فناوری تراش الماسی پیشرانه نیسان GT-R در نسل جدید آلتیما استفاده می‌شود

جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
نیسان در پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری سدان آلتیما از فناوری‌هایی استفاده کرده است که تا پیش از این فقط در خودروی GT-R دیده شده بودند.
تبلیغات

با دیدن تیتر این خبر حتما شما نیز مانند ما به این فکر کرده‌اید که نیسان آلتیما هیچ سنخیتی با نیسان GT-R ندارد و شاید تنها وجه مشترک این دو خودرو فقط تیغه‌های برف پاک‌کن باشد. اما واقعیت فراتر از ظواهر است و نیسان تصمیم گرفته است تا برخی از فناوری‌های گودزیلای خود را در محصولات پر فروشی مانند آلتیما مورد استفاده قرار دهد.

نیسان  اعلام کرد که قصد دارد یک فناوری ویژه با نام Mirror Bore را در ساخت موتور آلتیما مورد استفاده قرار دهد. این فناوری اولین‌بار در نیسان GT-R مشاهده شده است و پس از آن در نیسان سنترا نیسمو نیز دیده شد. حالا نوبت به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری نیسان آلتیمای جدید رسیده است تا از این فناوری پیشرفته بهره‌ مند شود.

نیسان آلتیما / Nissan Altima

اگر بخواهیم فناوری Mirror bore را به‌طور کلی توضیح دهید، این فناوری جایگزین دیواره‌های سیلندر عادی خودروها خواهد شد. در خودروی مثل نیسان آلتیما که بلوک پیشرانه از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود به دیواره‌های سیلندری نیاز است تا درون سیلندر نصب شده و با سطح بیرونی پیستون در تماس باشند، چون آلومینیوم نمی‌تواند به‌طور مستقیم با پیستون در تماس باشد و تحمل حرارت و فشار درون سیلندر را ندارد. به همین دلیل معمولا دیواره‌ی داخلی سیلندرها از مواد سخت‌تری مثل چدن ساخته می‌شوند. در فناوری جدید نیسان دیواره‌های سیلندر با لایه‌ای از آلیاژ آهن ذوب‌شده که ۰.۲ میلی‌متر ضخامت دارد پوشیده خواهد شد. سپس این سطح با یک دستگاه الماس‌دار به‌حدی تراش می‌شود که مانند آینه به نظر می‌رسد. سطح فوق‌العاده صاف در این روش به این معنی است که قطعات کم‌تری اصطکاک را با هم خواهند داشت و این مسئله به افزایش طول عمر پیشرانه و بالاتر رفتن راندمان آن کمک می‌کند.

 Mirror bore coating nissan

مزایایی که گفته شد مزایایی عمومی هستند که قبلا نیز با روش‌های مشابهی امتحان شده‌اند، اما روش جدید نیسان یک مزیت دیگر هم دارد و آن کم بودن ضخامت آن است. لایه‌ی ۰.۲ میلیمتری در مقایسه با لایه‌ی چدنی که ۲ میلی‌متر ضخامت دارد ۱۰ برابر تازک‌تر است و همین سبب کاهش وزن پیشرانه و بالاتر رفتن راندمان آن می‌شود. این ضخامت کم، به تبادل حرارتی بهتر در پیشرانه نیز منجر می‌شود و به این ترتیب با کاهش بروز پدیده‌ی ناک در پیشرانه راندمان آن افزایش بیشتری خواهد داشت.

نیسان GT-R 2017

این روزها بسیاری از خودروسازان به سمت استفاده از موتورهای الکتریکی در خودروها رفته‌اند و به همین خاطر لازم است تا بهینه‌سازی‌هایی در پیشرانه‌های احتراق داخلی انجام شود تا بتوانند با خودروهای هیبریدی یا تمام برقی رقابت کنند. در این بین افزایش راندمان این پیشرانه‌ها اهمیت بالایی دارد و روش نیسان نیز یکی از همین روش‌ها است. نیسان به جز این اقدام به معرفی فناوری‌های نوین دیگری هم کرده است مانند پیشرانه‌های دارای ضریب تراکم متغیر که می‌توانند به‌صورت آنی و حین حرکت بسته به شرایط رانندگی ضریب تراکم را تغییر دهند. این پیشرانه‌ی جدید ۲ لیتر حجم دارد و فعلا روی اینفینیتی QX50 به بازار عرضه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات