سامسونگ دوربین جدیدی با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری توسعه داده است

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ دوربین جدیدی برای موبایل با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری توسعه داده که برای استفاده در گوشی‌های هوشمند این شرکت آماده است.
تبلیغات

نیاز سامسونگ به فعالیت بیشتر در بخش دوربین برای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار این شرکت پیش از این مطرح شده بود. رقبای شرکت کره‌ای، اقدامات بسیار جذابی در بخش دوربین انجام داده‌اند و مشخصا سامسونگ علاقه‌ای به عقب افتادن در این بخش ندارد. اینکه غول کره‌ای هم‌اکنون در حال کار روی بهبود فناوری‌های مرتبط با دوربین‌های موبایلی خود است، خبری خوشحال‌‌کننده محسوب می‌شود.

سامسونگ الکترومکانیکس اعلام کرده که تولید انبوه ماژول دوربین با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری هم‌اکنون آغاز شده است. این یعنی امکان استفاده از دوربین یادشده در گوشی‌های هوشمند سامسونگ فراهم است. سوالی که در این بین به ذهن می‌آید، این است که دوربین مورد اشاره، ابتدا در کدام مدل از گوشی‌های هوشمند ساخت سامسونگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دوربین جدید با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری، از بدنه‌ی پشتی بیرون‌زدگی نخواهد داشت

سامسونگ اخیرا یک شرکت فعال در حوزه‌ی فناوری‌ مرتبط با دوربین، موسوم‌به کورفوتونیکس (Corephotonics) را خریداری کرده است. کورفوتونیکس راه‌کارهایی برای دوربین‌های موبایلی با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ و ۱۰ برابر طراحی کرده و فناوری‌های این شرکت قبلا در محصولات شرکت‌های چینی از جمله اوپو مورد استفاده قرار گرفته است. خرید جدید سامسونگ باعث بهبود وضعیت واحد دوربین‌های موبایلی شرکت شده و خون تازه‌ای به رگ‌های این بخش تزریق کرده است.

دوربین موبایلی سامسونگ

سامسونگ الکترومکانیکس فرایند توسعه‌ی ماژول‌های دوربین را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. این بخش از شرکت سامسونگ، اولین ماژول دوربین دوگانه با قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال و ماژولی را که امکان تغییر گشودگی دیافراگم آن به‌طور مکانیکی وجود دارد، تولید کرده که نمونه‌ی این ماژول‌ها را در گوشی‌ هوشمند گلکسی اس ۹ دیده‌ایم. جدیدترین ساخته‌ی سامسونگ الکترومکانیکس، ضخامتی کم‌تر از ۶ میلی‌متر دارد. برای مقایسه باید اشاره کنیم که ضخامت دوربین‌هایی که قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲ برابری دارند، معمولا ۶ میلی‌متر است. 

ماژول دوربین جدید سامسونگ فقط ۵ میلی‌متر ضخامت دارد و این یعنی استفاده از آن هیچ تغییری در سطح صاف بدنه‌ی گوشی‌های هوشمند سامسونگ ایجاد نخواهد کرد. اگر این ماژول نسبت به بدنه‌ی پشتی دستگاه بیرون‌زدگی نداشته باشد، می‌توان آن را یک بهبود قابل‌توجه در طراحی ماژول‌های دوربین دانست. در ساخت این دوربین جدید، حسگر اصلی و لنز‌ها درکنار یکدیگر قرار داده شده‌اند و به همین دلیل ضخامت نهایی آن کاهش یافته است. برای ارسال نور و تصویر از دوربین به حسگر تصویری در این شرایط، از اصل بازتاب نور در یک پریسکوپ استفاده شده است. این همان روشی است که شرکت کورفوتونیکس نیز در طراحی‌های خود از آن استفاده کرده است. طراحی جدید امکان استفاده از یک لنز تله‌فوتو بلندتر را در یک دستگاه با ضخامت کم‌تر فراهم می‌کند.

دوربین موبایلی سامسونگ

بنابراین باتوجه‌به آنچه گفته شد، آیا این دوربین جدید در فبلت پرچم‌دار بعدی سامسونگ یعنی گلکسی نوت ۱۰ مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ براساس شایعه‌های موجود، پرچم‌دار بعدی سامسونگ به مجموعه دوربین‌هایی مجهز خواهد بود که به‌صورت افقی در پشت آن قرار داده شده‌اند. این احتمال وجود دارد که ماژول دوربین جدید سامسونگ با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری در نوت ۱۰ سامسونگ مورد استفاده قرار گیرد. درهرحال یک شایعه جالب دیگر توسط حساب کاربری @UniverseIce در توییتر منتشر شده است که براساس آن، نوآورانه‌ترین گوشی‌هوشمند سامسونگ در نیمه‌ی دوم سال جاری، گلکسی فولد یا گلکسی نوت ۱۰ نخواهد بود. خبر جدی  بدون اشاره به جزئیات اعلام می‌کند که چاره‌ای جز صبر کردن نداریم.

سامسونگ اخیرا فناوری‌های جدیدی را توسعه داده که از آن‌ها در دستگاه‌های میان‌رده‌ی خود استفاده کرده است. گلکسی اس ۱۰ اولین دستگاهی نبود که از صفحه‌نمایش تمام صفحه با برش دوربین بهره می‌برد و درواقع این گوشی هوشمند گلکسی A8s بود که اولین‌بار با ویژگی یادشده روانه‌ی بازار شد؛ اما گلکسی A8s همانند گلکسی اس ۱۰ در اکثر نواحی دنیا در دسترس علاقمندان قرار نگرفت. همچنین گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸ اولین گوشی هوشمند جهان بود که از چهار دوربین اصلی بهره می‌برد. بنابراین این احتمال وجود دارد که نیمه‌ی دوم سال جاری شاهد معرفی یک گوشی‌ هوشمند کاملا جدید از جانب سامسونگ باشیم که برای اولین‌بار از دوربین جدید این شرکت با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابر بهره ببرد. البته این احتمال هم وجود دارد که گلکسی نوت ۱۰ اولین محصولی باشد که به دوربین جدید سامسونگ مجهز خواهد شد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات