اسپیس ایکس ۶۰ ماهواره از پروژه اینترنت جهانی را به فضا ارسال کرد

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس، روز پنجشنبه موفق شد محموله‌ای مهم را به مدار زمین ارسال کند. این محموله شامل ۶۰ ماهواره اول پروژه اینترنت جهانی این شرکت بود.
تبلیغات

اسپیس ایکس اعلام کرد که با موفقیت تمام ۶۰ ماهواره از خوشه‌ی ماهواره‌ای «استارلینک (Starlink)» را به فضا ارسال کرده است. شب پنجشنبه گذشته بود که اسپیس ایکس توانست نخستین سری از پنج سری ماهواره‌ی خوشه‌ی ماهواره‌ای استارلینک را به وسیله موشک فالکون ۹ خود به مدار پایین زمین ارسال کند. خوشه‌ی ماهواره‌ای استارلینک قرار است اتصال اینترنتی پر سرعتی را برای مردم سراسر جهان فراهم کند و این کار را با شمار زیادی از ماهواره‌ها انجام خواهد داد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اجرایی شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد که استارلینک تا قبل از اینکه حدود ۴۰۰ ماهواره این شرکت راه‌اندازی نشوند، نمی‌تواند پوشش جزئی اینترنت را فراهم کند و پوشش متوسط نیز نیاز به حدود ۸۰۰ ماهواره علمیاتی خواهد داشت. البته واضح است که برنامه شرکت به پوشش متوسط ختم نمی‌شود.

ایلان ماسک هفته گذشته در کنفرانس خبری که پیش از ارسال ماهواره‌ها انجام گرفت، به خبرنگاران گفت:

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، اسپیس ایکس در ۱ سال‌ونیم و شاید ۲ سال آینده، به اندازه‌ی تمامی ماهواره‌های موجود در مدار زمین، ماهواره خواهد داشت.

مدیرعامل اسپیس‌ایکس گفت این شرکت با پرتاب ۳۰ام به این نقطه عطف دست پیدا می‌کند که شمار ماهواره‌های شرکت را به ۱۸۰۰ عدد می‌رساند. البته حتی گفته می‌شود که شمار این ماهواره‌ها بیشتر نیز خواهد شد. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) به اسپیس ایکس اجازه پرتاب حدود ۱۲ هزار ماهواره از خوشه‌ی استارلینک را داده است. ماسک همچنین گفت که اسپیس ایکس اطمینان حاصل خواهد کرد که خوشه‌ی ماهواره‌ای این شرکت خطری را متوجه دیگر ماهواره‌های مدار پایین زمین نخواهد کرد. او گفت که ماهواره‌های استارلینک با استفاده از اطلاعات «فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NOARD)» قادر به ناوبری خودکار در اطراف فضاپیماها و زباله‌های فضایی بزرگ‌تر خواهند بود.

نمایی از موشک فالکون ۹

نمایی از پرتاب پنجشنبه گذشته موشک فالکون ۹ به همراه ۶۰ ماهواره‌ی‌ پروژه استارلینک بر فراز کره زمین

اولین سری از این ماهواره‌ها در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفتند. این ارتفاع به اندازه‌ای پایین است که ماهواره‌ها پس از چند سال به سوی جو زمین کشیده می‌شوند، مگر اینکه اسپیس ایکس برنامه‌ای برای تغییر موقعیت مداری ماهواره‌ها داشته باشد.

بنیانگذار اسپیس ایکس در ادامه نیز گفت که فکر می‌کند راهکار خوبی برای ایجاد نکردن زباله فضایی دارد. البته این بدترین حالت ممکن است؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید، ماهواره‌ها و فضاپیماها در جو زمین کاملا ذوب و متلاشی می‌شوند.

اسپیس ایکس در آینده به‌اندازه تمامی ماهواره‌های موجود در مدار زمین، ماهواره خواهد داشت

اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که چشم به مدار پایین زمین دارد. شرکت‌های وان‌وب (OneWeb)، تِلسَت (Telesat) و آمازون نیز اهداف مشابهی درسر دارند. هرچند آرایه‌های ماهواره‌ای این شرکت‌ها ممکن است به اندازه استارلینک نباشند، تصور می‌شود که خوشه‌ی ماهواره‌ای وان‌وب و تلست به صدها عدد ماهواره برسد. اما اگر پروژه کویپر آمازون طبق برنامه پیش برود، شامل حدود ۳۲۰۰ ماهواره خواهد بود. استارلینک بخش مهمی از برنامه طولانی‌مدت ایلان ماسک برای استعمار سیاره سرخ است. ماسک امیدوار است که از درآمد حاصل از این پروژه عظیم برای توسعه‌ی «استارشیپ (Starship)» و «سوپر هوی (Super Heavy)» بهره ببرد. اولی فضاپیما و دومی موشکی است که قرار است انسان را به کره مریخ، ماه و دیگر نقاط منظومه شمسی بفرستد.

در پرتاب شب پنجشنبه، ماهواره فالکونی به کار رفت که مرحله‌ی اول آن قبلا دوبار به فضا رفته بود. پرتاب آخر هفته از پایگاه نیروی هوایی در کیپ کاناورال در فلوریدا انجام گرفت و بوستر (تقویت‌کننده) موشک نیز توانست روی سکوی فرود شناور اسپیس ایکس در نزدیکی سواحل فلوریدا فرود بیاید. گفتنی است هر ماهواره‌ی استارلینک ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارد. و به‌گفته ایلان ماسک، روی هم تمامی ۶۰ ماهواره، سنگین‌ترین محموله‌ای بودند که اسپیس ایکس تا به حال به مدار زمین رسانده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات