افزایش داشته و اکنون ۱۹ درصد سهم بازار در اختیار این شرکت است. این اولین‌بار است که هواوی با چنین اختلافی از اپل پیشی گرفته و به سامسونگ نزدیک شده است. حال شرکت چینی یاد شده از هر زمان دیگری نسبت به رقیب آمریکایی خود به رقیب کره‌ای نزدیک‌تر شده است. هواوی موفق شده تا حالت دوقطبی بودن بازار گوشی‌های هوشمند را از میان بردارد. این موفقیت در حالی به‌دست آمده که حتی دو گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۳۰ و هواوی پی ۳۰ پرو از ابتدای سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ به بازار عرضه نشده بودند. ظاهرا میزان تقاضا برای محصولات رده‌بالای هواوی همچنان در حال افزایش است و به‌طور هم‌زمان گوشی‌های سری آنر این شرکت ازطریق کانال‌های آنلاین به‌فروش می‌رسند. هواوی به‌خصوص در چین نمونه کارهای خوبی ارائه داده و همه‌ی بخش‌ها را در این کشور هدف قرار داده است.

با افزایش تمرکز اپل به خدمات، سهم این شرکت  در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری ۴ درصد کاهش یافته و از ۱۵.۷ درصد به ۱۱.۷ درصد رسیده است. با وجود این شرایط و باتوجه‌به اینکه اپل برنامه‌ای برای ورود به بازار ۵جی ندارد، رقبای این شرکت هر کدام بخشی از سهم اپل را در بازار از آن خود کرده‌اند و به‌نظر نمی‌رسد این وضعیت تا پایان سال جاری تغییری داشته باشد. درهرحال توافق بین اپل و کوالکام می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌های کوپرتینویی‌ها را در بازار گوشی‌های هوشمند تغییر دهد.

تسلط چینی‌ها

در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ فروش شیائومی نیز با کاهش ۰.۴ درصدی همراه بوده و به ۸ درصد رسیده است. فروش ویوو ۱.۹ درصد افزایش داشته و حالا ۷.۵ درصد است. میزان فروش گوشی توسط شرکت اوپو نیز بدون تغییر باقی مانده و همچنان ۷.۴ درصد اعلام شده است. رقابت بین این سه شرکت برای کسب جایگاه چهارم بسیار نزدیک است. میزان فروش سایر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی نیز جمعا ۴.۴ درصد کاهش داشته است.

مشتریان گوشی‌های هوشمند دیگر عطش ارتقای گوشی‌های هوشمند به جدیدترین و به‌روزترین مدل‌ها را ندارند. اما در وضعیت فعلی افرادی که به‌دنبال ارتقا گوشی هوشمند خود بوده یا کسانی که برای اولین‌بار قصد خرید گوشی هوشمند دارند بیش از قبل محصولات شرکت‌های چینی را نسبت به دو شرکت سامسونگ و اپل انتخاب می‌کنند.

مدیر برنامه‌ی IDC، رایان رایت می‌گوید:

کاملا واضح است که هواوی تمرکز ویژه‌ای برای گسترش حضور خود در بازار دستگاه‌های همراه در سراسر جهان دارد که دراین‌میان گوشی‌های هوشمند اولیت اصلی به‌شمار می‌روند. به‌طور کلی بازار گوشی‌های هوشمند در تمامی ‌بخش‌ها چالش‌ برانگیز شده و با این وجود هواوی موفق شده تا فروش خود را حدود ۵۰ درصد افزایش دهد. این افزایش فروش علاوه‌بر اینکه باعث شده تا جایگاه دومین شرکت پرفروش به هواوی اختصاص یابد، همچنین فاصله‌ی بین این شرکت چینی را با سامسونگ بسیار کم‌تر از هر زمان دیگری کرده است. جایگاه فعلی سه شرکت سامسونگ، هواوی و اپل به احتمال زیاد در طول سال ۲۰۱۹ به همین شکل خواهد بود.

نظر شما در این مورد چیست؟

منبع venturebeat

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید