تأثیر مثبت نوشیدن قهوه روی روده

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پژوهش روی موش‌ها نشان داده است که قهوه می‌تواند علاوه‌بر تغییر میکروبیوم روده، توانایی انقباضی این عضو از بدن را نیز بهبود دهد.
تبلیغات

افرادی که قهوه می‌نوشند، می‌دانند که این نوشیدنی به حرکت روده کمک می‌کند؛ اما از آنجا که این موضوع به کافئین ارتباطی ندارد، پژوهشگران آمریکایی تلاش کردند به‌ علت دقیق آن پی ببرند. به‌این‌ترتیب آن‌ها با دادن قهوه و ترکیبی از قهوه و باکتری روده به موش‌ها دریافتند که این نوشیدنی، صرف‌نظر از محتوای کافئین آن، منجر به ازبین‌رفتن باکتری و افزایش حرکت عضلات روده می‌شود. دکتر ژوان ژنگ شی، نویسنده‌ی ارشد این پژوهش و استادیار دانشگاه تگزاس در گالوستون، می‌گوید:

موش‌ها را برای مدت سه روز با قهوه تحت درمان قرار دادیم و دیدیم که ظاهراً توانایی انقباض عضلات روده‌ی کوچک آن‌ها بیشتر شد. جالب اینجا است که این تأثیر هیچ وابستگی به کافئین نداشت، زیرا قهوه‌ی بدون کافئین نیز تاثیرات مشابه قهوه‌ی معمولی روی موش‌ها داشت.

ما از مدت‌ها پیش می‌دانیم که قهوه باعث افزایش حرکت روده می‌شود؛ اما پژوهشگران دلیل یا مکانیسم خاصی برای آن پیدا نکرده بودند؛ به‌همین دلیل مدفوع را کنار قهوه‌ در پتری دیش (ظرفی از جنس شیشه یا پلاستیک که برای کشت سلول استفاده می‌شود) قرار ‌دادند، تا تغییرات روی باکتری را بررسی کنند و پس از آنکه موش‌ها غلظت‌های مختلفی از قهوه را طی سه روز خوردند، ترکیبات مدفوع آن‌ها را نیز آزمایش کردند. علاوه‌براین، تغییرات عضلات صاف روده و روده‌ی بزرگ و واکنش این عضلات در ارتباط مستقیم با قهوه نیز به‌صورت مستند تهیه شد.

اثر قهوه روی روده

پژوهشگران دریافتند که رشد باکتری و سایر میکروب‌های مدفوع روی پتری دیش با محلول ۱٫۵ درصدی قهوه کاهش می‌یابد و رشد میکروب‌ها با محلول ۳ درصد قهوه پایین‌تر هم می‌آید. درضمن قهوه‌ی بدون کافئین نیز همین تأثیر را روی میکروبیوم دارد. پس از اینکه موش‌ها به مدت سه روز قهوه خوردند، کل میزان باکتری مدفوع‌شان کم شده بود؛ بااین‌حال، پژوهشگران معتقدند که به پژوهش بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا این تغییرات، فیرمیکوت‌های خوب یا همان «باکتری خوب» هستند، یا انتروباکتر که به آن «باکتری منفی» گفته می‌شود.

عضلات روده‌ی بزرگ و کوچک موش‌ها بعد از دوره‌ی مصرف قهوه، توانایی بیشتری برای انقباض پیدا کرده بود و زمانی‌که بافت عضلات به‌طور مستقیم در آزمایشگاه در معرض قهوه قرار گرفتند، قهوه منجر به تحریک انقباض‌های روده‌ی کوچک و بزرگ شد.

نتایج مذکور نشان می‌دهند که به پژوهش بالینی بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا نوشیدن قهوه می‌تواند درمانی مؤثر برای یبوست پس از جراحی یا انسداد روده باشد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات